به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، فاز مانیتورینگ شبکه‌ موبایل از روز گذشته به‌منظور اجرای طرح رجیستری گوشی‌ آغاز شده اما فعلا در این مرحله هیچ محدودیتی حتی برای گوشی‌های قاچاق ایجاد نشده است.

گوشی موبایل

به گزارش همشهري، در فاز پايش يا مانيتورينگ آخرين سريال گوشي‌هاي ثبت شده و سيم‌كارت‌هاي فعال آنها بررسي و ثبت مي‌شود. به همين خاطر لازم است كاربران گوشي‌هاي كار نكرده خود را تا پيش از فاز دوم در روزهاي آينده با سيم‌كارت روشن و فعال كنند.

گوشي‌هايي كه تا پيش از آغاز اين مرحله فعال شده باشند در شبكه مجاز تلقي مي‌شوند. براساس گزارش‌هاي منتشر شده قرار است در اوايل آبان اعمال محدوديت‌ها براي گوشي‌هاي قاچاق موجود در بازار با اعلام چند مدل گوشي شروع شود. با اعلام اين محدوديت‌ها مدل‌هاي گوشي اعلام شده از برندهاي مطرح بازار درصورتي كه قاچاق باشند با سيم‌كارت‌هاي اپراتورها فعال نمي‌شوند و امكان مكالمه و استفاده از آنها وجود ندارد.

در اين شرايط برخي فروشندگان گوشي موبايل به خريداران خود اعلام كرده‌اند كه اگر قصد خريد گوشي دارند عجله كنند يا گوشي‌هاي خريداري شده را قبل از 28مهر فعال كنند در غيراين صورت شايد قابل استفاده نباشند. اما به گفته دهقاني‌نيا، معاون فناوري اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز از روز گذشته تنها مانيتورينگ شبكه آغاز شده و هيچ گوشي‌اي حتي اگر قاچاق باشد، قرار نيست غيرفعال شود. با اجراي اين طرح فعلا نياز به استعلام‌گيري براي خريد گوشي‌هاي تلفن همراه نيست اما قرار است در اوايل آبان و با اعلام تدريجي مدل‌هاي گوشي سامانه‌هايي براي استعلام IMEI گوشي‌ها اعلام شود. بر اين اساس و پس از گذر از فاز مانيتورينگ شبكه درصورتي كه قصد خريد گوشي جديد تلفن همراه داريد بايد حتما IMEI آن را كنترل كنيد تا مطمئن شويد به‌صورت قانوني وارد شده و امكان استفاده آن در شبكه‌هاي تلفن همراه وجود دارد. IMEI يا شناسه جهاني تجهيزات موبايل شماره منحصر به فرد روي هر تلفن همراه است كه قابليت شناسايي آن را روي شبكه‌هاي تلفن همراه مي‌دهد. قرار است در آينده سامانه‌اي پيامكــي براي استعلام IMEI توسط كاربران اعلام شود.

  • چطور IMEI را پيدا و آن را چك كنيد؟

هر گوشي تلفن همراه داراي شماره‌اي منحصر به فرد است كه پس از گذر از فاز مانيتورينگ طرح رجيستري بايد ثبت شده باشد. درصورتي كه پس از اجراي عملي طرح رجيستري قصد خريد گوشي را داريد اين كارها را انجام دهيد.
۱- #06#* را شماره‌گيري كنيد تا كد 15رقمي گوشي تلفن همراه خود (IMEI) را دريافت كنيد.
۲- اين شماره را به سامانه‌ پيامكي كه در اوايل آبان براي خريد گوشي‌هاي جديد اعلام مي‌شود ارسال كنيد.
۳- پيامي درباره ثبت بودن گوشي شما در شبكه و ورود قانوني آن يا خلاف آن برايتان ارسال مي‌شود.
گوشي‌هايي كه در شبكه ثبت نشده باشند با قرار دادن سيم‌كارت و روشن شدن دستگاه، پيامكي در اين رابطه دريافت مي‌كنند. IMEI اين گوشي‌ها در فهرستي به نام فهرست خاكستري قرار مي‌گيرد. درصورت قرار گرفتن يك موبايل در ليست خاكستري، كاربر يك‌ماه فرصت خواهد داشت تا به گمرك‌هاي ورودي مراجعه و با پرداخت هزينه گمرگي كد IMEI را ثبت كند. در غيراين صورت پس از گذشت يك ماه، دسترسي تلفن‌همراه مذكور به اپراتورها قطع خواهد شد.
كانال HAMTA_NTSW@در 3شبكه اجتماعي سروش، تلگرام و گپ براي اطلاع‌رساني در رابطه با طرح رجيستري درنظر گرفته شده است.

کد خبر 385711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha