شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماده توهم‌زایی که در نوعی قارچ جادویی کشف شده می‌تواند مغز افراد مبتلا به افسردگی غیرقابل درمان را Reset، بازنشانی یا تنظیم مجدد کند تا امید به درمان این وضعیت روحی در آینده افزایش پیدا کند.

قارچ

براساس گزترش BBC، در مطالعه‌اي كه توسط محققان دانشگاه كالج لندن انجام گرفته،‌محققان به 19 بيمار يك دوز از ماده روانگردان سيلوسيبين دادند.

نتايج نشان داد علائم افسردگي شديد در نيمي از بيماران متوقف شده و در فعاليت‌هاي مغزي آنها تغييراتي ايجاد شد كه براي 5 هفته دوام داشت. با اين‌همه محققات هشدار داده‌اند كه افراد نبايد به صورت شخصي اقدام به مصرف اين ماده كنند.

پيش از اين نيز مطالعاتي دربراه نقش اين ماده در درمان افسردگي انجام گرفته‌بود، ماده‌اي كه به گفته محققان نقش روان‌كننده ذهن را دارد و به افراد اجازه مي‌دهد از چرخه نشانه‌هاي بيماركننده فرار كنند. اما تاثير دقيق اين دارو بر مغز ناشناخته باقي مانده بود.

محققان پيش و پس از تجويز اين ماده مغز بيماران را توسط دستگاه fMRI  مورد مطالعه قرار دادند و دريافتند اين ماده بر دو بخش مغز، آميگدالا و شبكه حالت پيش‌فرض تاثير گذارد است. آميگدالا بخشي از مغز است كه به شدت درگير پردازش احساساتي مانند ترس يا اضطراب است و با استفاده اين ماده فعاليت اين بخش كاهش پيدا مي‌كند و با كاهش فعاليت آميگدالا،‌نشانه‌هاي افسردگي نيز كمتر مي‌شوند.شبكه پيش‌فرض كه به واسطه همكاري مناطق مختلف مغزي ايجاد مي‌شوند، پس از دريافت اين دارو پايدارتر مي‌شود.

رابين كارهارت رئيس بخش روانشناسي امپريال لندن مي‌گويد پس از دريافت اين دارو، مغز افسرده مقاوم‌تر شده و پس از تجربه توهم‌زايي مغز تنظيم دوباره مي‌شود.

با اين‌همه از آنجايي كه آزمايش انجام شده در ميان تعداد كمي از بيماران انجام شده و هيچ گروه كنترل براي آن درنظر گرفته نشده، نمي‌توان درحال حاضر نتايج آن را كاربردي دانست و مطالعات بيشتري بايد درباره اين ماده انجام گيرد.

کد خبر 385020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha