همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان از آغاز کوچ زمستانه ۳۰۴ گونه پرنده به تالاب‌های استان گلستان خبر داد.

کوچ پرندگان مهاجر به تالاب‌های گلستان آغاز شد

به گزارش مهر، امیر عبدوس اظهار کرد: هر ساله با نفوذ موج سرما به عرض‌های شمالی کوچ زمستانه پرندگان به تالاب‌های استان آغاز شده و حدود ۳۰۴ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی وارد تالاب‌های استان می‌شوند.

وی از ورود نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب‌های استان خبر داد و گفت: از این ۳۰۴ گونه ۱۰۲ گونه بومی استان و ۹۷ گونه زمستان‌گذران و ۱۹ گونه مهاجر عبوری و اتفاقی هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان یادآور شد: تالاب‌های بین‌المللی آلاگل، آلما گل، آجی گل و گمیشان با دارا بودن پوشش گیاهی متنوع همچون عف شور، جارو ترکمنی، سلمه سفید، گز شاهی، خارشتر و یولاف وحشی بستر مناسبی برای تغذیه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی است.

  • چنگر و خوتکا نخستین میهمانان گلستان

وی ادامه داد: چنگر و خوتکا نخستین مهمانان زمستانه تالاب‌های استان گلستان هستند و در روزهای آتی پرندگانی همچون اردک سرسفید، اردک بلوطی،‌ قو، غاز، باکلان، کشیم‌ها،‌ پرستوهای دریایی، سلیم‌ها و کاکائی‌ها وارد استان می‌شوند.

عبدوس متذکر شد: برخی از این پرندگان مانند پلیکان، فلامینگو و قو به لحاظ ارزش‌های حفاظتی، حمایت شده و برخی هم مانند پلیکان پاخاکستری و عقاب دریایی دم سفید از گونه‌های در معرض خطر انقراض به شمار می‌آیند و حفظ و حراست از آن‌ها ضروری است.

وی با یادآوری این که بعضی از این پرندگان با طی کردن هزاران کیلومتر به تالاب‌های گلستان پناه می‌آوردند، تصریح کرد: تالاب‌های استان گلستان و خلیج گرگان به عنوان نخستین ایستگاه این پرندگان است و تعدادی از این پرندگان در این زیستگاه‌ها زمستان‌گذرانی کرده و تعدادی از آن‌ها پس از توقفی کوتاه به نواحی جنوبی کشور ادامه مسیر می‌دهند.

کد خبر 385046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha