همشهری آنلاین: شرکت ساگا انرژی نروژ تنها چند روز پس از این که دولت آمریکا سیاست خصمانه در قبال تهران در پیش گرفت، قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو (۲.۹۴ میلیارد دلار) برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در ایران امضا کرد.

نروژی‌ها برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی به ایران می‌آیند

توافق مقدماتی ساگا با شرکت دولتی امین انرژی، جدیدترین قرارداد از مجموعه قراردادهایی است که شرکت‌های خارجی از زمان اجرای توافق هسته‌ای و برچیده شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران امضا کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، رونه هالند، سخنگوی ساگا انرژی اعلام کرد قرارداد این شرکت نروژی همچنان به نهایی شدن تضمین‌های اقتصادی از سوی تهران بستگی دارد و تحت آن، طی یک مدت چهار تا پنج ساله، ۲ گیگاوات ظرفیت تولید نیرو ساخته خواهد شد.

به گفته این سخنگو، شرکت ساگا انرژی برای تامین مالی این قرارداد به بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و ضمانت‌های صادرات دولتی نروژ متکی خواهد بود و قصد دارد سرمایه‌گذاری خود را از طریق یک توافق ۲۵ ساله درباره قیمت‌های برق جبران کند.

ساگا و شرکت سولی‌تک لیتوانی پنل‌های خورشیدی را تولید خواهند کرد و باقی تجهیزات از سوی شرکت دلتا الکترونیک تایوان تامین می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد که پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد و سرنوشت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را به کنگره واگذار کرد که ممکن است آن را تغییر دهد یا تحریم‌های سابق را مجددا برقرار کند.

سخنگوی ساگا درباره تصمیم اخیر ترامپ گفت: ما اندکی نسبت به آنچه ترامپ انجام می‌دهد، نگران هستیم اما موافق توافق هسته‌ای هستیم و هر اقدامی هم که رئیس جمهور آمریکا انجام دهد، مطمئنا به طرح‌هایمان ادامه می‌دهیم و تردیدی نسبت به این موضوع وجود ندارد.

کد خبر 385578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha