جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: محوطه مجموعه تئاترشهر با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی از شامگاه روز گذشته به‌مدت یک هفته میزبان تعزیه‌خوانان شد و مجالس تعزیه هر روز بعد از اذان مغرب ساعت ۱۸ در این مکان و به سرپرستی علاءالدین قاسمی برگزار می‌شود.

بيش از 50 سال مي‌شود كه قاسمي مشغول تعزيه‌خواني است و به زعم بسياري از تعزيه‌خوانان از بهترين شهادت‌خوانان تعزيه به شمار مي‌رود. او درباره تعزيه‌هايي كه قرار است در محوطه باز تئاترشهر اجرا كند، به همشهري مي‌گويد: «شب گذشته تعزيه متوكل بني‌عباس را اجرا كرديم و در شب‌هاي بعدي نيز مجالس قانياي فرنگ، شهادت امام رضا(ع)، شاهچراغ، حضرت علي(ع) و... را اجرا خواهيم كرد.»

قاسمي به همراه گروه 12نفره خود در حالي هر شب مجالس تعزيه را برگزار مي‌كند كه اين شيوه اجرا را نوعي رفع تكليف عنوان كرده و ادامه مي‌دهد: «متأسفانه جاي خالي مكاني دائمي براي اجراي تعزيه‌ها مانند تكيه‌دولت در طول سال خالي است و اين نوع اجراها در طول سال و مناسبت‌ها يك نوع رفع تكليف به‌حساب مي‌آيد.

اگر به تعزيه توجه نشود، با از بين رفتن تعزيه‌خوانان كه هم‌اكنون اكثر آنها سن بالايي دارند، تعزيه هم به‌خودي خود از بين مي‌رود.» او معتقد است كه اگر جايي مانند تكيه دولت براي تعزيه ايجاد ‌شود به‌طور حتم اتفاقات خوبي براي اين هنر اصيل مي‌افتد. قاسمي در ادامه درباره نسخه‌هاي تعزيه كه در اين مراسم خوانده مي‌شود، اشاره و تصريح مي‌كند: «نسخه‌ها برگفته از نسخ تعزيه دوران قاجار بوده و نسخ ميرعزاست؛ مير عزا كسي است كه اشعار تعزيه را سروده است».

او توضيح مي‌دهد: «سيدمصطفي كاشاني معروف به «ميرعزا» به دعوت ناصرالدين ‌شاه از كاشان به تهران آمد و در اجرا و سرودن مجالس تعزيه با دست‌اندركاران تكيه‌‌دولت همكاري كرد.» قاسمي عنوان مي‌كند كه خود 400نسخه تعزيه دارد كه در زمان اجرا به آنها رجوع مي‌كند. او درباره نگهداري ابزار و ادوات و همچنين لباس‌هاي تعزيه نيز مي‌گويد:

«به‌دليل نبود جا براي نگهداري از وسايل تعزيه، هر گروهي خودشان لباس‌ها را نگهداري مي‌كنند و در گروه 12نفره ما هم فردي به‌عنوان جامه‌دار مسئول نگهداري از لباس‌هاست.» پيمان شريعتي، مدير تئاترشهر هم درباره اجراي تعزيه‌ها در‌ ماه صفر به همشهري مي‌گويد:

«هر سال مجالس تعزيه در ‌ماه محرم برگزار مي‌شد كه به‌دليل حجم فعاليت نهادهاي مردمي، تصميم بر اين شد كه مجالس تعزيه در ماه صفر هم برگزار شود.» او درباره برپايي خيمه تعزيه در محوطه نيز توضيح مي‌دهد: «در سال‌هاي گذشته اين خيمه براي برگزاري همايش آيين‌هاي عاشورايي و فصل سرما برپا بود؛ برپايي خيمه منوط به همكاري شهرداري منطقه است.»

کد خبر 387154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha