همشهری آنلاین: شهردار تهران با بیان اینکه تا کنون حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری شناسایی شده است، گفت:‌ چند روز پیش بنیاد تعاون ناجا صورت جلسه‌ای را به ما ارایه کرد که براساس آن شهرداری تهران مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است.

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی با حضور در جلسه کمیسیون عمران مجلس اسلامی، این کمیسیون را اصلی ترین مرجع ارتباطی شهرداری های سراسر کشور با مجلس بیان کرد و افزود: در مجموع تا کنون حدود 30 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی های شهرداری تهران شناسایی شده است. در این زمینه شهرداری تهران 18 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی بانکی دارد که از این رقم 13 هزار و 500 میلیارد تومان مربوط به بدهی شهرداری تهران به بانک شهر است. همچنین 9 هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکارانی وجود دارد که کار خود را انجام داده اند و صورت وضعیت شده است اما پول آنها پرداخت نشده است. حدود سه هزار میلیارد تومان نیز مطالبات جسته و گریخته ای است که تا کنون شناسایی شده و احتمال افزایش این رقم وجود دارد.

وی گفت: چند روز پیش بنیاد تعاون ناجا صورت جلسه ای را به ما ارایه کرد که براساس این صورت جلسه شهرداری تهران مبلغ 2500 میلیارد تومان به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است. از این رو موارد کشف شده جدیدی نیز درباره بدهی های شهرداری تهران وجود دارد .

شهردار تهران مبالغ مورد نیاز برای تکمیل پروژه های نیمه تمام شهرداری به قیمت سال 96 را برابر با 22 هزار و 500 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با احتساب پروژه های نیمه تمام و بدهی 30 هزار و 500 میلیارد تومانی می توان گفت شهرداری تهران 53 هزار میلیارد تومان بدهی قطعی و پروژه نیمه تمام دارد که این رقم بیش از سه برابر بودجه یک سال شهرداری را شامل می شود.

وي افزود:  فعالیت 68 هزار کارمند باعث شده است تا بارسنگینی از نظر نیروی انسانی و مالی به شهرداری تهران تحمیل شود و  در کنار این در شورای شهر نیز تعداد کارمندان، کارشناسان، مشاوران کمیسیون ها و ... تعداد زیادی از افراد مشغول فعالیت هستند.

  • کاهش 22 درصدی قدرت خرید شهرداری طی شش سال اخیر

نجفی با اشاره به موضوع درآمد های شهرداری، گفت: از سال 1390 تا 1396 بودجه شهرداری به قیمت جاری رشد داشته است؛ اما مقایسه بودجه به قیمت ثابت نشان می دهد که قدرت خرید شهرداری در سال جاری به نسبت سال 90 حدود 22 درصد کاهش پیدا کرده است. به این معنی که در سال 90 بودجه شهرداری 8 هزار و 461 میلیارد بوده است اما در سال جاری به قیمت ثابت سال 90 بودجه شهرداری 6 هزار و 581 میلیارد تومان است. این امر نشان می دهد قدرت خرید شهرداری از نظر بودجه حدود 22 درصد پائین تر از سال 90 است.

وی خاطر نشان کرد: از نظر نقدی عملکرد بودجه سال جاری در شش ماهه نخست 4500 میلیارد تومان بوده است که بیش از 82 درصد از این رقم به پرداخت حقوق و هزینه های جاری اختصاص یافته است و مقدار کمی از آن صرف دیگر فعالیت های شهرداری شده است.

  • پنج درصد کل مساحت شهر تهران بافت فرسوده است

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بافت فرسوده در تهران و کل کشور اشاره کرد و گفت: در 489 شهر کشور بیش از 75 هزار هکتار بافت فرسوده داریم که این رقم در هفت کلانشهر اصلی به 13 هزار هکتار می رسد. همچنین در شهر تهران 3268 هکتار بافت فرسوده وجود دارد؛ این نشان می دهد 29 درصد بافت فرسوده کلانشهرها در تهران وجود دارد.

شهردار تهران گفت: پنج درصد کل مساحت شهر تهران بافت فرسوده است در حالی که 11 درصد کل واحد های مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد. این نشان می دهد واحد های مسکونی در بافت فرسوده به نسبت متوسط شهر تهران از متراژ های کمتری برخوردار هستند.

  • عدم پرداخت سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی 

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مطالبات شهرداری تهران از دولت نیز اشاره کرد و گفت: از تاریخ اول فروردین ماه 1385 تا شهریور 1394 مجموع مطالبات شهرداری تهران بر اساس آنچه که قانون معین کرده 14 هزار و 153 میلیارد تومان است که تاکنون پرداخت نشده است. البته این رقم تا شهریور 1394 احصا شده و مابقی مطالبات شهرداری تهران از شهریور 1394 در حال بررسی است تا اطلاعات دقیق مربوط به این مطالبات احصا شود.

  • عوارض‌هاي شهري كم مي‌گيريم
شهردار تهران در ادامه بر ضرورت استقلال شهرداری از بودجه دولت تاکید کرد و گفت: از سال 73 شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی موظف شده است که مستقل از دولت بتواند درآمد و هزینه های خود را تامین کند. اما در سال جاری با مشکل جدی در این زمینه مواجه هستیم.

نجفی از ناکارآمدی مدیریت و نگهداری دولتی به عنوان یکی دیگر از چالش های پیش رو یاد کرد و گفت: متاسفانه بهره وری بسیار پائین و هزینه بسیار بالا است به همین منظور در بخش مدیریت منابع و هزینه نیز با مشکلات جدی مواجه هستیم. همچنانکه موارد متعددی وجود دارد که هزینه تمام شده پروژه ها توسط شهرداری بیش از دو تا سه برابر هزینه واقعی پروژه است که توسط بخش خصوصی انجام می شود.

نجفی یادآور شد: در مقایسه با شهرهای بزرگ دنیا در می‌یابیم که عوارض مستقیمی که به صورت سالیانه از مردم دریافت می‌کنیم بسیار کم است. به عنوان نمونه یک واحد 150 متری در شمال شهر تهران دو و نیم میلیارد تومان قیمت دارد، در بسیاری از موارد در ساختمان های بلند مرتبه ماهیانه یک میلیون تومان هزینه شارژ ساختمان را پرداخت می کنند اما در کل سال کمتر از 200 هزار تومان عوارض به شهرداری داده می شود. حتی این عوارض هم به سیستم درستی دریافت نمی‌شود بلکه افراد در زمان فروش ملک خود عوارض را پرداخت می کنند.

وی گفت: در محور بالای انقلاب شاهد هستیم از هر چند ماشین، یک خودرو بالای 150 میلیون تومان قیمت دارد این در حالی است که ما هیچ عوارضی از اتوموبیل های گران قیمت دریافت نمی کنیم این در حالی است که ترافیک و بسیاری از مسایلی که به مردم تحمیل می شود ناشی از رفت و آمد خودروهای شخصی است.

  • 78 درصد درآمد های شهرداری ناپایدار است

به گفته شهردار تهران حدود 78 درصد درآمد های شهرداری تهران ناپایدار و مربوط به عوارض ساخت و ساز است، همچنین حدود 22 درصد از درآمد های شهرداری از درآمد پایدار تامین می شود از این رو ضروری است که عوارض متناسب با هزینه خدمات، افزایش پیدا کند.

وی گفت: برای اصلاح عوارض در حال بررسی هستیم تا از طریق فرمولی به اقشار ضعیف و ساکنان مناطق محروم هیچ فشاری وارد نشود تا ساکنان مناطق برخوردار عوارض پسماند، عوارض خودروی شخصی و عوارض سالانه بیشتری دریافت کنند.

ضرورت وجود سهم عادلانه از مالیات بر ارزش افزوده

شهردار تهران در تشریح دیگر منابع پایدار شهر تهران بر ضرورت وجود سهم عادلانه از مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد و گفت: در جریان تصویب قانون بودجه ماده ای توسط مجلس شورای اسلامی گنجانده شد که بر اساس آن سهم شهرها از محل مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کرد. به دنبال تصویب این ماده حدود دو هزار میلیارد تومان از سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری کاهش پیدا کرده است این در حالی است که این فرمول غیر عادلانه است.

نجفی ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس مالیات بر ارزش افزوده به صورت 30 به 70 بین روستاها و شهرها توزیع خواهد شد این در حالی است که در شهر تهران تنها شش درصد روستایی داریم، به این ترتیب به شش درصد جمعیت حدود 30 درصد از درآمد را تخصیص می دهیم. این در حالی است که ممکن است حتی در بسیاری از روستاها طرحی نباشد که مطابق با این درآمد انبوه نیاز به اجرایی شدن آن وجود داشته باشد.

شهردار تهران افزود: در مقابل این اقدام فشار عجیبی به شهر تهران وارد کرده است چرا که از یک سو تنها 72 درصد از درآمد های شهرداری در نیمه نخست سال جاری تحقق پیدا کرده و از دیگر سو سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کرده است. البته تمامی کلانشهرها و بسیاری از شهرهای بزرگ با این مشکل روبرو هستند.

وی از برگزاری جلسه شهرداران کلانشهرها در مشهد مقدس خبر داد تا برای گذران امور مالی شهرها در سال جاری تدابیر لازم اتخاذ شود.

نجفی تاکید کرد: با توجه به وضعیت فعلی دولت ما درخواست دریافت کمک از دولت برای اداره کلانشهرها را نداریم بلکه ضروری است ردیف هایی که در قانون برای شهرداری در نظر گرفته شده و حق شهرداری ها محسوب می شود، پرداخت شود.

کد خبر 386278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha