همشهری آنلاین: یک متخصص زنان گفت: امروزه بسیاری از زنان درگیر اختلالات هورمونی و ناباروری هستند که با کاهش وزن، ورزش مناسب و تغذیه سالم می‌توان ناباروری ناشی از این اختلالات را درمان کرد.

اضافه وزن و تغذیه نامناسب از عوامل بروز ناباروری در زنان

دکتر شیرین نیرومنش در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: طبق تحقیقات انجام شده فعالیت فیزیکی در تمام مراحل زندگی؛ از کودکی تا سالمندی در سلامتی افراد تاثیر مثبت دارد.

وی افزود: در سنین پایین اغلب کودکانی که کم تحرک بوده و اضافه وزن دارند، بیشتر از سایر افراد در معرض آسیب و بیماری هستند.

نیرومنش تصریح کرد: اضافه وزن و تجمع چربی در کودکان زمینه ساز بروز بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت و انواع سرطان‌ها در سنین بالاتر است.

این متخص زنان اظهار کرد: زندگی زنان به چند مرحله تقسیم می‌شود. دوران بلوغ و بعد از آن، دوران باروری که از حدود سن ۱۵ سالگی تا ۴۵ سالگی است و دوران یائسگی که از سن ۴۵سال به بالا است. در تمام این ایام داشتن سبک زندگی سالم ؛ تغذیه مناسب، تحرک و فعالیت فیزیکی و خودداری از مصرف غذاهای چرب و پرکالری به سلامت فرد کمک می‌کند.

نیرومنش با بیان اینکه ناباروری عوامل بسیاری دارد گفت: یکی از علت‌های ناباروی در زنان، سندروم PCO یا اختلال در تخمک‌گذاری است که در زنان چاق این اختلال و ناباروری شایع‌تر است و حتی این افراد در صورت باردار شدن خطر سقط افزایش دارند.

وی ادامه داد: بیماری تخمدان پلی کیستیک بیماری شایع ایست که طیف وسیعی از این بیماران را زنانی که اضافه وزن دارند شامل می‌شود . اختلال هورمونی و تخمک‌گذاری در این زنان بسیار زیاد است. در این بیماران سیکل ماهانه از حالت عادی خارج می‌شود، تخمک‌گذاری صورت نمی‌گیرد و تعادل هورمورن‌های زنانه بهم می‌خورد. این افراد معمولا ریزش موی شدید دارند و موهای زخیمی در صورت آنها می‌روید، که حتما می‌بایست با مراجعه به پزشک تحت درمان قرار بگیرند.

این استاد دانشگاه گفت: در کنار درمان طبی، کاهش وزن به کمک ورزش مرتب و رژیم غذایی مناسب می‌تواند اختلالات را درمان کنند.

نیرومنش اظهار کرد: دختران جوان در صورت داشتن اضافه وزن حتما می‌بایست به پزشک مراجعه کرده و با استفاده از رژیم و برنامه ورزشی به وزن ایده آل خود برسند.

وی توصیه کرد: زنان می‌توانند با یک ساعت ورزش یا پیاده روی در روز این اختلالات هورمونی را کاهش دهند و از پوکی استخوان پیشگیری کنند.

نیرومنش ادامه داد: پوکی استخوان در زنان شایع‌تر است که روند آن از سن ۴۵ سال شروع شده و بعد از سن یائسگی به سرعت پیش می‌رود. اقدامات پیشگیرانه برای پوکی استخوان باید از سالها قبل انجام شود.

این متخصص زنان گفت: رژیم غذایی مناسب؛ مصرف کافی لبنیات و عدم مصرف فست فود و نوشابه می تواند از پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری کند.

نیرومنش همچنین افزود: امروزه تعداد قابل توجهی از زنان جوان مبتلا به این اختلالات هورمونی هستند که با ورزش و کاهش وزن می‌توانند این اختلالات را برطرف کنند.

وی تاکید کرد: ماهانه فقط یک تا دو کیلو گرم کاهش وزن مناسب است و کاهش وزن‌های شدید به شدت مضر است.

نیرومنش در آخر افزود: ناباروری در آقایان نیز در میان کسانی که اضافه وزن دارند، شایع‌تر است. مصرف قلیان، سیگار، کم تحرکی و اضافه وزن سبب این ناباروری‌ها می‌شود.

کد خبر 385346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha