دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ریچارد ویلبر که در بیش از شش دهه فعالیت هنری خود چند نسل از دوستداران شعر و تئاتر را به وجد آورد و دو بار برنده جایزه معتبر پولیتزر شد، شامگاه شنبه در کنار اعضای خانواده خود در بلمونت آمریکا از دنیا رفت. او هنگام مرگ ۹۶ سال داشت.

Wilbur

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از تايم و نيويورك‌تايمز، ويلبر كه در 1987 شاعر ملي آمريكا لقب گرفت، از نگاه بسياري از كارشناسان ميراث‌دار رابرت فراست و ديگر نويسندگان نيوانگلندي بود. او در عين حال يكي از مترجمان چيره‌دست زبان‌هاي فرانسه، روسي و اسپانيولي بود و آثار چهره‌هايي چون مولير، ژان راسين و نمايشنامه‌نويسان فرانسوي را به انگليسي ترجمه مي‌كرد. نيويورك‌تايمز سال 1982 نوشته بود: «مولير هيچ دوست آمريكايي بهتر از ريچارد ويلبر نداشت.»

ويلبر نخستين جايزه پوليتزر خود و جايزه كتاب ملي را در 1957 براي «چيزهايي براي اين دنيا» به دست آورد و 31 سال بعد اين افتخار را با «شعرهاي تازه و برگزيده» تكرار كرد. او در 2006 و در 85 سالگي جايزه 100 هزار دلاري روث ليلي را برد و در مجموع 9 جلد مجموعه اشعار و چند كتاب كودك با تصويرگري خودش به يادگار گذاشت.

استادي ويلبر در زبان فرانسه او را سرانجام به عرصه تئاتر كشاند تا در 1956 در نمايش «كانديد» ولتر به كارگرداني لئونارد برنستين در مقام سراينده اشعار ظاهر شود. مردي كه تا سال‌هاي پاياني زندگي چهره‌اي جذاب و اندامي ورزيده داشت، از صداي گرم و رسايش براي خواندن شعر نهايت بهره را مي‌برد و هميشه يك مسيحي معتقد بود.

کد خبر 385323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha