محمد جعفری: بعد از چند‌ماه خدمت در نقطه صفر مرزی قرار بود برای چند روز به مرخصی بروند و با خانواده‌های‌شان دیدار تازه کنند، اما در راه گرفتار کمین اشرار شدند و همه‌شان پرکشیدند.

شهیدان

اين حادثه غم‌انگيزي است كه عصر جمعه در منطقه مرزي چالدران اتفاق افتاد و نه‌تنها خانواده 8مرزبان، كه ملتي را عزادار كرد. شامگاه جمعه از آذربايجان غربي خبر رسيد بار ديگر تعدادي از مرزبانان كشورمان در راه دفاع از وطن جان خود را از دست داده‌اند؛

خبري كه يادآور حادثه تلخ منطقه ميرجاوه بود كه همين چند‌ماه قبل در مرزهاي شرقي اتفاق افتاد و در جريان آن 10نفر از مرزبانان به شهادت رسيدند. اين بار هم مرزبانان كه 3نفر از آنان از نيروهاي كادر مرزباني و 5نفر سرباز وظيفه بودند، گرفتار كمين تروريست‌ها شدند و همگي حوالي روستاي دوشان تپه در منطقه چالدران به شهادت رسيدند.

سيد محمد عابدي، فرماندار شهرستان خوي در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: «8شهيد عزيزمان از نيروهاي هنگ مرزي خوي بودند. آنها بعد از هفته‌ها خدمت در مناطق مرزي قرار بود به مرخصي بروند. به همين دليل سوار بر يك خودروي نظامي عازم شهر بودند كه در كمين تروريست‌ها گرفتار شدند.»

آنطور كه فرماندار خوي مي‌گويد مرزبانان قرباني نبردي نابرابر شدند چرا كه همه آنها به مرخصي مي‌رفتند و هيچ‌يك مسلح نبودند: «براساس اطلاعات به‌دست آمده 8مرزبان سوار يك خودروي تويوتا بودند كه در منطقه‌اي دور افتاده حوالي چالدران در تله تروريست‌هاي گروهك پژاك افتادند.

آنها ابتدا راننده خودرو را هدف گلوله قرار دادند و وي را به شهادت رساندند. شهادت راننده باعث شد خودروي مرزبانان كه در جاده‌اي كوهستاني حركت مي‌كرد از مسير منحرف شده و به دره سقوط كند.» عابدي مي‌گويد كه خودروي مرزبانان به دره‌اي عميق سقوط كرد اما تروريست‌ها قصد داشتند از شهادت همه مرزبانان مطمئن شوند. به همين دليل وارد دره شدند:

«هرچند سقوط خودرو به دره باعث جراحت و حتي شهادت چند نفر از مرزبانان شده بود اما شواهد و قرائن نشان مي‌دهد تروريست‌ها وارد دره شده و به سوي پيكرهاي عزيزان مان تيراندازي كرده و همگي را به شهادت رسانده‌اند.» اما اين پايان كار نيست و فرماندار خوي از انتقام سخت از گروه‌هاي تروريستي خبر مي‌دهد. او مي‌گويد:« هم قسم شده‌ايم كه به‌زودي انتقام شهداي‌مان را بگيريم»

  • 8قهرمان

اما تازه‌ترين شهداي مرزباني چه كساني بودند؟ 3نفر از آنها نيروهاي كادر نيروي انتظامي بودند، استواريكم محبوب نوري كه از نيروهاي پاسگاه مرزي بابانور بود، استواردوم مهدي حسين زاده، نيروي برجك ۲۲۶ پاسگاه مرزي ناور و استواردوم حميد حاجي‌زاده نيروي گروهان مرزي چالدران. اما به‌جز آنها 5شهيد ديگر از سربازان وظيفه بودند كه برخي به تازگي راهي خدمت سربازي شده بودند و برخي ديگر چند‌ماه بيشتر به پايان خدمت سربازي‌شان باقي نمانده بود.

يكي از آنها مهدي كلته نام داشت و در پاسگاه مرزي بابانور خدمت مي‌كرد. او كه اهل شهرستان گميشان در استان گلستان بود 13‌ماه از دوران سربازي‌اش مي‌گذشت. يكي ديگر از شهدا كه اهل شهرستان ميانه بود و در پاسگاه مرزي يكماله خدمت مي‌كرد امير قرباني نام داشت و تنها 5‌ماه از اعزامش به سربازي مي‌گذشت.

سرباز ديگري كه در اين حادثه به شهادت رسيد محمد حسين‌زاده نام داشت و دي‌ماه سال 95به خدمت اعزام شده بود و از آن زمان در پاسگاه مرزي ناور خدمت مي‌كرد. او اهل گوهردشت كرج بود و قصد داشت بعد از مدت‌ها براي ديدن خانواده‌اش به كرج برود كه به‌دست اشرار به شهادت رسيد. 2شهيد ديگر از اهالي شهرستان بناب بودند: سعيد گلابي و عباس قادري. سعيد از فروردين‌ماه و عباس از خرداد‌ماه امسال راهي خدمت سربازي شده بودند و هر دو در پاسگاه مرزي شيخ سيلوي خدمت مي‌كردند.

  • عباس ديگر بر نمي‌گردد

حادثه تروريستي چالدران 8مادر را داغدار كرد؛ 8مادري كه روزشماري مي‌كردند بعد از هفته‌ها دوري فرزندان‌شان را ببينند اما افسوس كه آنها قرباني اقدام كور تروريست‌ها شدند. يكي از مادران عزادار، مادر عباس قادري است. سرباز 20ساله اهل روستاي خوشه مهر شهرستان بناب.

او كه هنوز آسماني شدن پسرش را باور ندارد به همشهري مي‌گويد: «هنوز باورم نمي‌شود كه پسرم شهيد شده است. اي كاش اين خبر واقعيت نداشته باشد.» او كه صدايش گرفته و بغض كرده ادامه مي‌دهد: «‌جمعه شب با پدربزرگ عباس تماس گرفتند و گفتند كه او زخمي شده است.

مي‌خواستند ما شوكه نشويم اما حالا فهميدم كه پسرم شهيد شده است.»اين مادر داغدار به‌جز عباس يك دختر و يك پسر دارد اما مي‌گويد عباس قهرمان زندگي‌اش بود. او ادامه مي‌دهد:« 4‌ماه از سرباز شدن پسرم مي‌گذشت. او چند‌ماه بود كه به مرخصي نيامده بود و من و پدرش دلم مان براي او تنگ شده بود و لحظه شماري مي‌كرديم تا او برگردد اما حالا مي‌دانم كه ديگر عباس به خانه بر نمي‌گردد.»

او ادامه مي‌دهد: «ما كشاورز هستيم. اوايل مهر‌ماه بود كه عباس براي چند روز مرخصي گرفت تا در برداشت محصول كمك‌مان كند. با اينكه سربازي در منطقه مرزي برايش خيلي سخت بود اما در چند روزي كه به خانه آمده بود به من و پدرش كمك مي‌كرد و براي مان قوت قلب بود. هنوز نتوانسته‌ام پيكر پسر شهيدم را ببينم اما دوست دارم براي آخرين بار او را در آغوش بگيرم.»

  • در تعقيب تروريست‌ها

درحالي‌كه خانواده‌هاي شهدا براي مراسم تشييع و تدفين آماده مي‌شوند سخنگوي نيروي انتظامي از پيگيري اين حادثه خبر مي‌دهد. سردار سعيد منتظرالمهدي ضمن عرض تسليت به خانواده شهدا به پايگاه خبري پليس گفت: اين مرزبانان طي درگيري با تروريست‌هاي مزدور و در دفاع از حريم ميهن عزيزمان جان خود را فدا كردند. وي ادامه داد: «ساعتي پس از اين حادثه، فرمانده مرزباني نيروي انتظامي همراه تيمي در منطقه حاضر شدند و پيگير موضوع هستند و پاكسازي در منطقه ادامه دارد.»

کد خبر 387316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha