یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: زنگ تفریح، بازشدن پنجره‌ای رو به کوهستان است؛ زنگ تفریح سفررفتن است؛ زنگ تفریح نوشیدن یک نوشیدنی خنک در تابستان یا یک چای گرم در زمستان است؛ زنگ تفریح لذت‌بخش‌ترین زنگ مدرسه است.

دوچرخه شماره ۸۹۷

اين‌ جمله‌ها توصيف زنگ تفريح از نگاه و زبان تعدادي از نوجوانان است. اغلب آن‌ها معتقدند با اين‌که زمان زنگ تفريح بسيار کوتاه است، اما خيلي به بازگشت روحيه و انرژي کمک مي‌کند.

البته زنگ تفريح براي همه‌ي دانش‌آموزان و در همه‌ي روزها يک جور نمي‌گذرد. اما به‌طور معمول خوردن تغذيه و بازي و يا گپ‌زدن با دوستان از فعاليت‌هاي متداول اين زنگ است. گرچه بسياري از دانش‌آموزان از اين زنگ براي درس‌خواندن يا آماده‌شدن براي کلاس درسي بعد استفاده مي‌کنند.

هرچه هست ما مي‌توانيم همين زنگ‌هاي تفريح کوتاه را مديريت کنيم تا هم تغذيه‌هايمان در کيف نماند و خراب و لهيده نشود و هم به بازي و گپ‌زدن با دوستانمان برسيم.

اغلب کارشناسان و مشاوران درسي معتقدند بعد از دو ساعت حضور در کلاس، مغز انسان نياز به استراحت دارد و بنابراين بهتر است براي استراحت‌دادن به مغز دانش‌آموزان، از زنگ تفريح استفاده شود، هرچند ما مي‌دانيم که اگر به هردليلي درس نخوانده باشيم و در زنگ بعد امتحان داشته باشيم، درست يا نادرست همه ترجيح مي‌دهيم از اين فرصت در راه آماده‌شدن براي امتحان استفاده کنيم؛ گرچه درس‌خواندن در اين مدت کوتاه و با استرس معمولاً بي‌فايده يا كم‌فايده است.

بهتر است زنگ تفريح کمي راه برويم و يا نرمش‌هاي سبک انجام بدهيم و بعد در گوشه‌اي بنشينيم و خوراکي‌هايي را بخوريم که همراه خود به مدرسه آورده‌ايم؛ مواد غذايي سرشار از ويتامين و سالمي که به سلامت جسم و آماده‌شدن مغز براي پذيرش درس‌هاي جديد کمک مي‌کنند.

اگر لقمه دوست نداريم مي‌توانيم چند عدد خرما همراه با گردو بخوريم؛ خرما کلسيم، آهن و فسفر دارد و با وجود ويتامين‌هاي آ، ب، ث و... انرژي‌بخش است. ضمن اين‌كه کوچک و قابل حمل هم هست و سريع و راحت مي‌توان آن را خورد.

بسياري از ما دوست نداريم همراه خود لقمه به مدرسه ببريم. بسياري از ما ترجيح مي‌دهيم از غذاهاي آماده و بسته‌بندي‌شده‌ي بوفه‌ي مدرسه يا سوپرمارکت‌ها استفاده کنيم؛ شايد از خواص خوردن يک لقمه نان و پنير و گردو در زنگ تفريح بي‌خبريم!

البته خوردن انواع ميوه‌ و مغزها هم در زنگ تفريح خوب و مفيد است. سيب، موز، مرکبات و ميوه‌هاي خشک مثل برگه‌ي هلو، کشمش، توت و انجير خشک و در صورت امکان، مقداري از مغزها مثل مغز بادام و فندق... خوراکي‌هايي سرشار از ويتامين و آهن هستند و به شادابي، افزايش حافظه و تمرکز کمک مي‌کنند.

البته ناگفته نماند گپ‌زدن با دوستان و خنديدن و تحرک، راه‌رفتن و دويدن هم باعث مي‌شود كه گردش خون سرعت بگيرد و خون‌رساني به مغز بهتر انجام مي‌شود.

بيش از يک ساعت و نيم بي‌تحرک نشستن در کلاس باعث کسالت مي‌شود و خستگي ذهني و فکري ايجاد مي‌کند، براي همين زنگ تفريح مهم است که با خوردن تغذيه‌ي مناسب، به جسم خوراک بدهيم و با استراحت و هم‌صحبتي و بازي با دوستان از لحاظ روحي شاد بشويم.‌

 


عكس: محمود اعتمادي

کد خبر 385441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha