دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از توریست‌ها شاهد قدم زدنی گروهی اختاپوس در سواحل سردیژیون در ولز بودند.

براساس گزارش ساينس الرت، گروهي از توريست‌ها به همراه راهنماي تور درحال بازگشت از سفر كوتاه غروب ساحل بودند كه با بيش از 20 اختاپوس مواجه شدند كه درحال قدم زدن در ساحل بودند.

به گفته برت جونز راهنماي تور،‌اين اختاپوس‌ها درحال خروج از آب و راه رفتن در ساحل بودند، اگرچه دليل اين رفتار مشخص نيست اما شايد به اين دليل باشد كه درياها به تازگي به محيطي ناخوشايند تبديل شده‌اند. اما تاكنون چنين پديده‌اي مشاهده نشده بود. 

اين اولين باري نيست كه انسان‌ها شاهد خروج اختاپوس‌ها از آب و پياده‌روي آنها در ساحل بوده‌اند. در سال 2011 از خروج يك اختاپوس از آب و قدم زدن او در خشكي ساحل مركز محافظتي دريايي فيتزجرالد در سن ماتئو كاليفرنيا تصويربرداري شد. همچنين در مستند "شكار" BBC كه در سال 2015 پخش شد سفر گروهي از اختاپوس‌ها از حوضچه‌اي سنگي به حوضچه‌ سنگي ديگري براي يافتن غذا تصويربردري شده‌بود.

همچنين،‌سال گذشته اختاپوسي به نام اينكي با فرار از مخزن نگهداري‌اش در آكواريوم ملي نيوزيلند بسيار خبرساز شد. اين اختاپوس از مخزن خود خارج شد،‌طول اتاق را خزيده و از مسير آب‌گذر فرار كرده و خود را به دريا رساند.

راه رفتن روي سطوح خشك براي اختاپوس‌هايي كه در نزديكي سواحل زندگي مي‌كنند پديده غريبي نيست. بيشتر اين جانداران شب‌زنده‌دار هستند از اين رو احتمال ديدن آنها در حين راه رفتن در ساحل توسط انسان‌ها كاهش پيدا مي‌كند. دليل اين رفتار نيز به احتمال زياد يافتن غذا است. اما ديدن راه رفتن گروهي آنها در ساحل مي‌تواند رفتاري عجيب به شمار رود. 

محققان احتمال مي‌دهند تغيير در محيط زندگي مي‌تواند باعث گيجي و سرگرداني اختاپوس‌ها شود. آب‌هاي آرام مشكلي براي اختاپوس‌ها ايجاد نمي‌كنند اما آب‌هاي توفاني مي‌توانند موجب از بين بردن تمركز آنها شود. اختاپوس‌ها آبشش دارند و براي نفس كشيدن بايد درون آب بمانند اما مي‌توانند براي مدتي كوتاه بيرون از آب باشند به شرطي كه پوستشان مرطوب باقي بماند، زيرا در اين شرايط اختاپوس‌ها مي‌توانند مقداري اكسيژن را از پوست جذب كنند.

کد خبر 386730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha