همشهری آنلاین: چین درآستانه مقابله‌ای شدید با آلاینده‌هایی است که استاندارد‌های انتشار ذرات معلق در هوا را به سخره گرفته‌اند، و در همین راستا ده‌ها هزار کارخانه خود را برای مهار معضل بزرگ آلودگی هوا تعطیل کرده‌است.

چین

براساس گزارش ساينس الرت، تخمين‌ها نشان مي‌دهند بيش از 40 درصد از كارخانه‌ها در چين توسط بازرسان ايمني بسته شده‌اند و مقامات بيش از هشت هزار كارخانه به دليل نقض استانداردهاي آلودگي هوا متهم به قانون‌شكني شده‌اند.

اين كمپين يك ماهه همزمان با بيانيه چين در مجلس حزب كمونيست درباره برنامه اين حزب براي كاهش تمركز ذرات معلق مضر در هوا از 47 ميكروگرم بر متر ككعب در سال 2016 به 35 ميكروگرم در سال 2035 آغاز به كار كرده‌است.

تلاش‌هاي مدرن چين براي مهار آلودگي‌هاي شهري از سال 2013 آغاز شده‌است، زماني كه اين كشور 10 دستورالعمل را براي پاكسازي هواي كشور اعلام كرد،‌از جمله كاهش 30 درصدي انتشار آلاينده‌ها از صنايع به شدت آلوده تا سال 2017.

از اين رو چين از دو سال گذشته تجسس درباره كارخانه‌ها و نيروگاه‌هايش را آغاز كرده‌است تا از نقض قانون توسط شركت‌ها اطمينان حاصل كند. اين اقدام كه مي‌تواند اقتصاد روبه‌رشد چين را به خطر بياندازد، اگرچه دولت اين كشور چنين اعتقادي ندارد،‌ فقط به معني آبي شدن آسمان در چين نخواهد بود.

چيني‌ها اميدوارند سخت‌گيري به شركت‌هاي آلاينده، علاوه بر پاكسازي آب‌ها و تنفس راحت‌تر در اين كشور، فوايد زيست‌محيطي ديگري نيز به دنبال داشته‌باشد.

کد خبر 386128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha