مدیرعامل بورس کالا ۵سناریو برای افزایش سطح مبادلات تجاری میان ایران و عراق را پیش پای تجار قرار دادو از بازرگانان دو کشور خواست از ظرفیت‌های بورس کالا برای جهش حجم تجارت دو کشور استفاده کنند.

 به گزارش همشهري، استفاده از ظرفيت‌هاي بورس كالا مي‌تواند سطح تجارت دو كشور را در زمينه صادرات و واردات چندين برابر افزايش دهد. بر همين اساس ديروز در همايش بزرگ تجارت ايران و عراق كه با حضور مقامات ارشد دو كشور، در سالن اجلاس سران برگزار شد، مديرعامل بورس كالا پشت تريبون رفت و از بازرگانان دعوت كرد تا از ظرفيت‌هاي بورس كالا براي افزايش تجارت خود استفاده كنند. او به كالاهاي قابل عرضه بورس كالاي ايران در عراق اشاره و تصريح كرد: با ورود بورس كالا به بازار عراق انواع محصولات فلزي، فرآورده‌هاي پتروشيمي، محصولات كشاورزي، انواع سيمان و محصولات غذايي مي‌تواند در اين بازار عرضه و معامله شود.

  • 5سناريو براي توسعه تجارت ايران و عراق

مديرعامل بورس كالاي ايران براي افزايش مبادلات ايران و عراق ۵ سناريو پيشنهاد كرد و گفت: سناريوي نخست، فعال كردن تجار عراقي از طريق عرضه محصول ايراني در رينگ صادراتي و عرضه محصول توسط تجار عراقي در رينگ داخلي بورس كالاي ايران است؛ سناريوي دوم نيز پذيرش انبارهاي عرضه كالاهاي استاندارد در كشور عراق و شهرهاي مرزي ايران است تا به كمك ابزار گواهي سپرده كالايي با تأييد بورس كالاي ايران، شاهد معاملات كالاهاي مختلف با كيفيت باشيم. سلطاني نژاد ادامه داد: سناريوي سوم فعال كردن تجار عراقي و ارائه تسهيلات و مشوق‌هاست تا برمبناي آن بتوان رينگ خاصي مختص به تجار عراقي در بورس كالا تعريف كرد؛ به‌طوري كه روز و ساعت خاصي را براي معاملات تجار عراقي درنظر گرفت و همچنين زمينه ارائه خدمات بيمه، حمل‌ونقل در ايران و عراق را نيز فراهم كرد؛ سناريوي چهارم ايجاد شعبه يا تأسيس نمايندگي بورس كالا در كشور عراق است كه بيشتر مي‌توان به آن پرداخت. او سناريوي پنجم را تاسيس بورس مشترك ايران و عراق عنوان كرد و گفت: وقت تغيير ساختار سنتي بازارها به سمت بازارهاي مدرن است تا از اين پس مشكلات حقوقي در قراردادها را نداشته باشيم و براي هر قرارداد تضامين لازم را دريافت نكنيم. اجراي اين موارد برمبناي سناريوهاي پيشنهادي مي‌تواند به توسعه صادرات، ايجاد بازار پايدار و شفاف و بقاي تجارت بين دو كشور كمك شاياني كند تا در بازارهاي دو كشور يك روند مدرن پايدار داشته باشيم. او اضافه كرد: بورس كالاي ايران آمادگي دارد براي اجراي هر يك از اين سناريوها با مسئولان كشور عراق همكاري خود را آغاز كند.

  • ابزار‌هاي در دسترس بازرگانان

سلطاني نژاد به ابزارهاي معاملاتي بورس كالاي ايران اشاره كرد و گفت: معاملات نقد، نسيه، سلف، قراردادهاي سلف موازي استاندارد، قراردادهاي آتي و اختيار معامله، گواهي سپرده كالايي، صندوق كالايي و اوراق خريد دين و همچنين قراردادهاي بلندمدت از ابزارهاي معاملاتي بورس كالاي ايران است كه سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادي در ديگر كشورها مي‌توانند از اين ابزارها بهره‌مند شوند.

  • اهداف بورس كالا براي حضور در بازار عراق

مديرعامل بورس كالاي ايران به اهداف بورس كالاي ايران براي فعاليت در عراق اشاره كرد و افزود: توسعه و تحكيم روابط اقتصادي و سياسي ايران و عراق، افزايش تجارت خارجي و توسعه صادرات، ايجاد بازار پايدار و شفاف براي كالاهاي ايراني و اعتبار بخشي به برند و كيفيت كالاهاي ايراني، توسعه بين‌المللي بازار مالي ايران، ايجاد زيرساخت مالي و صادراتي براي تسهيل مبادلات به كشور عراق براي طرفين، بنا و نفوذ پايدار در بازار مالي عراق، صادرات مجدد كالاهاي ايراني در بستر بورس عراق، تأمين مالي و جذب سرمايه‌گذاري براي فعاليت در عراق و جذب سرمايه‌گذار عراقي براي رونق توليد داخلي ازجمله اين اهداف است. مديرعامل بورس كالاي ايران در اين همايش به تشريح مزاياي توسعه تجارت ايران و عراق از بستر بورس كالا پرداخت و گفت: ورود بورس كالا به بازار عراق مزايايي همچون افزايش تجارت خارجي و توسعه صادرات كالاهاي ايراني با فراهم كردن زيرساخت‌هاي مبادلاتي و مالي، تضمين كيفيت مناسب، قيمت شفاف و عادلانه، كاهش هزينه‌هاي معامله و ريسك‌هاي تجاري و ساختارمند شدن صادرات ايران به عراق را در پي دارد.

کد خبر 385226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha