یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرد پس از ارایه گزارش نهایی درباره حل مناقشه کوزوو درگیری‌های خشنی در این استان آلبانیایی‌نشین در نگیرد.

خبرگزاری آلمان از برلین گزارش داد، خاویر سولانا به هفته‌نامه «ولت آم زونتاگ» گفت: «من انتظار دارم که صرب‌ها و آلبانی‌تبارهای کوزوو با خونسردی مذاکره کرده و ثبات بالکان را به بازی نگیرند.»

وی گفت اطمینان دارد که دو طرف به تعهدات‌شان مبنی بر متوسل نشدن به زور پایبند بمانند و اقدامی را مرتکب نشوند که وضع امنیتی در کوزوو را به خطر می‌اندازد.

گزارش تروئیکای کوزوو که روز دوشنبه به صورت رسمی به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل تسلیم می‌شود، حاوی هیچ پیشنهادی برای حل وضع آینده این استان جدایی‌طلب صربستان نیست.

در این سند آمده است، مواضع انعطاف‌ناپذیر طرف‌های مناقشه درباره حاکمیت این منطقه از حصول پیشرفت ظرف چهار ماه مذاکرات مداوم جلوگیری کرده است.

یقین به شکست

در همین حال ولفگانگ ایشینگر، رییس مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا، فرانک وایزنر، نماینده آمریکا و آلکساندر بوزن چارتشنکو، فرستاده روسیه پیش از این هیچ جای تردیدی باقی نگذاشتند که مذاکرات به شکست انجامیده است.

ناظران اکنون اینگونه در نظر می‌گیرند که آلبانی‌تبارهای کوزوو ابتدای سال آینده میلادی به طور یکجانبه اعلام استقلال خواهند کرد. شورای امنیت سازمان ملل قرار است 19 دسامبر درباره این گزارش جلسه برگزار کند.

بر اساس اظهارات سولانا، اکنون نیاز فوری برای مذاکره در کوزوو وجود دارد.

وی گفت: «ما همگی بر این امر توافق داریم که وضع کنونی قابل بازداشتن نیست. ما بنابراین باید امیدوار باشیم که خواهیم توانست بر سر یک راه مشترک تفاهم کنیم، راهی که بتواند به مسیری روشن‌تر بینجامد.»

کد خبر 38674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز