همشهری آنلاین: هر چه به زمان اعلام نظر کاخ سفید درخصوص تایید پایبندی ایران به برجام برای یک دوره ۹۰ روزه دیگر نزدیکتر می‌شویم، هشدارهای مقام‌ها و چهره‌های سرشناس سیاسی جهان به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده در خصوص خروج احتمالی از برجام بیشتر می‌شود.

 افزایش هشدارها به ترامپ در آستانه اعلام نظر درخصوص برجام

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ در هفته های اخیر در سازمان ملل و در چند مصاحبه بعد از آن بشدت از توافق هسته ای انتقاد و آن را مایه شرمساری دانست، او چند روز پیش در جدیدترین اظهار نظر خود گفت این آرامش قبل از توفان است و تلویحا تهدید به عدم تایید برجام برای یک دوره 90 روزه دیگر کرد.

برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به روحیه تجارت پیشه ترامپ و رفتاری که او با سایر تعهدات آمریکا با سایر کشورها و پیمان های های بین المللی از جمله پیمان آب و هوایی پاریس، تعهدات مالی واشنگتن به ناتو و همچنین پیمان های دیگر که برای آمریکا بار مالی داشت، انجام داده، سعی کرده به نحوی یا از زیر بار این تعهدات مالی دوره سلفش اوباما شانه خالی کند و یا از میزان آنها بکاهد، با برجام هم به دنبال چنین روشی است که با انجام مذاکرات جدیدی امتیازاتی بگیرد.

با توجه به اینکه مقام های جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده اند که حاضر نخواهند بود بار دیگر درباره برجام مذاکره کنند و اتحادیه اروپا نیز تاکید کرده است که برجام یک توافق مناسب است و امکان مذاکرات مجدد وجود ندارد.

در دو روزگذشته فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ترزا می نخست وزیر انگلیس، زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان، دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، هوا چون اینگ سخنگوی وزارت خارجه چین، وندی شرمن معاون سابق وزارت خارجه آمریکا، بئاتریس فین مدیراجرایی کمپین بین المللی امحاء سلاح های هسته ای، هانس بلیکس رئیس پیشین بازرسان سازمان ملل متحد در عراق و دومینیک دوویلپن نخست وزیر پیشین فرانسه نسبت به خروج کاخ سفید از توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 هشدار داده اند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز دیروز در بیستمین سمینار بین المللی «ادواردو امالدی» با موضوع «همکاری بین المللی برای تقویت ایمنی، امنیت هسته ای و عدم گسترش سلاح های هسته ای» که در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد بار دیگر به توافق هسته ای با ایران اشاره کرد و گفت: ایران به تعهدات هسته ای خود در برجام متعهد است.

آمانو اظهار داشت: ما نقش عمده ای در اجرای برجام داشتیم. اجرای این توافق مستلزم مرحله آماده سازی و تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و در این راستا باید در مورد مسائل گذشته نیز شفاف سازی می شد. برجام دستاوردی حقیقی در زمینه راستی آزمایی هسته ای است.

موگرینی: توافق هسته ای متعلق به یک کشور نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در رم پایتخت ایتالیا، برجام را راه حلی برد - برد دانست که مانع از یک رویارویی نظامی خطرناک شده و متعلق به یک یا دو کشور نیست و منفعت، مسئولیت و وظیفه ما حفظ توافق هسته ای با ایران و حرکت در جهت تقویت و نه تضعیف نظام جهانی است.

  • تاکید ترزا می بر پایبندی انگلیس به توافق هسته ای با ایران

ترزا می نخست ‌وزیر انگلیس روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر پایبندی کشورش به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد.

نخست‌وزیر انگلیس گفت که این کشور به توافق هسته‌ای با ایران پایبند و بر این باور است که توافق یادشده برای امنیت منطقه حائز اهمیت است.

ترزا می با بیان اینکه برجام باید به‌دقت نظارت و اعمال شود، تاکید کرد که دو طرف بایستی به تعهداتشان پایبند باشند.

  • آلمان: خروج آمریکا از برجام اوضاع امنیتی را وخیم تر می کند

«زیگمار گابریل» وزیرخارجه آلمان روز دوشنبه بار دیگر ضمن تاکید بر پایبندی ایران به توافق هسته ای مطابق تاییدهای آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: نمی خواهیم شاهد آسیب رسیدن به این توافق باشیم زیرا خروج احتمالی آمریکا موجب وخیم تر شدن اوضاع امنیتی منطقه می شود.

وی به خبرنگاران دربرلین گفت: بیم داریم که علایم صادر شده از واشنگتن حاکی از آن باشد که رئیس جمهوری آمریکا ، توافق هسته ای با ایران را رد خواهد کرد.

هشدار دوباره روسیه به آمریکا: خروج از برجام پیامدهای منفی دارد

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه بار دیگر در خصوص پیامدهای خروج آمریکا از برجام هشدار داد و گفت: ما تنها می‌توانیم ماهیت این پیامدها را پیش‌بینی کنیم و اکنون مشغول به همین کار هستیم، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه بارها اهمیت برجام را برای جامعه جهانی یادآور شده است.

  • چین: برجام دستاوردهای شایانی داشته است

وا چون اینگ سنخگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که توافق هسته ای یک دستاورد تاریخی است که جامعه بین المللی در اختیار دارد و نتایج مطلوبی داشته است.

وی گفت که چین بارها مواضع خود را از طرق مختلف و باانتشار بیانیه های وزارت امورخارجه درباره توافق هسته ای اعلام کرده و بر پایبندی بر آن تاکید ورزیده است.

وانگ یی وزیر امورخارجه چین گفته است که کشورش در هر شرایطی به توافق مهم هسته ای که پس از یکی از طولانی ترین مذاکرات در تاریخ دیپلماسی بدست آمده است، پایبند خواهد بود و از آمریکا و دیگر طرف ها می خواهد به این توافق که آن را امضا کرده اند پایبند بوده و مفاد آن را با دقت اجرا کنند.

  • وندی شرمن: ترامپ با عدم تایید پایبندی ایران به برجام، اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شود

«وندی شرمن» معاون سابق وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی با انتشار یادداشتی در نشریه نیویورک تایمز نوشت: ترامپ با عدم تایید پایبندی ایران به برجام، اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شود.

وی افزود: به نظر می‌‌رسد ترامپ قصد دارد با وجود این حقیقت که ایران مفاد توافق هسته‌ای را نقض نکرده است، دست به چنین اقدامی بزند. در حقیقت، اعضای کلیدی تیم امنیت ملی او به صورت علنی گفته‌اند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.

  • کمپین برنده جایزه صلح نوبل: از آمریکا می خواهیم به برجام پایبند بماند

بئاتریس فین مدیر اجرایی کمپین بین المللی امحاء سلاح های هسته ای که نوبل صلح 2017 به این کمپین تعلق گرفت، می گوید به گواه جامعه بین المللی، ایران به همه تعهدات برجامی خود پایبند است، از این رو از آمریکا می خواهیم تا برای جلوگیری از تنش ها ضمن تایید پایبندی تهران، به این توافقنامه احترام بگذارد.

  • هانس بلیکس مخالفت ترامپ با برجام را دهن کجی به سازمان ملل دانست

هانس بلیکس رئیس پیشین بازرسان سازمان ملل متحد در عراق تاکید کرد اگر آمریکا همانطور که رئیس جمهور آن آرزو دارد توافق هسته ای با ایران را بر هم بزند، 14 سال پس از حمله یکجانبه به عراق، بار دیگر به سازمان ملل دهن کجی خواهد کرد.

وی گفت: اگر شخص رئیس جمهوری آمریکا نگران اقتدار سازمان ملل است، نمی تواند و نباید بطور یکجانبه از این توافقنامه عقب نشینی کند.

  • نخست وزیر پیشین فرانسه: ترک توافق هسته ای ایران توسط واشنگتن، آغازگر بحران مهم اتمی‌ خواهد بود

«دومینیک دو ویلپن» نخست وزیر سابق فرانسه در دوره ریاست جمهوری «ژاک شیراک» ابراز نگرانی کرد که ترک توافق هسته ای ایران توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا گفت: تصمیم ترامپ برای گواهی نکردن توافق هسته ای 2015 با ایران و ارائه این تصمیم به کنگره، به احتمال زیاد پیامدهای عمیقی برای نظم بین المللی خواهد داشت.

با وجودی که هنوز هشدارهای مقام ها و افراد برجسته عرصه سیاست جهان در خصوص عدم تایید برجام از سوی ترامپ ادامه دارد، اخبار ضد و نقیضی از آمریکا به جهان مخابره می شود که کاخ سفید قصد دارد در ادامه راهبرد ضد ایرانی خود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز در بین گروه های تروریستی قرار دهد.


در این میان، فرانسه از این اقدام احتمالی آمریکا ابراز نگرانی کرده، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را معادل خروج یکجانبه آمریکا از برجام دانسته و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز به آمریکا هشدار داده است که ایران دست به اقدام متقابل خواهد زد.

  • ابرازنگرانی فرانسه از قرارگرفتن نام سپاه به عنوان گروه تروریستی از سوی آمریکا

اگنس روماته اسپانیه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه دیروز دوشنبه در یک نشست خبری، در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا پاریس از قرار گرفتن نام سپاه در فهرست تروریستی حمایت می کند، گفت: فرانسه نگران آن است که قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی موجب تشدید تنش ها در منطقه شود.

وی افزود: با توجه به این مساله، کشورهای منطقه نقشی خاص برای ایفا کردن دارند و باید خویشتنداری و حس مسئولیت پذیری نشان دهند.

جعفری: اجرای قانون کاتسا معادل خروج یکجانبه آمریکا از برجام است

سردار محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه در تحلیل رفتار دولت ترامپ با تشریح اقدامات خصمانه ماه های اخیر آمریکایی ها علیه ملت ایران، اجرای قانون کاتسا را معادل خروج یکجانبه آمریکا از برجام دانست وتاکید کرد:از فرصت رفتار احمقانه دولت ترامپ با برجام برای جهش در برنامه های دفاعی، موشکی و منطقه ای استفاده خواهیم کرد.

وی گفت:همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده ایم؛ در صورتی که قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا شعاع 2 هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران منتقل کند.

  • ظریف: انتخاب های مختلفی در قبال خروج آمریکا از برجام داریم

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران شامگاه دوشنبه گفت: در صورتی که چنین اشتباه راهبردی از سوی مقامات آمریکایی صورت گیرد، جمهوری اسلامی ایران اقدام متقابل خواهد کرد و اقداماتی در این زمینه طراحی شده و در زمان مناسب اعمال می شود.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما بارها اعلام کرده ایم که جمهوری اسلامی ایران سیاست های خود را براساس بهره مندی از منافع برجام تعیین می کند و در این راستا انتخاب های متعددی در داخل و بیرون برجام داریم و براساس اینکه چه میزان منافع ما رعایت شود، این انتخاب ها را اجرایی خواهیم کرد.

ظریف ادامه داد: سیاست دولت ترامپ این بوده که ایران را از منافع برجام محروم کند، اما ما با سیاست های خودمان اجازه نخواهیم داد آمریکا چنین اقدامی را صورت دهد؛ در این راستا تاکنون هم موفق بوده ایم و در ادامه نیز با اقدامات مناسب پاسخ خواهیم داد.

ترامپ تا 23 مهرماه تصمیم نهایی خود را در قبال برجام اعلام خواهد کرد بنابر اظهارنظرها، برخی از مقام های کاخ سفید تلاش می کنند تا او را مجاب کنند، پایبندی ایران به برجام را برای یک دوره سه ماه دیگر تایید کند، در غیر اینصورت کنگره آمریکا 60 روز فرصت دارد، در مورد تحریم ها تصمیم گیری کند.

در صورتی که ترامپ از تایید برجام خودداری کند، جمهوری اسلامی ایران استراتژی مناسبی اتخاذ خواهد کرد، مقام های رسمی کشورمان بارها بر این نکته تاکید کردند که مذاکرات مجدد درباره برجام امکان پذیر نیست.

کد خبر 384729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha