یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

ترجمه امیررضا نوری‌زاده: پاییز هر سال زمان رقابت فیلم‌هایی است که امیدوارند در آستانه بهار سال آینده در مراسم اسکار که مهمترین رخداد سینمایی محسوب می‌شود، جوایزی را در شاخه‌های مختلف به خود اختصاص دهند.

دانیل باتسک از استودیو میراماکس امیدوار است تا همچون سال‌های گذشته این استودیو بتواند فیلم‌هایی را در این مراسم پرطرفدار داشته باشد. او در توصیف این مراسم پررقابت می‌گوید: باید رقابت در پاییز را مثل خط شروع مسابقه‌های اتومبیلرانی بدانیم که در آن خودروهای زیادی با امید رسیدن به خط پایان پیش از سایر رقبا مسابقه را آغاز می‌کنند و در این راه حتی امکان حذف و برخورد نیز وجود دارد.

ما در سال گذشته هم در این موقع از سال نگران عملکرد فیلم‌هایی چون ونوس یا ملکه در اسکار بودیم ولی در نهایت راهکارهای ما باعث شد تا این فیلم‌ها نامزد دریافت جوایز متعددی در اسکار باشند. امسال هم مثل سال‌های گذشته رقابت شدیدی وجود دارد اما من اعتماد دارم که فیلم‌های خوب در نهایت می‌توانند پیروز شوند و خود را مطرح کنند.

اما باتسک اشاره نمی‌کند که راهکارهای آنها برای رسیدن به این هدف چه بوده است. باب برفی مدیر استودیو مستقل پیکچرزهاوس حضور موفق در جشنواره‌های سینمایی و تبلیغات شفاهی تماشاگران را از مهمترین عوامل می‌داند و می‌افزاید: امسال فیلم‌های خوب زیادی وجود دارند که شاید می‌توانستند در سال‌های قبل ،از شانس‌های اصلی اسکار باشند ولی امسال باید در رقابت سختی شرکت کنند و در این میان هر فیلمی که دارای تبلیغات بیشتر باشد قطعا  موفق‌تر خواهد بود. اکنون شرایط برای اکران فیلم بسیار سخت شده است چرا که تعیین یک زمان مناسب برای اکران فیلم در پاییز و زمستان از دشوارترین کارهاست.

 من با اکثر توزیع‌کنندگان در این مورد صحبت کرده‌ام و همه آنها از این نکته که همزمان با تعطیلات اصلی فیلم‌های زیادی اکران می‌شوند به شدت دلخور هستند.

اما برای میراماکس امسال می‌تواند یکی از سال‌های طلایی استودیو در مراسم باشد چرا که آنها فیلم‌هایی چون سرزمینی برای پیرمردها نیست (برادران کوئن) Gone Baby Gone (اولین فیلم بن‌افلک در مقام کارگردان) و The Diving Bell and Butterfly (از ژولیان اشنابل) را دارند.

گرچه این فیلم آخر به زبان فرانسه است اما استودیو میراماکس نسبت به آن به اندازه فیلم برادران کوئن در اسکار امسال امیدوار است. باتسک در مورد این فیلم که داستان واقعی زندگی ژان دومینیک بابی سردبیر بلندپرواز مجله فرانسوی «Elle» است،  می‌گوید: این فیلم به شدت تاثیرگذار است و با توجه به جایزه بهترین کارگردانی که در جشنواره کن به اشنابل اهدا شد، او حتی می‌تواند در بین 5 کارگردان نهایی انتخاب شده در شاخه بهترین کارگردان باشد. تهیه‌کنندگان این فیلم هم کاتلین کندی و جان‌کیلیک هستند که قبلا فیلم‌های اسکاری مثل  بابل و پولاک را داشتند. فیلمبردار این فیلم هم یانوش کانیسکی است که قبلا 2 بار برنده جایزه اسکار شده است و لوکیشن‌های کاملا فرانسوی برای فیلم در نظر گرفته بود.

باتسک این فیلم را اثری بدون مرز معرفی می‌کند و آن را دارای تمامی ویژگی‌های یک فیلم بزرگ می‌داند که از جمله فیلمنامه، کارگردانی و بازیگری فوق‌العاده است.

البته فیلم اشنابل تنها فیلم فرانسوی زبان نیست که امیدی به درخشش در اسکار امسال دارد. برخی از استودیو مستقل پیکچرز هاوس فیلم فرانسوی «زندگی صورتی» را حداقل در شاخه بهترین هنرپیشه زن (ماریون کوتیلا) شایسته دریافت جایزه می‌داند و می‌گوید: بازی او به شدت از سوی منتقدین تحسین شد و گرچه ما سعی داریم تا این فیلم را در شاخه‌های دیگر هم جزو کاندیداها داشته باشیم اما عمده امید ما به بازی کوتیلا است.

برنلی تاکید می‌کند که از روی عمد زمان اکران این فیلم را در اوایل تابستان انتخاب کرد چون از همان زمان می‌دانست که فیلم در اکران پاییزی شانس چندانی برای مطرح شدن نخواهد داشت. اما به عقیده او این استراتژی جواب داده  و فیلم از زمان اکرانش در ماه ژوئن تبلیغات شفاهی زیادی داشته است و توزیع ورودی فیلم در ماه دسامبر می‌تواند یادآوری خوبی برای داوران آکادمی اسکار باشد. مارک کریستول مدیر شرکت توزیع فیلم «سیدنی کیمل» در مورد نقش تبلیغات شفاهی در موفقیت فیلم‌ها در مراسم اسکار می‌گوید: تبلیغات شفاهی بسیار تعیین‌کننده است و اگر قرار باشد که شما با فیلم‌های پرخرج و پرتبلیغات استودیویی رقابت کنید به این نوع تبلیغات نیاز مبرمی دارید.

اما حتی در عرصه فیلم‌های مستقل هم آثار متعددی هستند و در کنار فیلم‌های یاد شده باید از بادبادک باز، لارس و دختر واقعی و بامن حرف بزن نام برد.

کریستول در ادامه می‌گوید: مثل هر ساله باید ابتدا امیدوار بود که داوران آکادمی همه حوصله داشته باشند تا این فیلم‌ها را تماشا کنند و پس از آن نیاز به پاسخ خوب تماشاگران و تبلیغات شفاهی است و در نهایت تنها کمی شانس می‌تواند به شما کمک کند. اما کریستول هم مثل سایرین مطلع است که رقابت امسال با سال‌های گذشته متفاوت است. وی در ادامه می‌گوید: بازار فیلم‌های تجاری کاملا اشباع شده است و تعداد فیلم‌هایی که هر هفته اکران می‌شوند نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است و از این‌رو باید تنها امیدوار بود که داوران این فیلم را ببینند.

اما قانون اسکار همیشه این بوده که برای درام‌های  پرخرج اعتبار قائل می‌شده است، اما آیا جایی برای فیلم‌های کوچک و کم‌خرج درام هم در اسکار امسال خواهد بود؟ کریستول تاکید می‌کند: مبارزه در این رقابت بسیار سخت است و گرچه فیلم ما به نام «مراکشی» با بازی بن کنیگزلی و ته‌آلئونی با بهترین نقدها روبه‌رو بوده است اما فیلم در گیشه توفیقی به دست نیاورد و این شانس آن را در مراسم اسکار تا حدی کاهش می‌دهد. هر چند که 2 بازیگر اصلی فیلم به همراه فیلمنامه از شانس‌های اصلی این مراسم هستند.

 هفته نامه ورایتی- 1 دسامبر2007

کد خبر 38679

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز