چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: چندی است مسئولان وزارت آموزش و پرورش مدام از بحران کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه سخن می‌گویند.

ديروز نيز معاون برنامه‌ريزي آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي اعلام كرد كه سالانه ۸۰۰ نفر از نيروهاي اين سازمان بازنشسته مي‌شوند و از سال آينده با سونامي كمبود نيرو روبه‌رو خواهيم شد.محسن غفوريان در جمع خبرنگاران با بيان اينكه نيروهاي سازمان آموزش و پرورش استثنايي در كشور مجموعا 23هزار نفر هستند، گفت: سالانه 800نفر از كاركنان سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور بازنشسته مي‌شوند و در برابر حجم بازنشستگي ميزان جذب نيرو بسيار ناچيز است و به همين دليل از سال آينده در همه گروه‌هاي آموزشي و توانبخشي دچار كمبود نيرو مي‌شويم.

وي افزود: دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه كه براساس طرح فراگيرسازي در مدارس عادي حضور دارند بايد از معلم رابط بهره‌مند شوند اما هم‌اكنون در سازمان آموزش و پرورش استثنايي با كمبود نيرو روبه‌رو هستيم و براي ارائه خدمات مناسب به اين دانش‌آموزان نيازمند جذب نيروي بيشتر هستيم.

غفوريان با درخواست از سازمان امور اداري و استخدامي براي رفع اين مشكل اظهار كرد: اين سازمان با ما همراهي كند و به ازاي بازنشستگي نيروهاي سازمان آموزش و پرورش استثنايي دست‌كم 50درصد آن مجوز استخدام به ما بدهد تا بتوانيم خلأ كمبود نيرو را جبران كنيم زيرا هم‌اكنون براي گسترش طرح تلفيقي به ازاي هر دانش‌آموز با نيازهاي ويژه كه در مدارس عادي حضور مي‌يابد به‌طور ميانگين در هفته به 2 تا 8 ساعت معلم رابط نياز داريم.

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنايي توضيح داد: براي 55هزار و 820دانش‌آموز با نيازهاي ويژه كه در مدارس عادي مشغول به تحصيل هستند، 800مدرسه استثنايي به‌عنوان پشتيبان درنظر گرفته‌ شده تا به آنها خدمات ويژه ارائه كنند. هر مدرسه پشتيبان چند مدرسه عادي را تحت پوشش دارد و معلمان رابط از اين مدارس به مدارس عادي اعزام مي‌شوند.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنايي اظهار كرد: اين سازمان در سال‌هاي اخير سياست‌هايي را مبتني بر سند تحول بنيادين كه ناظر بر تفاوت‌هاي فردي و ايجاد فرصت‌هاي برابر آموزشي است، اجرا كرده است.

  • 55‌هزار دانش‌آموز استثنايي در مدارس عادي

وي با اشاره به اينكه شناسايي بهنگام همه كودكان داراي نيازهاي ويژه، نخستين سياست سازمان آموزش و پرورش استثنايي است، گفت: هم‌اكنون 129هزار و 400دانش‌آموز تحت پوشش اين سازمان قرار دارند كه 73هزار و 580نفر در مدارس ويژه استثنايي و 55هزار و 820نفر به‌صورت تلفيقي در مدارس عادي تحصيل مي‌كنند.

غفوريان در پاسخ به پرسش همشهري مبني بر اينكه آيا آماري از اينكه چه تعداد از كودكان داراي معلوليت به مدرسه نمي‌روند داريد، اظهار كرد: براي شناسايي بهنگام دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه، آموزش و پرورش به تنهايي مسئول نيست و بايد ساير دستگاه‌ها مانند وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي نيز ما را همراهي كنند تا در نخستين زمان كودكان با نيازهاي ويژه شناسايي شوند و اطلاعات آنها در اختيار نظام تعليم و تربيت قرار بگيرد.

معاون برنامه‌ريزي آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي افزود: هم‌اكنون آمار دقيقي در اين‌باره وجود ندارد تا بدانيم چه تعداد از افراد داراي معلوليت خارج از نظام تعليم و تربيت هستند و در اين رابطه نهادهايي مانند بهزيستي بايد در كمترين زمان ممكن افراد را شناسايي كنند و اطلاعاتشان را در اختيار آموزش و پرورش قرار دهند.

وي از طرحي سخن گفت كه قرار است با همكاري سازمان نهضت سوادآموزي اجرا شود تا افراد بزرگسال داراي معلوليت تحت آموزش قرار بگيرند. به گفته غفوريان، براساس سياست فراگيرسازي آموزش براي دربرگيري كودكان و دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه، بايد شرايطي ايجاد شود تا دانش‌آموزان در نزديك‌ترين مدرسه محل سكونت خود تحصيل كنند.

  • شهرداري تهران، سرويس رايگان ارائه مي‌كند

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنايي در پاسخ به اينكه در بسياري از شهرها دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه از هزينه سرويس رفت‌وآمد بهره‌مند نيستند، تصريح كرد: در اكثر شهرها يك مدرسه ويژه اين دانش‌آموزان داريم كه آنها بايد از نقاط مختلف به مدرسه بيايند؛ بنابراين بحث سرويس آنها حائز اهميت است.

وي با بيان اينكه خوشبختانه در تهران سرويس رفت‌وآمد دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه توسط شهرداري تهران به‌صورت رايگان ارائه مي‌شود، افزود: هزينه هر دانش‌آموز استثنايي 5 برابر دانش‌آموز عادي است و بايد بخشي از هزينه خانواده‌هاي اين كودكان را كاهش دهيم تا بالا بودن هزينه‌ها مانع از تحصيل دانش‌آموزان نشود. هم‌اكنون 30درصد دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش و پرورش استثنايي سرويس ندارند.

به گفته غفوريان 55 هزار و 820دانش‌آموز در گروه‌هايي با آسيب شنوايي، بينايي، معلولان جسمي و حركتي و افراد داراي مشكلات هيجاني مانند اوتيسم با دريافت خدمات پشتيباني از آموزش و پرورش استثنايي در مدارس عادي تحصيل مي‌كنند.
وي اظهار كرد: يكي از مشكلات عمده در توسعه طرح فراگيرسازي، مشكلات نگرشي و پذيرش دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه در مدارس عادي است و به همين منظور گسترش طرح تلفيقي نيازمند فراهم‌كردن الزاماتي ازجمله مناسب‌سازي‌ فضاي آموزشي و ايجاد تسهيلات آموزشي و پرورشي در مدارس عادي است.

غفوريان با اشاره به اينكه هم‌اكنون براي حضور دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه در مدارس استثنايي مقاومت‌هايي از سوي برخي معلمان و والدين دانش‌آموزان مشاهده مي‌شود، اظهار كرد: مقاومت بين دانش‌آموزان بسيار كم است و اين نياز وجود دارد تا دانش‌آموزان معلول بتوانند در مدارس عادي مشغول به تحصيل شوند.

معاون برنامه‌ريزي آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي افزود: هم‌اكنون دانش‌آموزاني كه از مدارس استثنايي فارغ‌التحصيل مي‌شوند با يك حرفه در سطح درجه3 آشنا هستند و گواهينامه آن را از سازمان فني و حرفه‌اي دريافت مي‌كنند.

کد خبر 386320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha