اسدالله افلاکی: قاچاق کوسه‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شده است. کشورهای جنوب آسیا به‌ویژه چینی‌ها مشتریان پروپا قرص کوسه‌های ایرانی هستند.

ماهیگیری

علاوه براين، بنا به خرافاتي كه در جنوب رايج است باله كوسه‌ها داروي بسياري از دردهاست و همين باعث شده كه باله كوسه در بين بوميان جنوب مشتري فراواني داشته باشد.

همين ديروز، مديركل حفاظت محيط زيست بوشهر، خبر كشف لاشه 900كوسه‌ماهي را از يك خودروي حامل محصولات شيلاتي در عسلويه استان بوشهر رسانه‌اي كرد. بسياري از اين محموله ها البته كشف نمي شود و روز به روز خطر نابودي كوسه‌ها جدي تر مي شود. نگراني از نابودي كوسه ماهي‌هاي خليج‌فارس براثر قاچاق به اندازه‌اي شدت گرفت كه سازمان حفاظت محيط‌زيست، سال 93طي مصوبه‌اي صيد كوسه‌هاي خليج‌فارس و درياي عمان را ممنوع اعلام كرد اما نه اين مصوبه و نه مأموران حفاظت محيط‌زيست مانع از صيد قاچاق كوسه‌ها نشد واكنون كوسه‌ها درآستانه انقراض قرار دارند.

دكتر بهروز دهزاد، متخصص اكولوژي آب(اكوسيستم‌هاي آبي) با هشدار نسبت به ادامه روند موجود به همشهري گفت كه تداوم صيد كوسه‌ها در خليج‌فارس اثرات بسيار زيانبار و جبران ناپذيري را متوجه اين دريا مي‌كند. به‌عبارت ديگر سلامت و بهداشت خليج‌فارس وابسته به حضور كوسه‌هاست. او مي‌گويد كوسه‌ها دريا را از آبزيان بيمار و لاشه‌هاي در حال تجزيه پاكسازي مي‌كنند و در نبود كوسه‌ها سلامت دريا و آبزيان با تهديد جدي مواجه مي‌شود.اين متخصص محيط‌زيست دريايي در ادامه افزود: دلالاني كه اغلب مليت عربي دارند، كوسه‌هاي صيد شده را با قيمت بالا مي‌خرند و به كشورهاي جنوب آسيا به‌ويژه چين صادر مي‌كنند.

آنطور كه دهزاد مي‌گويد: درنبود نظارت وكنترل جدي و عدم‌هماهنگي ميان دستگاه‌هاي متولي حفاظت از محيط‌زيست و دستگاه‌هاي قضايي، كوسه‌ها قرباني حرص و طمع قاچاقچيان مي‌شوند. به گفته وي، در موارد بسياري، مأموران محيط‌زيست با به خطر انداختن جان خود قاچاقچيان را دستگير مي‌كنند و به مراجع ذيربط قضايي تحويل مي‌دهند اما يك روز بعد همان قاچاقچيان آزادانه در بازار پرسه مي‌زنند. او با تأكيد براينكه نابودي مرجان‌ها و گونه‌هاي آبزي نظير كوسه‌ها قابل جبران نيست و بايد فكر بازگشت و احياي آنها را از ذهن دور كرد، تأكيد كرد: كوسه‌ها در راس هرم غذايي محيط‌زيست دريايي قرار دارند و ساير گونه‌هاي جانوري زيرمجموعه كوسه‌ها هستند. مهم‌ترين خدمت كوسه‌ها هم پاكسازي درياست، به‌عبارت ديگر، كوسه‌ها ماهيان بيمار و غيرطبيعي را صيد و با پاكسازي آنها مانع از نابودي اين‌گونه‌ها مي‌شوند زيرا يك ماهي بيمار يا يك گونه غيرطبيعي مي‌تواند يك گله ماهي را بيمار كند و باعث نابودي آن‌گونه شود.

  • كوسه‌ها باعث سلامت دريا مي‌شوند

دكتر اصغر عبدلي، استاد دانشگاه شهيد بهشتي و متخصص اكولوژي ماهي هم در اين‌باره به همشهري گفت: كوسه‌ها به‌عنوان يك گوشتخوار در راس هرم غذايي قرار دارند و با صيد ماهيان گياهخوار و همه‌‌چيز خوار جمعيت اين‌گونه‌ها را كنترل مي‌كنند. درنتيجه حذف كوسه‌ها باعث افزايش بي‌رويه جمعيت ماهيان شده و به زنجيره غذايي آسيب مي‌زند. همانطور كه در خشكي و در نبود پلنگ، گرازها به آفتي براي مزارع تبديل مي‌شوند كوسه‌ها هم همين نقش را در دريا بازي مي‌كنند.

اين استاد دانشگاه با تأكيد براينكه كوسه‌ها باعث تعادل در اكوسيستم‌هاي دريايي مي‌شوند خاطرنشان كرد: اگر به هر دليلي جمعيت كوسه‌ها منقرض شود بسياري از ماهيان كه هدف نيستند و از لحاظ اقتصادي ارزشي ندارند جمعيت‌شان به‌شدت زياد مي‌شود.

به گفته اين عضو هيأت علمي، با وجود آنكه نقش كوسه‌ها در كنترل جمعيت ماهيان غيراقتصادي و حذف ماهيان بيمار و به‌طور كلي پاكسازي دريا به اثبات رسيده اما هنوز ارزش اكولوژيكي اين‌گونه آبزي مشخص نيست و مطالعه در اين زمينه ادامه دارد.

عبدلي در پايان گفت كه با توجه به ارزش كوسه‌ها، اين‌گونه در بسياري از نقاط جهان در شمار گونه‌هاي حفاظت شده قرار دارد و با قوانين جدي بر جمعيت اين‌گونه نظارت مي‌شود اما در كشور ما بي‌توجه به ارزش كوسه‌ها، شمارقابل توجهي از آنها در تورهاي صيد ميگو گرفتار و نابود مي‌شوند ؛ بخش عمده‌اي هم براثر قاچاق از بين مي‌روند.

  • مصوبه‌اي كه بازدارنده نيست

براساس مصوبه شماره 381/380سال 1393، سازمان حفاظت محيط‌زيست صيد كوسه‌ها در خليج‌فارس و درياي عمان ممنوع اعلام شده و براي صيد غيرمجاز هر كوسه ماهي جريمه ٣٠٠ميليون ريالي تعيين شده است و متخلفان به مراجع قضايي معرفي مي‌شوند. مديركل حفاظت محيط‌زيست استان بوشهر با بيان اين مطلب گفت: صيد كوسه‌ها را به‌دليل تقاضاي بالاي گوشت و به‌ويژه باله اين نوع آبزي براي تهيه سوپ در كشور چين اعلام كرد و به ايرنا گفت: رايج‌ترين گونه كوسه‌هايي كه ماهيگيران صيد مي‌كنند كوسه‌هاي دم تيره و شيري است. به گفته حسين دلشب، صيد و صيادي بي‌رويه و خارج از ظرفيت، افزايش تلاش صيادي، استفاده از روش‌هاي مخرب صيد مانند تور ترال، گوشگير كفي(ركسي) و تورهاي مونوفلامنت، رعايت نكردن ممنوعيت در مناطق تحت مديريت و مناطق حساس ازجمله مهم‌ترين تهديد زيست بوم‌هاي دريايي است.

کد خبر 384965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha