همشهری آنلاین: آیین گشایش بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون مطبوعاتی وزیر و شماری از فعالان، خبرنگاران و مدیران رسانه های کشور در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.

نمایشگاه مطبوعات ۱

به گزارش ستاد خبري نمايشگاه مطبوعات اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور گفت: با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات میدان گفت وگو به ویژه در ارتباط با حوزه عمومی کشور است، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه مطبوعات فرصتی است که طی آن از ظرفیت های مطبوعات و رسانه های مکتوب هم مردم و هم مسئولین بهره می برند.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه مطبوعات با ویژگی هایی که دارد مانند کوچه های باریک آشتی کنان باعث می شود که در این مکان همه با یکدیگر یکجا جمع شوند، کنار هم می نشیند و با یکدیگر گفت وگو می کنند و مطمئنا با این گفت وگوها بر ظرفیت تحمل کشور و همچنین مطبوعات در سطوح مختلف ملی و محلی اضافه می شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: به عنوان مسئول بخش اجرایی کشور مراتب سپاس و تشکر دولت و شخص آقای رییس جمهور را از یکایک اصحاب رسانه که تلاش می کنند فضا را برای توسعه و پیشرفت کشور مهیا کنند صمیمانه اعلام می کنم. همچنین هم از دولتمردان و هم از شهروندان عزیز دعوت می کنم که در این یک هفته در این میدان گفت وگو حضور یابند و در جریان مسائل قرار بگیرند و تلاش کنند که فضا را برای گفت وگو مهیاتر نمایند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه همه وظیفه داریم که جایگاه و نقش مطبوعات و رسانه را در اندازه واقعی خود بشناسیم، اظهار کرد: همه وظیفه داریم که حس همدلی و هم نظری با رسانه ها ایجاد کنیم گرچه گاهی اوقات ممکن است یک رسانه طوری رفتار کند که ما نپسندیم اما ما نباید از رسانه دوری کنیم و یا خدای نکرده به رسانه هراسی روی آوریم.
وی با بیان اینکه از رسانه نباید ترسید، افزود: باید با رسانه کار کرد حتی اگر زبان نقد او خیلی تند باشد. رسانه و مطبوعات محل آگاهی دادن و نقد صحیح و ترویج اخلاق و انصاف است نه میدان بی اخلاقی و بی انصافی و روزنامه مزرعه محبت است نه کشتزار نفرت.

معاون اول رییس جمهور گفت: رسانه میدان دوستی و محل انسجام و همبستگی ملی است و نه محل دشمنی و واگرایی و جامعه امروز ما نیز به شدت به رسانه با این ویژگی ها نیازمند است.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در ادامه با بیان اینکه دولت وجود رساانه های مستقل، حساس، سریع و شجاع را هم به سود جامعه و هم به سود خود می داند، اظهار کرد: نقد رسانه ها بزرگ ترین سرمایه ای است که در اختیار مسئولان برای اداره کشور قرار می گیرد. در همین زمینه هر کس نتواند نقد رسانه های رسمی کشور را تحمل کند حتما به راه اشتباه خواهد رفت و در این اشتباه نیز منابع کشور را به در خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه هنر مطبوعات و رسانه ها این است که در زمان مناسب زنگ ها را به صدا در آورند تا مسیرهای اشتباه موجود در جامعه اصلاح شود، خاطرنشان کرد: جامعه و نظام نیازمند مطبوعات، خبرگزاری و رسانه هایی است که مورد وثوق باشند و مرجعیت سیاسی و اجتماعی در جامعه داشته باشند. همه به دنبال چنین مطبوعاتی حرکت خواهند کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم فراهم بودن امنیت شغلی برای اصحاب مطبوعات، گفت: اصحاب مطبوعات اعم از مدیر مسئول، سردبیر، دبیر، خبرنگار، عکاس و ... نیازمند امنیت روانی و شغلی هستند و ما به عنوان دولت مکلفیم در این راستا تلاش کنیم. دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه در این چارچوب مهم ترین وظیفه بر عهده شان این است که تلاش کنند تا با قانون، مطبوعات در متن جامعه قرار بگیرند و سعی نکنند با استفاده از قانون، مطبوعات را از متن به حاشیه ببرند.
جهانگیری تاکید کرد: روزنامه نگار شجاع، آگاه، با اخلاق و متخصص نیاز امروز جامعه است و اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی باید در مطبوعات جدی گرفته شود.

وی با اشاره به طرح موضوعاتی برای نظارت بر رفتار حرفه ای مطبوعات، خاطرنشان کرد: در صنف مهمی مانند پزشکی که با جان مردم سرکار دارد در این زمینه گفته شده که مسئولیت حرفه ای نظارت، کنترل و برخورد با تخلفات بر عهده خود پزشکان است. البته در این زمینه مردم نیز حق مراجعه به دستگاه قضایی دارند.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: دولت با همین ذهنیت در حال تصویب لایحه سازمان نظام رسانه ای است. این موضوع بیش از یک سال در کمیسیون مربوطه در دولت بررسی شده و وارد دستور جلسات هیات دولت شده است.
جهانگیری با بیان اینکه مسئولان باید از محدودیت ها برای روزنامه نگاران، تعطیلی هر رسانه و بیکار شدن شاغلان آن، زیان دهی و عدم اقتصادی اداره شدن مطبوعات نگران باشند و برای این موضوعات چاره اندیشی کنند، اظهار کرد: هیچ مجموعه ای با زیان دهی اقتصادی ادامه حیات نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه جوان مرگی مطبوعات به هر دلیلی اعم از سیاسی، اقتصادی و قضایی علامت توسعه نیافتگی کشور است، گفت: استمرار حیات مطبوعات گوناگون به عنوان علامت مهمی از توسعه کشور است و توسعه نیافتگی مطبوعات روی همه ابعاد توسعه کشور اثر خواهد گذاشت؛ چرا که مطبوعات هم محرک و هم محصول توسعه کشور هستند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه صحبت های خود در مراسم افتتاحیه بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات به بیان انتظارات دولت از مطبوعات کشور پرداخت و گفت: امروز ایران در شرایط ویژه و تعیین کننده ای قرار دارد و فرصت ها و تهدیدهای مختلفی پیش روی ماست. در همین راستا نیازمند درک صحیح و واقعی از منافع ملی و فرصت های تاریخی پیش روی کشور هستیم و مطبوعات به عنوان نهاد واسط مهم میان جامعه و حکومت، محل مساله شناسی هستند و می توانند به راهکارها و راه حل های واقعی برای چالش های اصلی کشور برسند.

جهانگیری اظهار کرد: انتظار دولت از مطبوعات این است که دولت را در خلق فرصت ها و عبور از تنگناهای پیش رو یاری کنند چرا که دولت دستاوردهای بزرگی داشته است.
وی با مقایسه شرایط امروز کشور با سال 92، خاطرنشان کرد: مقایسه کنیم و ببینیم در سال 92 در سیاست خارجی و موقعیت کشور در فضای بین المللی کجا بودیم و امروز کجا قرار داریم؛ چقدر در گذشته تلاش می کردیم که در مقابل صداهایی که علیه ایران بلند می شوند، صداهایی در حمایت از ایران در دنیا بلند شود اما امروز حتی زمانیکه آمریکا علیه ایران فریاد می زند کشورهایی که با او هم صدا می شوند انگشت شمار هستند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: امروز تلاطم اقتصادی به شتاب اقتصادی و همچنین رشد منفی به رشد مثبت و عدم اشتغالزایی به اشتغالزایی برای 600 تا 700 هزار نفر در سال تبدیل شده است؛ دولت در این مدت دستاوردهای بزرگی داشته که باید از این دستاوردها در جهت بالا بردن امید و اعتماد مردم استفاده کرد.

جهانگیری با بیان اینکه کسی که به کشور علاقه مند است باید برای افزایش امید در کشور تلاش کند، تاکید کرد: دولت در تنگناها و محدودیت ها برای پاسخگویی به نیازهای مردم قرار دارد و برای باز شدن دست خود در این مسیر از همه رسانه ها، شبکه های اجتماعی و نهادهای مدنی و احزاب و جریانات سیاسی انتظار کمک دارد و از آنها می خواهد که برای مشارکت جدی در جهت منافع ملی کشور که لازمه رفاه و بهبود زندگی مردم، رونق بازار تولید و اشتغال کشور است و پیشروی اقتصاد کشور است دست به دست هم دهیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوعات زیادی برای تفاهم در کشور وجود دارد، گفت: ما در کشور خود اسلام، ایران، قانون اساسی و امام و رهبری داریم که مورد توافق همه ماست و ذیل این مسائل می توانیم در موضوعات دیگر نیز توافق کنیم.
جهانگیری همچنین با بیان اینکه قالب مطالبات مردم موضوعاتی جدی، عمیق و بحق است، ادامه داد: باید برای راهکارهای پاسخگویی و مطالبات مردم در داخل کشور به توافق برسیم چرا که کشور ایران استعداد مقابله با چالش های پیش روی خود را دارد. ما نیاز داریم که به چالش های بزرگی که در منطقه و جهان پیش روی ماست سیاستی پیش بگیریم که مورد اتفاق همه باشد.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: منطقه ما نیازمند اتخاذ سیاست روشنی از طرف ایران است و سیاستی می تواند کارساز باشد که مانند دوره برجام رهبری، قوای سه گانه و جریانات سیاسی از آن حمایت کنند و ما کار را پیش ببریم.

وی با بیان اینکه ما نیاز داریم که چرخ های اقتصادی کشور سریعتر بچرخد، گفت: امروز اقتصاد ایران راه افتاده است و رشد بالای 12 درصد در سال گذشته و رشد بالای 5 یا 6 درصد طی ماه های نخست امسال در میان منطقه و دنیا جزو رشدهای بالایی است اما ما به رشدهایی بیش از این ارقام نیازمند هستیم.

جهانگیری با اشاره به نقش رسانه ها در انتقال دستاوردها و اقدامات انجام شده از سوی دولت به مردم، اظهار کرد: زبان دولت الکن است و نمی تواند کارهایی که را انجام داده است را با زبان خود به گوش مردم برساند به همین دلیل از مطبوعات استمداد می طلبیم تا کارهایی را که نظام و دولت انجام می دهد را برای مردم ترجمه کنند تا مردم احساس کنند که کارهای جدی در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند سرمایه گذاری داخلی و خارجی و ایجاد امنیت و سرمایه گذاری در کشور هستیم، گفت: ما در داخل کشور به بخش خصوصی توانمند نیازمند هستیم و همچنین باید با فساد مقابله جدی داشته باشیم که در همه این امور نیازمند حضور و مشارکت جدی مطبوعات و رسانه ها هستیم و معتقدیم که ریشه کنی فساد با حضور رسانه های آزاد امکان پذیر است. رسانه ها در مبارزه با فساد نباید لکنت زبان داشته باشند.

جهانگیری با بیان اینکه باید برای مقابله با چالش های پیش رو تلاش کنیم تا گروه های اجتماعی و نهادهای مردمی به صحنه بیایند، خاطرنشان کرد: در این زمینه مطبوعات می توانند اقدامات بسیاری انجام دهند.

وی با تاکید بر لزوم پاسداشت از سرمایه های اجتماعی و نمادین کشور، ادامه داد: سرمایه اجتماعی در این چهار سال نشان داد که می تواند نقشی بسیار مهمتر از سیاستگذاری های کارآمدترین دولت ها برای کشور انجام دهد چرا که اگر اعتماد مردم به آینده کشور وجود نداشت، امکان بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور امکان پذیر نبود. مردم همچنین برخلاف فضاسازی های آمریکا که برای از بین بردن ثبات اقتصادی ایران تلاش می کرد با بی اعتنایی خود نشان دادند که به آینده کشور امیدوار هستند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه سرمایه های نمادین کشور برای روزهای مبادا به کار خواهند آمد، خاطرنشان کرد: چه اصراری است که به این سرمایه های نمادین کشور چوب حراج زده شود. ممکن است من با صحبت هایم 100 نفر را بسیج کنم، دیگری با صحبت هایش هزار نفر و یکی دیگر با صحبت هایش توانایی بسیج کردن میلیون ها نفر را داشته باشد به همین دلیل است که باید از سرمایه های نمادین کشور به خاطر ایران، انقلاب و رهبری حفاظت کنیم و مرتبا برای آنها محدودیت ایجاد نکنیم.
وی در پایان از مطبوعات و کشور درخواست کرد که برای بکارگیری ظرفیت های کشور و عبور از تنگناهای پیش رو دولت را در امور مختلف یاری کنند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه باید جایگاه اطلاع رسانی و نقد منصفانه باشد نه جای پرخاشگری و تولید نفرت.

وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در حوزه رسانه، ادامه داد: دولت یازدهم در حوزه رسانه و مطبوعات گام هایی برداشت که البته نه در خور اصحاب رسانه که در حد توش و توان بود.
صالحی تصریح کرد: در دولت یازدهم در حوزه توسعه مطبوعات اتفاقات قابل توجهی پدید آمد. در دوران پس از انقلاب اسلامی ١٥ هزار مجوز در این حوزه صادر شد. که ٥٦ درصد از این رقم مربوط به دولت یازدهم است.توجه به توسعه رسانه و فضای بازتر برای تحقق افکار و اندیشه نمایه ای در این رقم در دولت یازدهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم ادامه داد: افزایش سهم جنسیتی از دیگر اقدامات دولت یازدهم در حوزه رسانه است. سهم مدیران مسئول زن در ابتدای دولت یازدهم ٧ درصد بود که در پایان دولت یازدهم به ١٣ درصد رسید.
وی افزود: افزایش رسانه های برخط و سایت ها از تعداد ٢٠٠ به ٢ هزار و هشتصد رسانه، از دیگر اقدامات دولت یازدهم در این حوزه است.

صالحی با اشاره به برخی اقدامات دولت یازدهم در بخش حمایتی رسانه، افزود: در این دوره هر چند دولت با محدودیت هایی رو به رو بود اما افزایش بیمه شدگان اصحاب رسانه از تعداد ٥ هزار نفر به ١٦ هزار نفر، شفافیت نظام حمایتی، رتبه بندی مطبوعات با مشارکت و اشراف صنف مطبوعات، تدوین لایحه سازمان نظام رسانه ای، تدوین لایحه تبلیغات بازرگانی و ... از جمله اقدامات دولت یازدهم بوده که جهت گیری ما را مشخص می کند.

وی ضمن تقدیر از خدمات و تلاش های علی جنتی و سیدرضا صالحی امیری وزرای پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، گفت: امروز ما جشنواره و نمایشگاه مطبوعات را آغاز می کنیم. در این نمایشگاه حدود هزار رسانه حضور دارند و این به منزله جشن ملی مطبوعات است.

صالحی افزود: در این نمایشگاه اصحاب رسانه زیر یک سقف با هم به گفت و گو می نشینند و با مردم تماس مستقیم برقرار می کنند و دردهای مردم را می شنوند.
عضو کابینه دوازدهم گفت: در آغازین ماه های آغاز به کار دولت دوازدهم به نظر می رسد برخی از رویکردها را در حوزه رسانه باید جدی گرفت.

وی تصریح کرد: تقویت بنیه ملی رسانه از جمله این رویکردها است که باید به آن توجه داشت.
صالحی افزود: اگر تا دیروز غذا و سلاح دو رکن امنیت ملی بودند، امروز رسانه به عنوان رکن سوم در این زمینه است. همانطور که جامعه بدون غذا و سلاح در معرض تهدید است، جامعه بدون رسانه هم کم اعتماد و با تهدید مواجه است.
وی تصریح کرد: جامعه ای که خبرهای خود را از بیرون بگیرد و مطالعه کند، نا امن است. بنابراین باید بنیه ملی رسانه ها و رویکردها و زیرساخت های آن را تقویت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به مرجعیت رسانه های حرفه ای، افزود: در شرایط امروز با توجه به تکنولوژی های جدید شاهد گسترش رسانه های غیر حرفه ای هستیم که می توانند فرصت باشند، ولی اگر رسانه های حرفه ای را از بین ببرند خود به عنوان تهدید برای آن ها مطرح می شوند.

صالحی گفت: امروز این احتمال وجود دارد که مرجعیت رسانه های حرفه ای در معرض آشوب رسانه های غیر حرفه ای قرار بگیرد. بنابراین هم در زیرساخت ها و هم در رویکردها باید این دغدغه را مورد توجه قرار دهیم.
وی تقویت رسانه های خصوصی را از دیگر رویکردهایی برشمرد که باید در دولت دوازدهم مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.
صالحی افزود: در دولت دوازدهم گام های خوبی در جهت تعادل بخشی و توازن بخشی پدید آمده است. هیات نظارت بر مطبوعات در این دوره به هیچ روزنامه دولتی و هفته نامه دولتی مجوز نداده است. همچنین در سال های اخیر یارانه به رسانه های دولتی پرداخت نشد. ضمن آن که تعرفه غرفه های رسانه های دولتی در نمایشگاه مطبوعات نسبت به رسانه های خصوصی دو برابر است.
وی در عین حال تصریح کرد: این شرایط هم رقابت اطلاعاتی را فراهم کرده و هم با توجه به اینکه با تغییر مسئولان رسانه های دولتی نوعی ناامنی شغلی برای دست اندرکاران رسانه ها ایجاد می شود، دولت می تواند بیش از گذشته به محدود کردن رسانه های دولتی توجه کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت و ارتقای کیفی رسانه را رویکرد دیگری دانست که باید در دولت دوازدهم به آن توجه داشت.
وی تصریح کرد: تولید رسانه ای به جای دلالی و نقالی رسانه ای باید مورد توجه قرار گیرد. رسانه باید مولد باشد نه نقال و دلال خبر.
صالحی افزود: رسانه باید بتواند با تولید، حیات خود را ادامه دهد. رسانه جایگاه اطلاع رسانی و نقد منصفانه باشد نه جای پرخاشگری و تولید نفرت.

وی با تاکید بر لزوم وجود رسانه مدنی، گفت: مرز رسانه مدنی باید مشخص باشد. در جامعه مدنی ادب، مدارا و منطق معیار حرکت است. این جامعه نفرت پراکنی نمی کند. نقد می کند اما با منطق و انصاف.
وی افزود: فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی باید تابلوی رسانه ما باشد. رسانه ایرانی مانند فرهنگ ایرانی می تواند درخشان و تابان در افق جهان باشد.

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور موسسات مطبوعاتی، نشریات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری امروز آغاز به کار کرد و تا ١٢ آبان ماه در مصلای حضرت امام خمینی (ره) ادامه دارد.

کد خبر 386497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha