یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: عبارت شکستن قلب را بیشتر یک اصطلاح می‌دانید تا یک واقعیت، اما قلب واقعا می‌شکند، و جدید‌ترین نمونه آن نیز در هیوستون تگزاس رخ داده‌است، قلب زنی در اثر مرگ سگش شکسته و او را راهی بیمارستان ساخته‌است.

قلب شکسته

براساس گزارش ساينس الرت، ژوآني پيمپسون 61 ساله يكي از روز‌هاي خود را با كمردرد شديد آغاز كرد و زماني كه سعي كرد در تخت خود جا‌به‌جا شود، قفسه سينه‌اش دچار سوزشي شديد شد. در عرض 20 دقيقه اين زن روانه اورژانس محلي شده و بلافاصله پس از آن با كمك هليكوپتر به بيمارستان هيوستون منتقل شد تا پزشكان آزمايش‌هاي مورد نياز براي سكته قلبي را روي او انجام دهند.

اما آزمايش‌هاي انجام شده در بيمارستان احتمال سكته قلبي را رد كردند و وضعيتي متفاوت را نشان دادند. پزشكان اختلالي به نام كارديوميوپاتي تاكوتسوبو را شناسايي كردند، وضعيتي كه نشانه‌هايي شبيه به سكته قلبي دارد اما درواقع سكته قلبي نيست و زماني بروز پيدا مي‌كند كه فرد رويداد به شدت احساسي مانند از دست دادن يكي از اعضاي خانواده را تجربه كرده‌باشد،‌از اين رو به آن نامي متناسب با شرايط بروز بيماري داده‌اند: سندروم قلب شكسته.

در مورد سيمپسون، مرگ سگ نژاد يورك‌شاير ترير او كه مها نام داشت باعث بروز سندروم شده‌بود. مورد عجيب خانم سيمپسون كه در سال 2016 ميلادي رخ داده‌بود،‌به تازگي توسط پزشك او در نشريه پزشكي نيو‌انگلند منتشر شده‌است نه به خاطر نقش سگ در بروز اين سندروم،‌بلكه به اين خاطر كه مورد سيمپسون موردي بسيار مختصر و جالب از وضعيتي شگفت‌انگيز بود كه تحقيقات ثابت كرده‌اند وضعيتي حقيقي و گاه حتي مرگبار است.

پزشكان در ابتداي ورود سيمپسون به بيمارستان از قلب او براي شناسايي عروق مسدود شده عكسبرداري كردند،‌اما در نهايت شگفتي هيچ رگ مسدودي نيافتند از اين رو آن را سندروم قلب شكسته تشخيص دادند، وضعيتي كه در ميان زنان از رواج بيشتري برخوردار است.

براساس نتايج تحقيقي كه در سال 2015 انجام گرفته‌است،‌ طغيان هورمون‌هاي استرس تحت تاثير رويدادي غم‌انگيز مي‌تواند عملكرد قلب سالم را نيز مختل ساخته و آن را دچار اسپاسم كند.

کد خبر 385873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha