پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

مهدیه‌تقوی راد: درحالی‌که روز سه‌شنبه روزبه کردونی، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه از توقف طرح جمع‌آوری کودکان کار خبر داده بود، مشاهدات میدانی خبرنگار همشهری نشان می‌دهد که این طرح همچنان در سطح شهر تهران ادامه دارد

کودکان کار

و خودروهاي آسيب‌هاي اجتماعي شهرداري روزانه در 3شيفت اقدام به جمع‌آوري كودكان كار، متكدي و معتادان متجاهر مي‌كند.

سيدمحمد مهدي اسماعيلي، مسئول اجراي اين طرح در شهرداري تهران و مدير اداره آسيب‌هاي اجتماعي سازمان خدمات اجتماعي شهرداري مي‌گويد كه هنوز ابلاغيه‌اي مبني بر توقف طرح جمع‌آوري كودكان كار به شهرداري ارسال نشده است.

محوطه ساختمان شماره2 مركز خدمات اجتماعي شهرداري در خيابان شهيد رجايي شاهد جنب‌و‌جوش مأموران انتظامي، نيروهاي شهرداري و مددكاران سازمان بهزيستي است تا فعاليت روزانه خود را براي ادامه طرح جذب و شناسايي كودكان كار و خياباني كه در روزهاي گذشته هم از آن به‌عنوان «طرح جمع‌آوري كودكان كار» نام مي‌برند، شروع كنند. ساعت حدود 10صبح است؛ 5خودروي ون شهرداري كه روي آنها نوشته شده «فوريت‌هاي خدمات اجتماعي» و به جي‌پي‌اس و چراغ گردان مجهز هستند، محيط حياط مركز را ترك مي‌كنند تا به مناطق از پيش تعيين‌شده رفته و كودكاني را كه هنوز در سر چهارراه‌ها و خيابان‌ها مشغول كار هستند، شناسايي و جمع‌آوري كنند و به مراكز مشخص شده، انتقال دهند. مسير تعيين‌شده براي همراهي خبرنگار و عكاس روزنامه همشهري با يكي از خودروهاي فوريت آسيب‌هاي اجتماعي در منطقه6 تهران است كه بيشترين تعداد شناسايي و جمع‌آوري كودكان كار در مدت اجراي طرح در 2‌ماه گذشته در آن صورت گرفته است.

نخستين محل براي سركشي پارك لاله و تقاطع بلوار كشاورز تعيين مي‌شود. با وجود اينكه در روزهاي ابتدايي طرح بيشترين تعداد بچه‌ها در اين مناطق شناسايي و به مراكز بهزيستي فرستاده شده‌اند اما هيچ كودكي در اين محل مشاهده نمي‌شود. آنطور كه سيدمحمدمهدي اسماعيلي، مدير اداره آسيب‌هاي اجتماعي سازمان خدمات اجتماعي شهرداري مي‌گويد بعد از اجرايي‌شدن اين طرح، كودكان كار نسبت به موضوع حساس شده و به محض مشاهده خودروهاي ون شهرداري از دور يكديگر را خبر مي‌كنند و از محل دور مي‌شوند. بعضي از بچه‌ها هم به محض اينكه توسط مأموران شناسايي و به‌خودروها منتقل مي‌شوند با داد و فرياد دوستان خود را مطلع مي‌كنند و در نتيجه بچه‌ها از محل دور مي‌شوند.

نيم ساعت ماندن در محل و گشت‌زدن در اطراف پارك لاله فايده‌اي ندارد و هيچ بچه‌اي سر چهارراه و خيابان‌هاي اطراف مشاهده نمي‌شود، انگار از اول هيچ بچه‌اي سر اين چهارراه نبوده است. مسير بعدي خودروي فوريت آسيب‌هاي اجتماعي شهرداري ميدان و خيابان فاطمي است. در اين مناطق هم هيچ كودكي مشاهده نمي‌شود. نه بچه‌اي براي پاك كردن شيشه ماشين‌ها در خيابان فاطمي حضور دارد و نه دختر گلفروش و فال‌فروشي ديده مي‌شود. تنها چند متكدي در طول مسير كنار پياده‌رو لم داده‌اند كه مأموران شهرداري از خودرو پياده شده و آنها را به‌خودرو منتقل مي‌كنند تا در پايان ماموريت به مراكز مشخص‌شده، منتقل شوند.

ماشين ادامه مسير مي‌دهد و بالاخره در ابتداي خيابان فلسطين چشم مأموران داخل خودروي گشت به چند پسربچه حدود 10 تا 14، 15ساله مي‌افتد. 4پسر بچه كه هر كدام مايع شيشه‌شوي در دست دارند و روبه‌روي دكه روزنامه‌فروشي نزديك خيابان فلسطين نشسته و بي‌خبر از اطرافشان به گفت‌وگو با هم مشغولند. ناگهان در خودرو باز مي‌شود و مأمور نيروي انتظامي و مددكار سازمان بهزيستي از ون پياده مي‌شوند اما در همين هنگام توجه يكي از بچه‌ها به ماشين فوريت‌هاي اجتماعي شهرداري جلب مي‌شود وآنها فرار را بر قرار ترجيح مي‌دهند؛ كودكان سريع به وسط خيابان مي‌آيند و بدون توجه به بوق خودروهايي كه در بلوار كشاورز در حال تردد هستند، از عرض خيابان عبور مي‌كنند و قبل از هرگونه اقدامي توسط مأموران به وسط بلوار مي‌پرند و با عبور از نهر وسط بلوار و لابه‌لاي درختان خود را به آن سوي خيابان مي‌رسانند و در كوچه مظفر از نظرها ناپديد مي‌شوند. البته در مقابل اين فرار و گريز كودكان كار مأموران چند قدمي بيشتر برنمي‌دارند و ترجيح مي‌دهند، دنبال كودكان فراري ندوند.

آنطور كه اسماعيلي مي‌گويد: براساس دستورالعملي كه به نيروهاي گشت فوريت‌هاي اجتماعي داده شده هيچ نيرويي حق ندارد به زور كودكان را به داخل خودروها راهنمايي كند و درصورت فرار بچه‌ها حق تعقيب آنها را ندارد چرا كه ممكن است در اين تعقيب‌ها سلامت كودكان به خطر بيفتد. همچنين او با اشاره به حضور مددكاران خانم بهزيستي در گشت‌هاي فوريت‌هاي اجتماعي و هنگام جمع‌آوري كودكان مي‌گويد: «مددكاران كاملا آموزش ديده هستند و به كودكان مي‌گويند كه قرار است به چه محل و براي چه منتقل شوند و حتما انتقال آنها به خانواده هايشان اطلاع‌رساني مي‌شود.»

طبق آمارهاي مسئولان سازمان خدمات اجتماعي شهرداري از ابتداي شروع طرح تا روز گذشته 436كودك از سطح شهر تهران جمع‌آوري شده‌اند كه مناطق 6 و 2 بيشترين ميزان جذب و مناطق 20، 13 و 9 كمترين ميزان جذب و شناسايي بچه‌ها را داشته‌اند.
به گفته اسماعيلي، اگر چه در اين طرح از 11دستگاه كه مشخص شده‌اند خواسته شده در اين طرح همكاري كنند، ولي تنها نيروي انتظامي و بهزيستي با شهرداري همكاري مي‌كنند و برخي دستگاه‌ها بابت خدماتي كه به شهرداري ارائه مي‌دهند، هزينه دريافت مي‌كنند. مدير اداره آسيب‌هاي اجتماعي سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تأكيد مي‌كند اين اقدام شهرداري با محوريت فرمانداري تهران انجام شده چرا كه تعداد زيادي از اين بچه‌ها توسط باندهاي تكدي‌گري جذب شده و به‌كار در خيابان‌ها مجبور شده‌اند و در بهترين حالت بابت اين فعاليت‌ها روزانه 15هزار تومان به خانواده‌هايشان پرداخت مي‌شود. درحالي‌كه بچه‌ها از صبح تا حدود ساعت 2نيمه شب در خيابان‌ها مشغول كار هستند.

شيفت كار نخستين گروه مأموران طرح جذب و شناسايي كودكان كار تمام‌شده و خودروهاي ون درحالي‌كه در 2 منطقه، 5كودك پسر و يك دختر را شناسايي و جمع‌آوري كرده‌اند، به مركز خدمات اجتماعي برمي‌گردند تا شيفت دوم كار خود را هنگام عصر شروع كنند.

کد خبر 384883

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha