یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پادشاه عربستان به بهانه مبارزه با فساد مالی، دستور بازداشت ۱۱ شاهزاده و ۳۰ مقام سابق و فعلی را صادر کرد که برجسته‌ترین آنها وزیر گارد ملی است.

رسانه‌های سعودی گزارش دادند، به دستور ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان ده‌ها مسئول و شاهزاده و تاجر به اتهام‌های مختلف فساد بازداشت شده‌اند.

براساس گزارش این رسانه‌ها، کمیته مبارزه با فساد ۱۱ شاهزاده را بازداشت کرده است. در بین بازداشت شدگان نام متعب بن عبدالله، وزیر گارد ملی برکنار شده، شاهزاده ولید بن طلال و شاهزاده ترکی بن عبدالله بن عبدالعزیز امیر سابق ریاض هم به چشم می‌خورد.

 ترکی آل شیخ، رئیس شورای اداره هیئت کل ورزش و مشاور دفتر پادشاهی در توییتر نوشت، صبح روز یکشنبه (14 آبان) هیچ کس جان سالم به در نخواهد برد.

ملك سلمان، پادشاه سعودی همچنین وزیر جدید گارد ملی را تعیین کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی،او تاکید کرد، مقام‌هاي عربستان حمله‌ای بی‌امان علیه شاهزادگان، تجار و مسئولان سعودی متهم به فساد آعاز کرده‌اند و فاسدان هیچ جایی در عربستان ندارند.

این کمیته همچنین چهار وزیر کنونی و ده‌ها وزیر سابق (که تعداد آنها سه مورد گفته شده) را بازداشت کرده است.

این کمیته پرونده سیل‌های جده و پرونده تحقیقات درباره ویروس کرونا را مجددا باز کرده است.

همچنین گزارش شده است، خالد التویجری، مدیر سابق دفتر سلطنتی، عادل فقیه، وزیر سابق کار و تجار برجسته از جمله صالح کامل و پسرش و ولید ابراهیم رئیس گروه "ام بی سی" و بکر بن لادن هم جزو بازداشتی‌ها هستند.

این تحولات بعد از گذشت کمتر از دو ساعت از دستور پادشاه برای اتخاذ گام‌های جدید در عربستان به بهانه مبارزه با فساد بود؛ به طوری‌که پادشاه عربستان دستور تشکیل کمیته مبارزه با فساد را تحت امر محمد بن سلمان صادر کرد.

چهار وزیر فعلی کابینه سعودی هم در فهرست بازداشت‌شدگان قرار دارند.

رسانه‌های سعودی گزارش کردند، به موجب فرمان ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، این کمیته در خصوص موضوع‌هاي مربوط به فساد اموال عمومی فعالیت خواهد کرد.

اعضای این کمیته را هیئت نظارت و تحقیق، رئیس هیئت ملی مبارزه با فساد، رئیس دیوان نظارت عمومی، دادستان کل و رئیس سازمان امنیت عربستان تشکیل می‌دهند.

از جمله ماموریت‌های این کمیته مقابله با فساد و برخورد با دست‌اندازی به اموال عمومی اعلام شده است.

پادشاه عربستان وزیر گارد ملی و فرمانده نیروی دریایی را نيز برکنار کرد.

ملك سلمان محمد بن مزید التویجری وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی را به جای عادل بن محمد فقیه وزیر اقتصاد و برنامه‌ریز تعیین کرد.

او همچنين سرلشگر فهد بن عبدالله الغفیلی را به درجه سرلشگر ستاد ارتقا داد و به عنوان فرمانده نیروی دریایی به جای سرلشگر عبدالله بن سلطان السلطان تعیین کرد. السلطان نیز بازنشسته شد.

کد خبر 387357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha