چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

آمارهای رسمی پزشکی قانونی حاکی از تشکیل روزانه یک هزار و ۶۰۰پرونده نزاع در کشور است.

براين اساس در هر ساعت 66نفر از مردم با هم درگير شده و كارشان به دادگاه و بيمارستان كشيده مي‌شود. همچنين آمار پزشكي قانوني در سال گذشته حاكي از اين است كه 547هزار و 21مورد نزاع به اين سازمان گزارش شده كه سهم زنان 31درصد و سهم مردان 69درصد بوده و استان‌هاي تهران، خراسان رضوي و اصفهان رتبه‌هاي اول تا سوم و استان‌هاي خراسان جنوبي، ايلام و بوشهر كمترين مراجعه درخصوص نزاع را به پزشكي قانوني داشته‌اند. در كنار اينها روز گذشته عباسعلي باقري، مديركل آموزش و پرورش شهر تهران در دهمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به آمار 19.7درصدي رفتار پر خطر در پسران دبيرستاني از آمار 19.6درصدي خشم بالا در ميان دختران دانش‌آموز خبر داد. اما سؤال اصلي كه بعد از خواندن اين آمارها مطرح مي‌شود اين است كه چرا شاهد اين ميزان خشم و رشد آن در جامعه هستيم؟ آيا زندگي مدرن و رشد آن در شهرهاي كشور باعث اين مشكلات است؟ يا مشكلات اقتصادي، حاشيه نشيني، رشد آسيب‌هاي اجتماعي و... باعث بروز خشم، نزاع و... مي‌شود.

مجيد ابهري، آسيب شناس اجتماعي با اشاره به اينكه پرخاشگري نوعي واكنش فيزيكي بر اثر خشم و نابردباري است، به همشهري گفت: هم‌اكنون پرخاشگري به‌صورت‌هاي كلامي و درگيري‌هاي فيزيكي در جامعه در حال رشد است و چند دسته از عوامل موجب بالا رفتن آمار اين پرخاشگري و ضعف در كنترل خشم مي‌شود. به‌نظر من مهم‌ترين علل پرخاشگري را بايد در مشكلات محيطي مثل آلودگي هوا و آلودگي صوتي كه آثار مستقيمي بر اعصاب داشته و باعث از دست رفتن صبر و شكيبايي مي‌شوند، جست‌وجو كرد. به گفته وي دلايل اقتصادي همچون گراني و تورم و مشكلات معيشتي و شغلي نيز از ديگر علل پرخاشگري در جامعه است. همچنين بالا رفتن درجه خشونت و پايين آمدن آستانه تحمل به‌دليل پايين بودن سطح نشاط اجتماعي و اخبار تلخ، حوادث، نگراني نسبت به آينده و تنش‌هاي سياسي جامعه از اصلي‌ترين بسترهاي آشكار ساز پرخاشگري است.

وي با ابراز تأسف از اينكه متأسفانه نه در خانواده‌ها و نه در مدارس مهارت‌هاي رفتاري مثل مديريت هيجان و كنترل خشم آموخته نمي‌شود، گفت: كم رنگ بودن معيارهاي اخلاقي و ديني همراه با فقدان فرهنگ عذرخواهي در جامعه و فراموش شدن گذشت، موجب بسياري از مشكلات رفتاري در جامعه مي‌شود. گاهي يك نگاه بي‌منظور يا تنه زدن به ديگران از روي غفلت اگر با عذرخواهي پايان يابد درگيري به‌وجود نمي‌آيد. نقش مثبت رسانه‌ها در بالا بردن سطح نشاط اجتماعي موضوع ديگري است كه ابهري به آن اشاره كرد و گفت: رسانه‌ها بايد ضمن بالا بردن سطح نشاط اجتماعي فرهنگ عذرخواهي و گذشت را درجامعه توسعه دهند و دولتمردان هم براي جلوگيري از انتقال تنش‌هاي سياسي به جامعه و بروز اضطراب اجتماعي بايد مسائل في ما بين و مشكلات موجود را در بين خود حل و فصل كرده و اجازه ندهند اينگونه مسائل به سطح جامعه كشيده شود چرا كه در اين صورت و در حضور رسانه‌هاي مجازي و شبكه‌هاي خارجي يك كلاغ چهل كلاغ شده و همين حركت بخشي از تنش‌هاي فكري و عصبي را در جامعه دامن مي‌زند.

به گفته ابهري دولت بايد با ارائه وسايل رفاهي و تفريحي رايگان يا ارزان قيمت نسبت به افزايش شادي و نشاط اجتماعي اقدام كرده و صدا و سيما رسالت تاريخي خود در مورد حركت در اين مسير را خواهد داشت. وي با اشاره به گسترش خشونت در بين زنان جامعه گفت: متأسفانه شاهد افزايش خشونت در بين زنان هستيم. در برخي شهرها خشونت زنانه بالاتر از جنس مخالف بوده و آمار قابل توجهي دارد. علت آن ضعف باورهاي اخلاقي، اجتماعي و ارزش‌هاست چرا كه زنان نيز مثل مردان از شرايط محيطي اقتصادي و رفتاري آسيب مي‌بينند. تنش‌هاي مالي به زنان هم منتقل مي‌شود و همين مسائل باعث مي‌شود تا ميزان پرخاشگري نيز در زنان بالا برود.

همچنين در اين زمينه مصطفي اقليما، رئيس انجمن علمي مددكاران اجتماعي ايران گفت: يكي از دلايلي كه باعث خشونت در جامعه مي‌شود مجموعه فشارها و استرس‌هاي عصبي در جامعه است كه اين مجموعه عوامل فراتر از آستانه تحمل افراد است.

وي گفت: زماني كه فرد نتواند با يك شيفت كاري هزينه زندگي خود و خانواده‌اش را تأمين كند دچار استرس شده و همين مسئله باعث مي‌شود وي به‌دليل چند شغله‌بودن از خانواده خود دور شده و همين مسئله باعث افزايش خشونت در جامعه و خانواده مي‌شود. اقليما تأكيد كرد: بيكاري يكي از عواملي است كه باعث مي‌شود فرد از نظر روحي و رواني دچار مشكل شود و ترس از آينده نامعلوم خشونت‌ها را بيشتر مي‌كند.

کد خبر 386222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha