همشهری آنلاین: در فاصله کمتر از یک روز تا آشکار شدن برنده جایزه ادبی من بوکر، «پاییز» آلی اسمیت بیش از پنج نامزد دیگر مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفته و «لینکلن در باردو» نوشته جورج سندرز در نظرسنجی‌ها پیروز احتمالی رقابت امسال است.

Booker ۲۰۱۷

به گزارش همشهري به نقل از گاردين، در ميان شش كتاب و نويسنده‌اي كه به مرحله نهايي يكي از معتبرترين جوايز ادبي دنيا راه يافته‌اند، «پاييز» گوي سبقت را ربوده و در همين مدت كوتاه 50 هزار نسخه از آن فقط در ايالات متحده فروخته شده است. «4321» پل آستر با 15 هزار نسخه در رده دوم ايستاده و «خروج به غرب» محسن حميد پاكستاني‌تبار، «لينكلن در باردو» و «المت» فيونا موزلي هر كدام 10 هزار نسخه فروش رفته‌اند. «تاريخچه گرگ‌ها» هم كه نخستين تجربه رمان‌نويسي اميلي فريدلوند آمريكايي است، با 3410 نسخه در رده آخر قرار دارد.

از سوي ديگر، سندرز در بنگاه‌هاي شرط‌بندي و نظرسنجي‌ها پيشتاز و بخت او براي بردن جايزه 50 هزار پوندي من بوكر چهار به شش است. حميد با احتمال دو به هفت و موزلي با احتمال يك به چهار در رده‌هاي بعد ايستاده‌اند و آستر و اسميت با وجود سرشناس‌تر بودن نسبت به ديگر رقيبان به احتمال يك به هشت بوكر را مي‌برند. در پايان هم فريدلوند ايستاده كه كارشناسان بخت او را براي موفقيت در بوكر 2017 فقط يك به 10 مي‌دانند.

از آنجا كه در پنج سال گذشته تنها يك بار نويسنده برنده من بوكر در نظرسنجي‌ها هم بختي بيشتر از ديگران داشته، چندان نمي‌توان به آمار و احتمال دل خوش كرد. آنچه آشكار است اينكه تمام نامزدها در كتابفروشي‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌اند و طبعا كتاب برنده بوكر مي‌تواند به فروشي رويايي اميدوار باشد.

کد خبر 385326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha