همشهری آنلاین: عملیات فصل دوم کاوش های باستان­شناسی بر روی تپه پوستچی همراه با گمانه ­زنی در برخی نقاط برای شناخت عرصه و حریم محوطه آغاز شده است.

تپه

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حسنعلی عرب سرپرست مشترک برنامه مطالعات باستان­شناسی تپه پوستچی، با اعلام این خبر گفت: برنامه فصل دوم شامل کاوش و حفاری گسترده در لایه­‌های فرهنگی- استقراری خواهد بود که با هدف آگاهی از ساختارهای سکونتی و شواهدی از فعالیت­‌های اجتماعی، اقتصادی و صنعتی ساکنان این محوطه انجام می­ شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه هنر شیراز با اشاره به آغاز فصل نخست این کاوش‌­ها در سال ۱۳۹۵ از شناسایی بقایایی از فرهنگ­‌های دوران باکون در هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوران تاریخی خبر داد.

به گفته این باستان شناس در مطالعات فصل نخست که محدود به عملیات لایه‌­نگاری در ترانشه­‌های کوچک بود، مقادیر زیادی سفال‌های نخودی ­رنگ منقوش مربوط به سنت­‌های باکون و همچنین یافته‌های دیگری مانند ابزارهای سنگی، مهره‌­ها و اشیای استخوانی یافت شده بود.

عرب از تپه پوستچی به عنوان یکی از معدود محوطه­‌های باقیمانده از دوران پیش از تاریخ در جلگه و دشت شیراز نام برد و گفت: این تپه در حاشیه بزرگراه بلوار رحمت شهر شیراز واقع شده که نشان‌دهنده تداوم سکونت از حدود شش هزار و پانصد سال پیش در این منطقه است.

او افزود: شواهد به دست آمده، دلالت بر ارتباطات و تعاملات فرهنگی- اقتصادی با دیگر روستاهای دوران پیش از تاریخ در استان فارس و سرزمین‌­های همجوار دارد.

فصل دوم کاوش­های باستان­‌شناسی تپه پوستچی در ادامه فصل نخست، مطابق با تفاهم­نامه همکاری دانشگاه هنر شیراز و پژوهشکده باستان­شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود که سرپرستی این برنامه به­‌صورت مشترک برعهده حسنعلی عرب از دانشگاه هنر شیراز و علیرضا سرداری از پژوهشکده باستان­شناسی است. مجوز این کاوش توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

کد خبر 385875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha