چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: شمارش معکوس برای اجرای طرح رجیستری (کددار کردن) گوشی تلفن همراه تا کمتر از ۱۰روز دیگر در حالی آغاز شده که دیروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هماهنگی اعضای کارگروه اجرای این طرح، از آغاز مذاکره با برندهای خارجی گوشی تلفن همراه برای داخلی‌سازی‌ محصولاتشان در ایران خبر داد.

  • مذاكره با برند كره‌اي

محمد جواد آذري جهرمي با بيان اينكه براساس تصميمات كارگروه رجيستري، مقرر شد تا براي مذاكره با توليد‌كنندگان خارجي گوشي‌هاي تلفن همراه كه سهمي در بازار ايران دارند، برنامه مدوني وجود داشته و اين كار با ادبيات واحد انجام شود، افزود: وزارت ارتباطات از طرف اين كارگروه مأمور شده تا با تأمين‌كنندگان (وندورها) وارد مذاكره شود. همچنين در كارگروه مذكور در مورد ارائه بسته‌هاي تشويقي به برندهاي گوشي تلفن همراه كه در داخل كشور خطوط توليدي خود را راه‌اندازي و نسبت به داخلي‌سازي‌ و صادرات بخشي از محصولات توليدشده اقدام مي‌كنند، بحث و بررسي شد. وي با تأكيد بر اينكه در سفر اخيرش به كره‌جنوبي مذاكراتي با شركت سامسونگ براي داخلي‌سازي‌ گوشي‌هاي تلفن همراه اين برند صورت گرفته است، گفت: مقرر شده تا با ساير برندهاي توليد‌كننده گوشي تلفن همراه كه سهمي از بازار ايران دارند نيز براي داخلي‌سازي‌ محصولاتشان بر مبناي الزامات و مشوق‌هاي تعيين‌شده در كارگروه مذكور مذاكره شود.

  • آغاز رجيستري با 2مدل گوشي

وزير ارتباطات با اشاره به اجراي گام به گام و تدريجي طرح رجيستري، افزود: اجراي اين طرح از انتهاي مهر‌ماه سال‌جاري آغاز مي‌شود و در مرحله نخست سيستم رجيستري تنها به رصد و مانيتورينگ پرداخته و اعمال سياست نمي‌كند اما در ادامه 2مدل گوشي‌ تلفن همراه كه به‌صورت قاچاق وارد، توليد‌كنندگان آن سرويسي ارائه نداده و حقوق مشتريان و حقوق گمركي را رعايت نكرده‌اند، پايش و از ورود قاچاق اين گوشي‌ها به كشور جلوگيري مي‌شود. آذري جهرمي افزود: بعد از اجراي اين مرحله در كميته مديريت پروژه، براي ادامه مسير و گسترش آن تصميم‌گيري مي‌شود و ظرف مدت معيني تمام برندهاي تلفن همراه موجود در كشور تحت پوشش طرح رجيستري قرار مي‌گيرند تا از اين فرصت استفاده حداكثري براي حمايت از توليد داخل و اشتغال صورت گيرد.

  • احتمال رجيستري گوشي‌هاي قاچاق

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به خبرنگار ما در مورد سهم 90درصدي گوشي‌هاي قاچاق از بازار و احتمال شكل‌گيري خلأ در بازار با غيرفعال‌شدن اين حجم گوشي اعلام كرد: گوشي‌هاي قاچاق موجود در كشور با اجراي طرح رجيستري تنها از طريق پرداخت حقوق گمركي مجاز شناخته مي‌شود و در كميته اجراي طرح رجيستري نيز مقرر شده تا تسهيلاتي براي رفع اين مشكل لحاظ شود. آذري جهرمي با بيان اينكه اجراي اين طرح عطف به ماسبق نمي‌شود و گوشي‌هايي كه تا زمان اجراي اين طرح حتي به‌صورت قاچاق وارد كشور شده‌ و اكنون فعال است، مشكلي براي رجيستر شدن نخواهند داشت، افزود: اين نوع گوشي‌ها قابل شناسايي و اكنون در سيستم دسته‌بندي شده و مجاز شناخته مي‌شود اما گوشي‌هايي كه بعد از اجراي طرح رجيستري از مبادي غيررسمي وارد و در بازار كشور عرضه مي‌شود، غيرمجاز شناخته شده و رجيستر نمي‌شود. وي افزود: در اين زمينه مباحث مختلفي در مورد گوشي‌هاي تلفن همراه كه در صف انبارها هستند يا گوشي‌هايي كه به‌صورت قاچاق وارد و در انبارها موجود است، مطرح و مقرر شد تا با هماهنگي گمرك مكانيسم‌هايي را براي اين نوع گوشي‌ها درنظر بگيريم. آذري جهرمي افزود: اين احتمال وجود دارد كه گوشي‌هاي قاچاق وارد‌شده به كشور كه تا زمان اجراي اين طرح به بازار عرضه نشده با پرداخت حقوق گمركي، رجيستر شود. اين نوع گوشي‌ها چيزي نيست كه در دست مشتري نهايي باشد، اما همه گوشي‌هاي در اختيار مصرف‌كنندگان مجاز و براي رجيستري مشكلي نخواهد داشت. وي افزود: اگر كسي گوشي تلفن همراه را از مبادي غيررسمي و قاچاق وارد و در انبار نگهداري كرده، از روز اجراي طرح اين نوع گوشي‌ها غيرمجاز شناخته مي‌شود اما در كارگروه مقرر شد تا در مرحله نخست اجراي طرح براي تسهيل اين موضوع مكانيسمي درنظر گيريم تا اين گوشي‌ها نيز با پرداخت عوارض گمركي ثبت و فعال شوند.

  • نگراني از فاصله قيمتي

جهرمي با پذيرش احتمال شكل‌گيري فاصله شديد قيمتي بين گوشي رجيسترشده و فاقد رجيستر يك برند در بازار گفت: چاره‌اي جز اجراي پلكاني اين طرح نداريم و يكي از مباحث اجراي منطقه‌اي يا برند به برند اين طرح بود اما در نهايت مقرر شد اجراي آزمايشي اين طرح با مدل گوشي تلفن همراه آغاز شود كه خدمات مناسبي به كشور نداده و قيمت آن با اجراي اين طرح افزايش چنداني نخواهد يافت، اما بنا نيست مدت زمان اجراي اين طرح طولاني شود و در مدت زمان كوتاهي همه برندهاي گوشي تلفن همراه تحت پوشش اين طرح قرار خواهند گرفت. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه نگراني براي رجيستري گوشي‌هاي فعال موجود در بازار وجود ندارد، افزود: در مورد گوشي‌هايي كه توسط مسافران به‌صورت تكي وارد مي‌شود نيز مقرر شده تا گمرك مكانيسمي براي واردات اين نوع گوشي‌ها با پرداخت حقوق گمركي و از طريق سامانه‌هاي خدمات‌محور اجرايي كند. همچنين براي مسافران خارجي كه به صورت موقت در كشورمان حضور دارند نيز تدابير لازم انديشيده شده است.

  • امكان دورزدن رجيستري

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به امكان دورزدن كدهاي رجيستري مانند هر نرم  افزار ديگري توسط برخي افراد سودجو كه منافع آنها از طريق قاچاق گوشي تلفن همراه تأمين مي‌شود، گفت: تجربه يك‌بار اجراي اين طرح در كشورمان را داريم و دورزدن اين طرح جزو نگراني‌ها بود، با مطالعه مشكلات قبلي و تجربه جهاني همه تلاش خود را به‌كار گرفته‌ايم اما مانند هر سيستم ديگري احتمال نفوذ به اين سيستم وجود دارد و راهكاري كه براي رفع اين مشكل ديده شده آن است كه كميته مذكور به‌صورت پويا اين سيستم را رصد كند. آذري جهرمي افزود: شايد در مقطعي بخواهيم تا عده‌اي آن را ارزيابي كنند و راه‌هاي دور زدن سيستم را شناسايي كنند. هر پروژ‌ه‌اي احتمال شكست دارد اما تمام تلاش خود را براي مقابله با قاچاق و حمايت از توليد داخل به‌كار گرفته‌ايم.

کد خبر 384784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha