همشهری آنلاین: در حراج «هنر مدرن و معاصر خاومیانه» کریستیز که بیست و سومین حراج از این دست بود، در مجموع فروشی برابر ۵,۲۳۵,۱۲۵ پوند ثبت شد که سهم آثار ایرانی عرضه شده در این میان بیش از یک میلیون پوند بود.

تجسمی

به گزارش مهر به نقل از سایت کریستیز، حراج خانه کریستیز لندن برای نخستین بار و پس از بیست و دو حراجی آثار خاورمیانه که در دوبی برگزار شده بود، اقدام به ارایه آثار هنری مدرن و معاصر خاورمیانه کرد.

در این حراجی از ۵۷ اثر ارایه شده از ۴۴ هنرمند معاصر ایران، عراق، فلسطین، لبنان، مصر، سوریه و امارات، ۴۶ اثر به فروش رسید.

در این میان ۱۴ اثر از ۱۲ هنرمند ایرانی زیر چکش حراج رفت که ۱۰ اثر از ۹ هنرمند به فروش رسید و در مجموع فروشی ۱,۰۱۱,۲۵۰ پوندی را ثبت کرد. از این میان ۴ اثر از بهمن محصص، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام  و فرهاد مشیری به فروش نرسید.

گران‌ترین آثار ایرانی شامل یک اثر ایرانی به قیمت ۲۰۰ هزار پوند و سه اثر نیز بالای ۱۰۰ هزار پوند بود که از جمله ۱۰ اثری بودند که بالاترین رقم‌ها را در حراج به خود اختصاص داند.

این در حالی بود که دو هنرمند فقید عراقی بالاترین رکوردها را به خود اختصاص دادند و جواد سلیم با تابلوی «فروشنده هندوانه» و محمود صبری با تابلوی «اندوه» هر یک به قیمت ۶۶۸ هزار و ۷۵۰ پوند بالاترین ارقام فروش را به نام خود ثبت کردند.

در این میان اثر «عشاق ایستاده» اثر پرویز تناولی با فروش ۲۰۰ هزار پوند جایگاه پنجم را در میان گرانترین آثار این حراجی کسب کرد. فرهاد مشیری با اثر «کاسه شناور» با فروش ۱۷۵ هزار پوندی در جایگاه ششم ایستاد و علی بنی صدر با اثر «بسوزانش» در جایگاه هفتم، منیر فرمانفرمایان با اثر «تپش قلب» در جایگاه هشتم و منوچهر یکتایی با اثری بدون عنوان در جایگاه دهم جای گرفتند.

۱۰ اثر ایرانی فروخته شده در حراج ۲۵ اکتبر کریستیز خاورمیانه شامل این عناوین است:

دو اثر پرویز تناولی از مجموعه «هیچ» با عنوان «عشاق ایستاده» به ارتقاع ۱۰۰ سانتی‌متر با برآورد ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار پوند به قیمت ۲۰۰ هزار پوند و دومی با برآورد ۲۲ تا ۲۸ هزار پوند به قیمت ۳۵ هزار پوند به فروش رفتند.

«کاسه شناور» فرهاد مشیری در ابعاد ۱۵۰ در ۱۹۰ سانتیمتر با برآورد ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار پوند به قیمت ۱۷۵ هزار پوند فروخته شد.

«بسوزانش» علی بنی صدر در ابعاد ۷۶ در ۹۱.۵ سانتی‌متر، با برآورد ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار پوند به قیمت ۱۵۰ هزار پوند فروخته شد.

«تپش قلب» اثر منیر فرمانفرمایان در ابعاد ۸۰ در ۱۲۵.۵ سانتی متر با برآورد ۶۰ تا ۸۰ هزار پوند به رقم ۱۱۲۵۰۰ پوند فروخته شد.

اثری بی‌نام از سهراب سپهری در ابعاد ۸۴ در ۱۰۲ سانتی‌متر نیز با برآورد ۷۰ تا ۹۰ هزار پوند به قیمت ۸۷۵۰۰ پوند به فروش رسید.

اثر «طاووس» نصرالله افجه‌ای در ابعاد ۲۰۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر با برآورد ۴۵ تا ۵۵ هزار پوند به قیمت ۶۲۵۰۰ پوند فروخته شد.

اثر رضا درخشانی با عنوان «شکار آبی» در ابعاد ۱۸۳ در ۲۴۴ سانتی متر با برآورد ۵۰ تا ۷۰ هزار پوند به قیمت ۶۲۵۰۰ پوند فروش رفت.

اثر کوروش شیشه‌گران با عنوان «مینیاتور آبی» در ابعاد ۱۴۰ در ۱۲۵ سانتی‌متر با برآورد ۲۰ تا ۲۵ هزار پوند به قیمت ۳۲۵۰۰پوند فروش رفت.

و اثری بی‌نام از منوچهر یکتایی نیز ۹۳۷۵۰ پوند به فروش رسید.

کد خبر 386371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha