فهیمه پناه‌آذر: نام حبیب‌الله صادقی با هنر انقلاب و عاشورایی گره خورده است.

صادقي هنرمند نقاشي است كه از دهه60 تاكنون تابلوهاي زيادي درباره انقلاب، جنگ و عاشورا خلق كرده؛ آثاري كه به گفته خودش از بركت دولت و معرفت قرآن است. صادقي در گفت‌وگويش با همشهري از عهد 25ساله خود با مادر نيز گفت؛ اينكه هر سال شام‌غريبان تابلويي از واقعه كربلا را به تصوير مي‌كشد و امسال بيست‌وششمين اثرش به محاصره امام‌حسين(ع) در كربلا اختصاص دارد.

اين نقاش بنا بر عهدش ساعت 11شب‌شام غريبان كار را شروع كرده و تا اربعين تابلويي از عاشورا را به تصوير مي‌كشد. قرار است آثار صادقي تا پايان سال در مجموعه كتابي گردآوري و منتشر شود كه «يالثارات‌الحسين»، يكي از آثار اين هنرمند است. حبيب‌الله صادقي درباره اين اثر گفت: «اين اثر را براي نمايشگاه هنر مقاومت در سال 89 كشيده بودم. به‌نظر مي‌رسد با توجه به چاپ مجموعه آثار، مراسم بازنمايش برگزار شد كه البته خودم در اين مراسم حضور نداشتم».

از صادقي تاكنون تابلوهايي چون «گهواره خونين»، «فرات تشنه مي‌ماند»، «عصر عاشورا» و «محاصره»، «گودال قتلگاه» و «زينب(س) در كاخ يزيد» رونمايي شده است، صادقي تعداد آثارش را بيش از 200اثر عنوان كرد و توضيح داد: «اميدوارم اين آثار كه قرار است مجموعه‌اي شود، تأثيري برهنر نقاشي داشته باشد. در اين آثار كارهاي انقلاب، جنگ و كارهاي ديني عموما بوده اما برخي از تجربه‌هاي شخصي‌ام در اين سال‌ها نيز ديده مي‌شود».

  • معرفت عاشورا در تابلوهاي انقلاب

به گفته صادقي، تابلوي يالثارات‌الحسين(ع) روايتگر تداوم نهضت عاشورا و ادامه راه امام‌حسين(ع) توسط رزمندگان اسلام است. صادقي علاوه بر آنكه مدرس و هنرمند است، دبيري جشنواره‌هاي متعدد و مديريت مراكز هنرهاي تجسمي را در اين سال‌ها برعهده داشته است. او معتقد است آنچه هنرمندان الهام مي‌گيرند از وجود كربلا و عاشورا بوده و معرفت عاشورايي است كه به هنرمندان الهام مي‌شود و حتي تابلوهاي نقاشي‌اش در زمينه انقلاب و جنگ نيز از همان هنر تأثير گرفته است.

او تصريح كرد: «در انقلاب مولفه‌هايي داشتيم كه باعث شد آثار متعددي توسط نقاشان خلق شود.» صادقي با بيان اينكه حوزه انقلاب و دفاع‌مقدس، فرهنگش را از كربلا و عاشورا گرفته است، تأكيد كرد: «اصرارم بر اين بود كه اين حوزه‌ها را تركيب كنم. فرهنگ عاشورا مي‌تواند در قالب هنر معاصر هم معنا پيدا كند. »

  • 26تصوير از كربلا

مدير اسبق موزه هنرهاي معاصر در ادامه از عهد 25ساله‌اش با مادر صحبت كرده و درباره خلق بيست‌وششمين اثرش در شام‌غريبان توضيح داد: «در خانه پدري‌ام حسينيه‌اي داشتيم كه نقاشي‌هايم را به آنجا مي‌بردم. روزي مادرم از من خواست تا به زواياي ديده و بيان نشده واقعه كربلا بپردازم و حرف‌هاي گفته نشده را در تابلوهاي نقاشي بازگو كنم، من نيز انجام وظيفه كردم و از آن موقع 25سال مي‌گذرد.» اين نگارگر ادامه داد: «امسال و براي تابلوي 26مي‌خواهم محاصره و نبرد امام‌حسين(ع) را به تصوير بكشم. درشام‌غريبان كار را شروع كردم و تا اربعين آن را به پايان مي‌رسانم.» صادقي سال گذشته حضرت علي‌اكبر(ع) را به تصوير كشيده بود.

  • جلوگيري از اغراق در خلق آثار عاشورا

حبيب‌الله صادقي معتقد است كه در خلق چنين آثاري بايد از اغراق‌هاي بي‌دليل جلوگيري كرد. صادقي تأكيد كرد: «وقتي تصميم به شروع كار مي‌گيرم، ابتدا پژوهش انجام مي‌دهم. براي اين موضوع هم يك سال فكر كردم، كدگزاري‌ها را انجام داده و اتود مي‌زنم و در نهايت پردازش مي‌كنم. تمام تلاشم اين است كه باورمندانه كار كنم و حس تخيل صرف را در چنين آثاري به‌كار نگيرم. روي موضوع محاصره امام‌حسين(ع) فكر وساعت 11شب شام‌غريبان كار را آغاز كردم. محمود فرشچيان به‌عنوان استادم در اين زمينه آثار شاخصي دارند و من نيز به‌عنوان شاگرد كوچك سعي مي‌كنم، راه او را ادامه بدهم.»

کد خبر 386386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha