علی ابراهیمی: اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه در حالی از دیروز رسما کلید خورد که هنوز تعامل لازم بین دستگاه‌های مجری این طرح شکل نگرفته و فعالان صنفی، نگران تأمین نیاز و ثبات قیمت و بازار کالا هستند.

موبایل اقتصاد

سرانجام با تأخيري چندماهه، مرحله نخست اجراي طرح رجيستري با مانيتورينگ گوشي‌هاي تلفن همراه آغاز و به گفته مسئولان به‌زودي با رصد و پايش 2نوع گوشي احتمالاً آيفون به شكلي تدريجي وارد مرحله اجرا خواهد شد. در گام بعدي نيز با هماهنگي بيشتر دستگاه‌ها و مشخص شدن نقاط قوت و ضعف، اين طرح به ساير انواع گوشي تلفن همراه تسري مي‌يابد.

چندي پيش حميدرضا دهقاني‌نيا، مديركل فناوري و اطلاعات ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار ما از سهم بيش از90درصد گوشي‌هاي تلفن همراه قاچاق از بازار كشور خبر داد. با درنظر گرفتن اين آمارها سرنوشت گوشي‌هاي قاچاق موجود در انبارها و چگونگي تأمين نياز بازار از چالش‌هاي اجراي اين طرح است. قبلا محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به خبرنگار ما از احتمال رجيستر شدن گوشي‌هاي قاچاق موجود در انبارها خبر داده بود.

  • سرنوشت مبهم بازار

رئيس اتاق اصناف كشور با اشاره به تجربه شكست طرح رجيستري گوشي تلفن همراه به خبرنگار ما اعلام كرد كه متأسفانه اكنون دغدغه اصلي اجراي طرح رجيستري گوشي تلفن همراه تأمين نياز بازار است و مشخص نيست با اجراي طرح رجيستري، تأمين گوشي‌هاي مورد نياز بازار به درستي انجام مي‌شود يا خير؟ علي فاضلي، تأكيد كرد: درصورتي كه تمهيدات لازم در اين زمينه انديشيده نشده باشد يقينا با كمبود و افزايش قيمت گوشي تلفن همراه در بازار مواجه شده و اين طرح به سرنوشت قبلي دچار خواهد شد.

وي در مورد سرنوشت گوشي‌هاي تلفن همراه قاچاق موجود در انبارها با اجراي طرح رجيستري افزود: بايد اين گوشي‌ها رجيستر شود و ظاهرا فرصت يكماهه‌اي نيز براي انجام اين كار درنظر گرفته شده است اما اينكه گوشي‌هاي قاچاق موجود رجيستر شده يا خير و يا از چه زماني گوشي‌هاي قاچاق تازه‌وارد، غيرفعال و نياز بازار به گوشي تلفن همراه چگونه تأمين خواهد شد، هنوز مشخص نيست و در اين زمينه چيزي به اتاق اصناف كشور اعلام نشده است.

  • چالش تثبيت قيمت‌ها

رئيس اتحاديه فروشندگان دستگاه صوتي، تصويري، تلفن همراه و لوازم جانبي نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: ظاهرا درنظر است كه گوشي‌هاي موجود در انبارها نيز با شرايط خاص و پرداخت حقوق ورودي رجيستر شوند اما نكته اصلي آن است كه با اجراي رجيستري، گلوگاه‌هاي ورود گوشي تلفن همراه قاچاق به بازار بسته شده تا گوشي‌هاي داراي كد شناسه و رجيستر، جايگزين اقلام قاچاق در بازار شود.

ابراهيم درستي با اظهار بي‌اطلاعي از زمان غيرفعال شدن گوشي‌هاي تلفن همراه قاچاق موجود در انبارها افزود: قرار است با آغاز اجراي اين طرح در مورد 2 تا 3 مسئله اصلي ازجمله زمان غيرفعال شدن رجيستري گوشي‌هاي قاچاق موجود در انبارها با تعيين مهلت زماني مشخص، اطلاع‌رساني شود.

نايب‌رئيس اتاق اصناف كشور در مورد وضعيت قيمت گوشي تلفن همراه با اجراي طرح رجيستري افزود: ارز مبادله‌اي واردات گوشي تلفن همراه از حدود 25روز پيش قطع شده كه اين امر به همراه افزايش اخير نرخ دلار موجب خواهد شد تا قيمت تمام‌شده واردات و عرضه گوشي تلفن همراه در بازار افزايش يابد و اينكه بگوييم قيمت گوشي تلفن همراه با اجراي طرح رجيستري، قطع شدن ارز مبادله‌اي و رشد نرخ دلار افزايش نخواهد يافت، چندان واقعي نيست.

  • ناهماهنگي در اجراي رجيستري

با وجود آغاز رسمي طرح رجيستري، هنوز تعامل لازم بين وزارت صنعت به‌عنوان مسئول كارگروه ملي اجراي آن و وزارتخانه ارتباطات و به‌خصوص ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در مورد كم و كيف اجراي اين طرح شكل نگرفته و اين موضوع موجب نگراني برخي مسئولان اين ستاد از آغاز به‌كار طرح رجيستري و چگونگي رفع مشكلات فني احتمالي در مورد طراحي سيستم‌هاي اين طرح شده است.

همچنين هنوز تركيب كدهاي شناسه رجيستري و اتصال آن به سامانه‌هاي ذيربط مشخص نشده و به‌رغم امضاي تفاهمنامه همكاري چندجانبه دستگاه‌هاي مجري طرح با گمرك ايران، رجيستر كردن گوشي‌هاي تلفن همراه در مبادي رسمي واردات اين كالا با مشكلاتي مانند اتصال به سامانه‌هاي ذيربط مواجه است.

کد خبر 385686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha