روز گذشته نمایشگاه مطبوعات با حضور معاون اول رئیس‌جمهور رسما شروع به‌کار کرد.

اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگيري در اين مراسم گفت: برگزاري نمايشگاه مطبوعات فرصتي است كه طي آن از ظرفيت‌هاي مطبوعات و رسانه‌هاي مكتوب هم مردم و هم مسئولان بهره مي‌برند. نمايشگاه مطبوعات با ويژگي‌هايي كه دارد مانند كوچه‌هاي باريك آشتي‌كنان باعث مي‌شود كه در اين مكان همه با يكديگر يكجا جمع شوند، كنار هم مي‌نشينند و با يكديگر گفت‌وگو مي‌كنند و مطمئنا با اين گفت‌وگوها بر ظرفيت تحمل كشور و همچنين مطبوعات در سطوح مختلف ملي و محلي اضافه مي‌شود.

او با اشاره به اينكه از شهروندان دعوت مي‌كنم كه در اين يك هفته در اين ميدان گفت‌وگو حضور يابند و در جريان مسائل قرار بگيرند و تلاش كنند كه فضا را براي گفت‌وگو مهياتر كنند، گفت: همه وظيفه داريم كه جايگاه و نقش مطبوعات و رسانه را در اندازه واقعي خود بشناسيم، همه وظيفه داريم كه حس همدلي و هم‌نظري با رسانه‌ها ايجاد كنيم؛ گرچه گاهي اوقات ممكن است يك رسانه طوري رفتار كند كه ما نپسنديم اما ما نبايد از رسانه دوري كنيم و يا خداي ناكرده به رسانه هراسي روي آوريم. وي با بيان اينكه از رسانه نبايد ترسيد، افزود: بايد با رسانه كار كرد حتي اگر زبان نقد او خيلي تند باشد. رسانه و مطبوعات محل آگاهي دادن و نقد صحيح و ترويج اخلاق و انصاف است نه ميدان بي‌اخلاقي و بي‌انصافي و روزنامه، مزرعه محبت است نه كشتزار نفرت. معاون اول رئيس‌جمهور گفت: رسانه ميدان دوستي و محل انسجام و همبستگي ملي است و نه محل دشمني و واگرايي و جامعه امروز ما نيز به‌شدت به رسانه با اين ويژگي‌ها نيازمند است.

جهانگيري در ادامه با بيان اينكه دولت وجود رسانه‌هاي مستقل، حساس، سريع و شجاع را هم به سود جامعه و هم به سود خود مي‌داند، اظهار كرد: نقد رسانه‌ها بزرگ‌ترين سرمايه‌اي است كه در اختيار مسئولان براي اداره كشور قرار مي‌گيرد. در همين زمينه هر كس نتواند نقد رسانه‌هاي رسمي كشور را تحمل كند، حتما به راه اشتباه خواهد رفت و در اين اشتباه نيز منابع كشور را به هدر خواهد داد. وي با تأكيد بر اينكه هنر مطبوعات و رسانه‌ها اين است كه در زمان مناسب زنگ‌ها را به صدا در آورند تا مسيرهاي اشتباه موجود در جامعه اصلاح شود، خاطرنشان كرد: جامعه و نظام نيازمند مطبوعات، خبرگزاري‌ها و رسانه‌هايي است كه مورد وثوق باشند و مرجعيت سياسي و اجتماعي در جامعه داشته باشند. همه به‌دنبال چنين مطبوعاتي حركت خواهند كرد. معاون اول رئيس‌جمهور همچنين با تأكيد بر لزوم فراهم بودن امنيت شغلي براي اصحاب مطبوعات، گفت: اصحاب مطبوعات اعم از مدير مسئول، سردبير، دبير، خبرنگار، عكاس و... نيازمند امنيت رواني و شغلي هستند و ما به‌عنوان دولت مكلفيم در اين راستا تلاش كنيم. دولت، مجلس شوراي اسلامي و قوه قضاييه در اين چارچوب مهم‌ترين وظيفه بر عهده‌شان اين است كه تلاش كنند تا با قانون، مطبوعات در متن جامعه قرار بگيرند و سعي نكنند با استفاده از قانون، مطبوعات را از متن به حاشيه ببرند.

جهانگيري تأكيد كرد: روزنامه‌نگار شجاع، آگاه، با اخلاق و متخصص نياز امروز جامعه است و اخلاق حرفه‌اي و مسئوليت اجتماعي بايد در مطبوعات جدي گرفته شود. وي با اشاره به طرح موضوعاتي براي نظارت بر رفتار حرفه‌اي مطبوعات، خاطرنشان كرد: در صنف مهمي مانند پزشكي كه با جان مردم سروكار دارد، در اين زمينه گفته شده كه مسئوليت حرفه‌اي نظارت، كنترل و برخورد با تخلفات بر عهده خود پزشكان است. البته در اين زمينه مردم نيز حق مراجعه به دستگاه قضايي را دارند. دولت با همين ذهنيت در حال تصويب لايحه سازمان نظام رسانه‌اي است. اين موضوع بيش از يك سال در كميسيون مربوطه در دولت بررسي و وارد دستور جلسات هيأت دولت شده است. جهانگيري با بيان اينكه مسئولان بايد از محدوديت‌ها براي روزنامه‌نگاران، تعطيلي هر رسانه و بيكار شدن شاغلان آن، زيان دهي و عدم‌اقتصادي اداره‌شدن مطبوعات نگران باشند و براي اين موضوعات چاره‌انديشي كنند، اظهار كرد: هيچ مجموعه‌اي با زيان‌دهي اقتصادي ادامه حيات نخواهد داشت. وي با تأكيد بر اينكه جوانمرگي مطبوعات به هر دليلي اعم از سياسي، اقتصادي و قضايي علامت توسعه نيافتگي كشور است، گفت: استمرار حيات مطبوعات گوناگون به‌عنوان علامت مهمي از توسعه كشور است و توسعه نيافتگي مطبوعات روي همه ابعاد توسعه كشور اثر خواهد گذاشت؛ چرا كه مطبوعات هم محرك و هم محصول توسعه كشور هستند.

به گزارش ايسنا، معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه صحبت‌هاي خود در مراسم افتتاحيه بيست و سومين دوره نمايشگاه مطبوعات به بيان انتظارات دولت از مطبوعات كشور پرداخت و گفت: امروز ايران در شرايط ويژه و تعيين كننده‌اي قرار دارد و فرصت‌ها و تهديدهاي مختلفي پيش روي ماست. در همين راستا نيازمند درك صحيح و واقعي از منافع ملي و فرصت‌هاي تاريخي پيش روي كشور هستيم و مطبوعات به‌عنوان نهاد واسط مهم ميان جامعه و حكومت، محل مسئله شناسي هستند و مي‌توانند به راهكارها و راه‌حل‌هاي واقعي براي چالش‌هاي اصلي كشور برسند. جهانگيري اظهار كرد: انتظار دولت از مطبوعات اين است كه دولت را در خلق فرصت‌ها و عبور از تنگناهاي پيش رو ياري كنند چرا كه دولت دستاوردهاي بزرگي داشته است.

کد خبر 386562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha