همشهری آنلاین: مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن اشاره به اجرای اقداماتی برای مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان، از آغاز تدوین برنامه‌های مقابله‌ای برای استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و ایلام خبر داد.

ضیاءالدین شعاعی

به گزارش ايسنا، ضیاءالدین شعاعی با اشاره به این که در سیاست‌های ستاد مقابله با گرد و غبار در دولت دوازدهم تغییر فاحشی نسبت به دوره گذشته ایجاد نشده است، اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل شرایط ویژه‌ای که در بودجه ستاد ایجاد شد و توجه ویژه‌ای که رئیس جمهور نسبت به اولویت قرار دادن مقابله با گرد و غبار داشت، آماده جذب اعتبارات شدیم و اجرای برنامه‌های مقابله‌ای آغاز شد.

وی با بیان این که امسال موفق شدیم حدود ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی بگیریم، گفت: تاکیدات رئیس جمهور در این زمینه و موظف کردن وزارت جهاد کشاورزی برای آغاز عملیات مقابله با گرد و غبار باعث شد که در خوزستان کارهای جدی در زمینه مقابله با گرد و غبار شروع شود.

مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: همکاری وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها منجر به تخصیص آب و احداث کانال‌ها شد و در نهایت در حدود ۴۲ هزار هکتار از اراضی فوق بحرانی گرد و غبار عملیات مقابله‌ای شروع شد. چنین اقداماتی نتیجه این است که در پی سیاست‌گذاری‌های انجام شده برای ستاد با هماهنگی دستگاه‌های مختلف، برنامه‌ها تهیه و آماده جذب اعتبارات شد.

به گفته شعاعی در حال حاضر دولت تاکید دارد که بعد از خوزستان، به اولویت‌های بعدی کشور در زمینه مقابله با گرد و غبار رسیدگی شود. به همین علت در کمیته‌های تخصصی با محوریت استان‌های بحرانی مثل کرمان، سیستان و بلوچستان و ایلام کارهای جدی شروع شده است که بعد از آماده شدن برنامه‌های مقابله با گرد و غبار این استان‌ها، کارهای مربوط به تامین اعتبارات پیگیری خواهد شد. دولت نیز قول‌هایی در مورد اعتبارات داده است.

طوفان گرد و غبار طی چند سال گذشته به یکی از معضلات زیست محیطی کشور بدل شده است که در برخی فصول شدت گرد و غبار باعث تعطیلی مدارس و ادارات و افزایش بیماری‌ها و حساسیت‌ها می‌شود. روز گرد و غباری روزی است که شاخص ذرات معلق PM۱۰ از ۱۵۰ عبور کند و این شرایط تا دو روز تداوم داشته باشد.

کد خبر 385411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha