همشهری آنلاین: نمایشگاه کتیبه‌نوشته‌های علی شیرازی بر اساس ترکیب‌بند عاشورایی محتشم کاشانی با حضور معاون هنری وزیر ارشاد و هنرمندانی چون آیدین آغداشلو و غلامحسین امیرخانی در میان استقبال پرشور علاقه‌مندان در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) افتتاح شد.

به گزارش همشهري آنلاين، مرتضی کاظمی (معاون پيشين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در ابتدای مراسم گشایش نمایشگاه با اشاره به موقعیت اقتصاد هنر ایران در آوردگاه جهانی و شخصیت اخلاقی و هنری شیرازی گفت: «نباید تردید و تفرقه‌افکنی‌ها ما را گرفتار خود کند. حواشی منفی پیش روی هر پدیده که از رکود درآید و به سوی رونق برود بسیار طبیعی است و اتفاقا خلق شایعه‌هاي منفی شاید نشانه این باشد که راه را درست رفته‌ایم.»

وي افزود: «سهم ایران از بازار جهانی هنر، شایسته فرهنگ و جایگاه تمدنی ما نیست. در آمارهای جهانی گردش مالی بازار هنر را سالانه 60 میلیارد دلار می‌خوانند كه این عدد در ایران فقط 40 میلیون دلار است. يعني سهم ایران از بازار جهانی هنر فقط هفت‌صدم درصد است. اگر جميعت ايران 70 میلیون نفر و یک درصد جمعیت دنیا باشد، گردش مالی بازار هنر ايران را بايد حدود 600 میلیون دلار در نظر بگيريم. در حالي كه خوش‌بینانه 40 میلیون دلار است.»

کاظمی با اشاره به چهار دهه آشنایی خود با شیرازی، او را صاحب حسن خلق، حسن خط و حسن خط و ربط خواند و گفت: «شیرازی شاگرد ممتاز خوشنویس خوش‌آوازه معین‌الکتاب است و در روزگار جوانی هم در اصفهان پیشرو بود. همه اهل هنر و خوشنویسی قدرت قلم ایشان را از نزدیک ديده‌اند اما ناراحتی‌شان را از شایعه اخیر درک می‌کنم. او دل‌نگران آینده هنر ایران است و خواسته برابر ناسزاها و اتهام‌ها به استادان هنر ایران واکنش نشان دهد.»

امیرخانی، هنرمند پیشکسوت خوشنویس هم ديگر سخنران مراسم افتتاحيه بود كه با تاكيد بر اهمیت هنر خطاطی گفت: «آقاي شیرازی نمونه بارز یکی از هنرمندان برجسته عرصه خطاطی است و علاوه بر کتیبه‌نویسی، در بخش‌های دیگر خطاطی هم آثاری را در حد کمال انجام داده است. ایشان بیشتر برای کتیبه‌نویسی وقت گذاشته و برای همین این جامعیت را در عرصه خطاطی همواره داشته‌ و دارد.»

آغداشلو، نقاش برجسته و پیشکسوت هم در ادامه برنامه گفت: «شیرازی خوشنویسي معتبر و مهم است که من شخصا از قلم کتیبه ایشان بسیار لذت برده‌ام. درست وقتي من فکر می‌کردم بخشی از فرهنگ و هنر خطاطی ما در معرض از بین رفتن است، قهرمانانی راه را باز کردند. از اين رو، من استاد امیرخانی، شیرازی، محمد احصایی و... را جزو این قهرمانان می‌دانم و معتقدم آنها در لحظه درست و به‌جا پیدا شدند.»

او با اشاره به صحبت‌های انجام‌شده از سوی کانال هتاک به هنرمندان خوشنویس گفت: «بحث بر سر این است که چه چیزی درست است و چه چیز نادرست. سنت خوشنویسی ایرانی امري بسیار پیچیده و ظریف است که عملاً شوخی ندارد. آدم‌ها چطور جرأت می‌کنند بدون شناختن ظرایف مستور در خوشنویسی اظهار نظر کنند؟ مسئله اینجاست که برای اظهار نظر در این عرصه مقدماتی نیاز است که به دست آوردن آن به هیچ عنوان آسان نیست.»

شیرازی هم درباره اتهام‌هاي کانال هتاک به خود چنين اظهار نظر کرد: «در فضای اینترنت ادعاهای مبنی بر پوستر بودن کارهای من ارائه و حتی ویدئویی ساخته شد که حروف را کاملاً در آن منطبق مي‌کرد. من تک‌تک آثاری را که افراد هتاک از آن ویدئو ساختند، جمع‌آوری کردم و به نمایش گذاشتم تا بتوانیم این دروغگوها را رسوا کنیم. متأسفانه عده‌ای هم تحت تأثیر این حرف‌ها قرار می‌گیرند كه گرچه اندک هستند اما من به همه اتهام‌ها پاسخ داده‌ام.

نمایشگاه کتیبه‌نویسی عاشورایی استاد علی شیرازی بر اساس ترکیب‌بند محتشم كاشاني با نمایش 100 اثر از این هنرمند تا 9 آذرماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) واقع در خیابان ولی عصر، بلوار اسفندیار، پلاک 35 ادامه دارد.

کد خبر 387298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha