همشهری آنلاین: آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا گزارش داده است سالانه ۵۲۰ هزار نفر بر اثر مرگ زودرس که در نتیجه آلودگی شدید هوا به‌وجود آمده جان خود را از دست داده‌اند. بیشترین خطر از جانب ذرات معلق در هوا بوده است.

مرگ زودرس صدها هزار اروپایی بر اثر آلودگی هوا

به گزارش دويچه وله، بر اساس تحقیقات جدید آژانس محیط زیست اروپا مرگ‌بارترین نوع آلودگی هوا مربوط به ذرات معلق در هوای آلوده بوده است. در نتیجه این نوع آلودگی سالانه بیش از ۴۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند که ۶۶ هزار تن از این تعداد آلمانی هستند.

ذرات معلق به ریه‌ها نفوذ کرده و برخی از آنها حتی وارد جریان خون می‌شوند و می‌توانند در درجه اول به کاهش عملکرد ریه تنفسی منجر شوند.

از طرفی طبق تحقیقات جدید وضعیت آلودگی هوا در سطح اروپا کمی بهتر شده است اما پیامدهای منفی آن همچنان به قوت خود باقی مانده و سلامتی شهروندان اروپا را به خطر انداخته است.

  • منشاء آلودگی‌های هوا در اروپا

طبق تحقیقات جدید در اروپا ذرات معلق در مناطق شهری بیشتر از مناطق دیگر است. حمل و نقل، کشاورزی، نیروگاه‌ها و کارخانجات و همچنین مصرف شوفاژهای خانگی مهم‌ترین منابع آلوده کننده هوا در کشورهای اروپایی هستند.

طبق تحقیقات آژانس محیط زیست، آلودگی در مناطق شهری هفت درصد افزایش داشته و بیشتر از استاندارد اروپا تولید شده است.

  • خودروهای گازوئیلی عامل مهم آلودگی هوا در شهرهای اروپائی

طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت از هر ۱۰ اروپائی هشت نفر ذرات معلق آلوده در هوا را تنفس می‌کنند. نه درصد ازمردم ۲۸ کشور اروپائی هم از آلودگی نیتروژنی (NO2) رنج می‌برند. بیش از ۷۵ هزار نفر در پی این آلودگی سالانه جان خود را از دست داده‌اند که ۱۳ هزار نفر از آن آلمانی بوده‌اند.

در داخل شهرها منبع بیشترین آلودگی ها خوروهای گازوئیلی بوده‌اند. لایه‌های اوزون هم سبب ۳۰ درصد از آلودگی شهرهای اروپایی بوده است. محقیقن تاکید می‌کنند ۱۳ هزار نفر سالانه بر اثر این نوع آلودگی دچار مرگ زودرس شده‌اند.

هانس بروینینکس، مدیر عامل آژانس محیط زیست اروپا هشدار می‌دهد که جامعه نباید آلودگی هوا و تائیر بدی که بر سلامتی انسان می‌‌گذارد را به این راحتی بپذیرد. این مقام اروپائی همچنین پیشنهاد می‌کند: «با تصمیمات قاطع و ایده‌های عاقلانه در حوزه حمل و نقل، انرژی و کشاورزی می‌توان آلودگی‌ها را کاهش داد و کیفیت زندگی را بهتر کرد.»

آرنه فلرمان از "گروه حافظ محیط زیست و طبیعت" هم می‌گوید که گزارش آژانس محیط زیست نشان می‌دهد که مشکل آلودگی هوا هنوز در اروپا لاینحل مانده است. این فعال زیست محیطی ضمن انتقاد از "کم کاری" دولت آلمان خاطرنشان می‌کند که آلمان در سال‌های گذشته نتوانسته است از سلامتی شهروندان خود در مقابل آلودگی فزاینده هوا دفاع کند.

کد خبر 385071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha