پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که ظاهرا جنسیت جراح تأثیری بر پیامد‌های جراحی ندارد.

surgeons

به گزارش هلث‌دی نیوز یک بررسی در کانادا نشان داد بیمارانی که به‌وسیله جراحان زن عمل شده بودند، نسبت به بیماران عمل ‌شده به‌وسیله جراحان مرد دچار عوارض یا مشکلات بیشتری پس از جراحی نشدند.

این پژوهشگران می‌نویسند: «یافته‌های ما پیامدهای مهمی از لحاظ از حمایت برابری جنسیتی و تنوع در حرفه جراحی دارد که به‌طور سنتی در کنترل مردان بوده است.»

این پژوهشگران به سرپرستی دکتر راج ساتکوانسیوان، جراح بیمارستان متدیست هوستون که قبلاً در دانشگاه تورونتوی کانادا بود، این موضوع را بررسی کردند که آیا جنسیت نقشی در مهارت‌های جراحی و پیامدهای آن دارد یا نه.

این دانشمندان رابطه میان جنسیت جراحان و نتایج ۲۵ عمل جراحی شایع در طول یک دوره هشت ساله را تجزیه‌وتحلیل کردند.

این پژوهشگران نتایج ۱۰۴۰۰۰ عمل جراحی انجام شده به‌وسیله ۷۷۴ جراح زن در بیمارستان اونتاریو را با نتایج جراحی‌های مشابه انجام شده در همین بیمارستان به‌وسیله ۲۵۴۰ جراح مرد در سنین مشابه و با میزان مشابه تجربه کاری مقایسه کردند. بیمارانی که عمل شده بودند، نیز از لحاظ سن، جنس، درآمد و سایر مسائل مربوط به سلامت تطابق داده شدند.

این بررسی نشان داد در چند هفته اول پس از جراحی، در بیمارانی که به‌وسیله زنان جراحی شده بودند، نسبت به بیماران جراحی شده به‌وسیله مردان اندکی میزان مرگ‌ومیر کمتر است. به گفته این پژوهشگران، این تفاوت ممکن است مربوط به رعایت بیشتر اصول راهنما یا برقراری بهتر ارتباط با بیماران و مراقبت بیمارمحور باشد.

اما بر اساس این گزارش که در شماره ۱۰ اکتبر ژورنال پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شد، تفاوتی از لحاظ میزان عوارض یا بستری شدن مجدد در میان بیماران درمان شده به‌وسیله زنان و بیماران درمان شده به‌وسیله مردان وجود نداشت.

بر اساس این بررسی، در میان بیمارانی که جراحی اورژانس داشتند و جراحانشان را انتخاب نکرده بودند، نیز تفاوتی میان جراحی به‌وسیله زنان و مردان وجود نداشت.

کد خبر 384868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha