چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

‌عباس جعفری ‌دولت‌آبادی، دادستان تهران دیروز در سیزدهمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران گفت: مصرف دخانیات در اماکن عمومی و وسایل نقلیه عمومی جرم محسوب می‌شود.

 او به فعاليت صنف قهوه‌خانه‌ها پرداخت و در بيان رويكرد قانونگذار ايران نسبت به مواد دخاني، ماده 14قانون منع مصرف مواد دخاني را قرائت كرد كه به موجب آن، مصرف دخانيات در اماكن عمومي و وسايل نقليه عمومي جرم محسوب مي‌شود و در ادامه افزود: همچنين به موجب مواد ديگر قانون اخيرالذكر عرضه، فروش، حمل و نگهداري فرآورده‌هاي دخاني قاچاق، جرم‌انگاري شده و ماده10 اين قانون انجام هرگونه تبليغات مغاير با اين قانون را جرم و مستوجب جزاي نقدي دانسته است.

دادستان تهران سپس با طرح اين سؤال كه «چرا به‌رغم تصويب قانون، شمار قهوه‌خانه‌ها، قليان‌سراها و رستوران‌هايي كه قليان عرضه مي‌كنند، روزبه‌روز افزايش مي‌يابد»، در پاسخ گفت: وقتي انضباط اجتماعي وجود ندارد، پديدارشدن قارچ‌گونه قليان‌سراها و عرضه قليان در رستوران‌ها و كافي‌شاپ‌ها را شاهد هستيم؛ چرا كه سال‌هاي متمادي است كه بحث جمع‌كردن قليان در جلسات مسئولان مربوطه طرح مي‌شود و هر بار كه اين موضوع مطرح مي‌شود، با توجيه جلوگيري از بيكاري عده‌اي، راهكاري اتخاذ نمي‌شود. دادستان تهران واحدهاي صنفي را كه قليان عرضه مي‌كنند، در3گروه تقسيم‌بندي كرد و قهوه‌خانه‌هاي سنتي و قديمي را كه پيش از پيروزي انقلاب نيز وجود داشته و فعاليت آنها عرضه چاي و قليان بوده را مستثني كرد و اظهار داشت: اين اماكن اكثرا در مناطق كارگري و نزديك كارگاه‌ها استقرار دارند و لذا از موضوع بحث خارج هستند، اما درخصوص 2گروهي كه طي اين چند سال اخير اضافه شده‌اند، شامل قليان‌سراها و رستوران‌ها بايد گفت قليان‌سراها خدمت ديگري جز قليان ارائه نمي‌دهند و به محلي براي وقت‌تلف‌كردن جوان‌ها تبديل شده‌اند. جعفري دولت‌آبادي عدم‌رفع مشكل عرضه مواد دخاني را ناشي از سليقه‌اي اجراكردن قانون در كشور دانست و از سرپرستان نواحي دادسرا خواست به صنف‌هاي مرتبط با قليان مانند قليان‌سراها و رستوران‌ها، غيراز قهوه‌خانه‌هاي سنتي قديمي از طريق صنف و با همكاري پليس اخطار دهند كه ظرف مدتي محدود، عرضه قليان‌ را متوقف كنند. وي وظيفه صنف مربوطه و پليس را منع عرضه قليان‌ها در اين اماكن با تدبير لازم دانست و با اشاره به فتواي تحريم تنباكو در دوره قاجاريه، اظهار داشت: آن زمان مردم قليان‌ها را شكستند، آيا ما نيز بايد قليان‌ها را بشكنيم يا به‌نحوي ديگر تدبير كنيم؟

دادستان تهران در پاسخ به اين سؤال، با اشاره به آسيب‌هاي جسمي و اجتماعي و تلفات انساني ناشي از استعمال مواد دخاني افزود: استعمال قليان و سيگار براي سلامت شهروندان مضر است. نمي‌گوييم قليان‌ها را بشكنيد، اما معتقديم بايد موجي ايجاد شود تا قليان‌ها جمع‌آوري و به گلدان‌هاي گل تبديل شود. متأسفانه امروزه ضرب‌المثل قديمي كه «دود از كنده بلند مي‌شود» به‌تدريج مستحيل شده و با توجه به اقبال جوانان و برخي ورزشكاران نسبت به استعمال قليان، بايد گفت امروزه دود از قليان برخي ورزشكاران و جوانان بلند مي‌شود و اينكه گروهي از ورزشكاران گرفتار قليان هستند، نشان از آن دارد كه مشكل جدي و نيازمند توجه بيشتر است. جعفري دولت‌آبادي از برنامه دادستاني تهران براي برگزاري جلسه‌اي با مسئولان مربوطه پيرامون قليان‌سراها به‌عنوان يكي از مصاديق آسيب‌هاي اجتماعي در هفته جاري خبر داد و از سرپرستان نواحي دادسراي تهران خواست با دعوت از متصديان اصناف مرتبط با موضوع مذكور در حوزه خود، به آنها تذكر لازم را بدهند و درصورت عدم‌اقدام، با همكاري پليس در مرحله اول واحدهاي صنفي غيرمجاز را تعطيل‌ و صرفاً قهوه‌خانه‌هاي سنتي داراي مجوز را مستثني كنند.

کد خبر 385487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha