خیلی‌ها برای گوشی جدید و متفاوت اپل که تازه به‌دست کاربران رسیده هیجان‌زده هستند.

موبایل

همزمان با آغاز فروش جهاني آيفون X يا همان آيفون۱۰، موبايل جديد اپل با قيمت كاذبي كه تا ۲۰ميليون تومان مي‌رسد به‌صورت قاچاق به ايران وارد شده است. البته ايجاد قيمت‌هاي كاذب هميشه روشي از سوي برخي سودجويان بوده تا براي گوشي‌ها خاص و جديد حباب قيمت ايجاد كنند.

برخي گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه در حال حاضر نسخه‌ ۶۴‌گيگابايتي با رنگ خاكستري آيفونX در بازار ايران با قيمت نجومي 5/16ميليون تومان و رنگ نقره‌اي آن با قيمت بيشتر از ۱۷‌ميليون تومان به فروش مي‌رسد. قيمت آيفون X ۲۵۶‌گيگابايتي سر به فلك مي‌كشد و برخي گزارش‌ها از فروش آن با قيمت ۲۳ميليون تومان خبر مي‌دهد. افرادي سعي دارند از تقاضاي اوليه‌ ايجاد شده در بازار ايران سوءاستفاده كنند و با ايجاد يك حباب قيمتي و آماده كردن مشتريان براي قيمت‌هاي بسيار بالا، اين گوشي را به فروش برسانند. اما مسئله مهم درباره اين آيفون‌هاي نجومي اين است كه با اجراي طرح رجيستري امكان استفاده از سيم‌كارت اپراتورهاي كشور در آنها وجود نخواهد داشت.

محمدرضا دهقاني‌نيا، مديركل فناوري ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، روز گذشته درباره خريد اين گوشي به‌صورت قاچاق هشدار داد و اعلام كرد كه به‌خاطر ثبت‌نشدن IMEI اين مدل گوشي در فهرست سبز گمرك گوشي‌هاي آيفون ايكس با اجراي فاز جديد طرح رجيستري قادر به گرفتن سرويس از اپراتورها نخواهند بود.

طرح رجيستري از ۲۸ مهرماه آغاز شده و در حال حاضر در فاز مانيتورينگ قرار دارد اما قرار است به‌زودي فاز اجرايي آن شروع شود. دهقاني‌نيا، سخنگوي طرح رجيستري در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني رسمي طرح رجيستري گفت: مردم مي‌توانند با ارسال IMEI اين مدل گوشي به سامانه پيامكي با شماره ۷۷۷۷ از اصالت كالا و اينكه كالا در شبكه ثبت شده است يا خير، مطمئن شوند. به‌عبارت ديگر اگر در استعلام، اين پيام دريافت شد كه «كالا در شبكه ثبت‌نشده است» از خريد اين گوشي خودداري كنند؛ در غير اين صورت طي هفته‌هاي آتي سرويس نخواهند گرفت.

سخنگوي طرح رجيستري اعلام كرده تا‌كنون هيچ سفارشي براي موبايل آيفونX در كشور ثبت نشده و كد IMEI براي اين مدل در ليست سبز گمرك موجود نيست. اگر تلفن همراهي با اين مدل به بازار كشور وارد شود براساس توضيحات ارائه شده، كالاي قاچاق تلقي شده و پس از شروع كامل طرح رجيستري قادر به سرويس‌گيري از اپراتور‌هاي مخابراتي نخواهد بود.

او به كاربران توصيه كرده در حال حاضر از خريد آيفونX خودداري كنند تا زماني كه محموله‌هاي قانوني با گارانتي رسمي وارد كشور شوند.

طرح رجيستري شامل 2 ليست خاكستري و سبز مي‌شود. موبايل‌هايي كه در شبكه گمرك ثبت نشوند (مانند موبايل يك گردشگر خارجي در ايران) در ليست خاكستري قرار مي‌گيرند و تا يك‌ ماه از اپراتورهاي موبايل ايران سرويس خواهند گرفت اما پس از آن در صورت عدم‌پرداخت عوارض، قادر به ادامه سرويس‌گيري از شبكه اپراتورهاي ايران نخواهند بود.

کد خبر 386969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha