الهه فراهانی: طرح‌ پلیس پایتخت برای دستگیری سارقان، قاچاقچیان و جاعلان همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین عملیات ۱۱۶ نفر از مجرمان ظرف ۲۴ ساعت در نقاط مختلف تهران دستگیر شدند.

دستگیری

در ميان دستگير‌شدگان افراد مختلفي ديده مي‌شوند؛ از اعضاي يك باند بزرگ جعل گرفته تا سارقاني كه مقابل تالارهاي عروسي، از 800خودرو سرقت كرده بودند.ساعت 10صبح 17مهرماه است؛ بيش از 100متهم در محوطه پليس آگاهي پايتخت كنار هم نشسته‌اند.

همه در گروه‌هاي چندنفري به هم دستبند زده شده‌اند و بعضي از آنها كه ظاهرا جرم‌شان سنگين‌تر است پابند هم دارند. آن سوي حياط ميزهايي چيده شده كه روي آنها پر است از اموال مسروقه ‌و سلاح‌هايي كه در مخفيگاه دستگير‌شدگان كشف شده است. روي يكي از ميز‌ها مملو از مهرهاي مختلف است؛ از مهر وزارت كشور گرفته تا قوه قضاييه و دانشگاه‌هاي تهران. همه آنها جعلي هستند و از باندي كشف شده‌اند كه به‌طور گسترده اقدام به جعل اسناد مي‌كردند. آنها حتي مدرك دانشگاهي هم صادر مي‌كردند. مدرك با استعلام مثبت از دانشگاه يك قيمت داشت و مدرك بدون استعلام، قيمتش فرق مي‌كرد.

اين تازه‌ترين طرح مأموران پليس آگاهي است كه سردار حسين رحيمي، فرمانده انتظامي تهران در حياط اداره آگاهي و در جمع خبرنگاران جزئيات آن را بازگو مي‌كند. او مي‌گويد: در اين عمليات 116نفر دستگير شدند كه در قالب 27باند فعاليت داشتند. كار بيشتر اين باندها زورگيري بود كه اعضاي آن به ارتكاب ده‌ها سرقت اقرار كرده‌اند؛

4باند از خانه‌ها و مغازه‌ها سرقت مي‌كردند، ۷ باند تخصص‌شان سرقت خودرو و موتور بود و يك باند نيز سرقت مسلحانه مي‌كردند و باندهاي ديگر در جعل مدارك فعاليت داشتند.فرمانده انتظامي تهران ادامه مي‌دهد: تحقيقات براي دستگيري اين افراد از چند هفته قبل آغاز شده بود و در اين مدت كارآگاهان در بررسي‌هاي تخصصي موفق شده‌ بودند اين مجرمان را شناسايي و مخفيگاه‌هاي آنها را شناسايي كنند و اينگونه بود كه آنها در چندين عمليات هماهنگ دستگير شدند.

در ميان دستگير‌شدگان ۱۱ محكوم فراري نيز حضور دارند كه مدت‌ها تحت تعقيب قرار داشتند. سردار رحيمي به دستگيري اعضاي يك باند بزرگ جعل اسناد دولتي و مهرهاي سازمان‌ها و ادارات آموزشي هم اشاره مي‌كند. او مي‌گويد: اعضاي اين باند ۱۰نفر بودند كه از طريق اقدامات اطلاعاتي شناسايي و دستگير شدند.

اسنادي كه از مخفيگاه اين متهمان كشف شده نشان مي‌دهد مهري وجود نداشته كه اين افراد اقدام به جعل آن نكرده باشند؛ از مهرهاي وزارت كشور، قوه قضاييه گرفته تا دانشگاه آزاد و سراسري. آنها حتي مهر ‌راهنمايي و رانندگي ناجا را هم جعل كرده بودند.

رئيس پليس تهران ادامه مي‌دهد: اين گروه، مدارك تحصيلي مانند ليسانس و فوق‌ليسانس را به‌صورت ماهرانه‌اي جعل مي‌كردند. آنها مدعي مي‌شدند كه مدارك با استعلام مثبت قيمت بيشتري از مداركي داشت كه نياز به استعلام نداشت. آنها از اين طريق پول هنگفتي به جيب زده‌اند كه تلاش براي شناسايي رابطان دولتي كه با اعضاي اين باند فعاليت داشتند ادامه دارد.

  • 800سرقت از مهمانان عروسي

در ميان متهماني كه دستگير شده‌اند، مرد جواني است كه با يك گروه سارق فعاليت داشت. او به همراه همدستانش مقابل تالارهاي عروسي در تهران مي‌رفتند و با شناسايي خودروهاي مهمانان عروسي نقشه سرقت را اجرا مي‌كردند. گفت‌وگو با او را بخوانيد.

  • چند وقت بود كه سرقت مي‌كرديد؟

من از عيد با اين باند كار مي‌كردم. اما حالا با قاطعيت مي‌گويم كه اشتباه كردم و به‌شدت پشيمانم. دوستم به من گفت پول خوبي گيرت مي‌آيد و مطمئن باش هرگز گير نمي‌افتي و من هم فريب خوردم.

  • از شگرد سرقت بگو؟

من كت و شلوار مي‌پوشيدم و كراوات يا پاپيون مي‌زدم. گروهمان 3نفره بود. دوستم و نامزد او 2 عضو ديگر باند بودند. آنها هم تيپ مي‌زدند و به مقابل تالارها مي‌رفتيم. درست مثل مهمانان عروسي لباس مي‌پوشيديم و بعد از شناسايي ماشين موردنظرمان، با پيچ گوشتي صندوق عقب را باز مي‌كرديم و اموال باارزش داخل آن را به سرقت مي‌برديم. مثل پول، طلا، سكه، دوربين عكاسي و فيلمبرداري، لباس‌هاي مارك‌دار و گران‌قيمت. حتي كفش‌ها را هم سرقت مي‌كرديم.

  • در باندتان يك دختر هم حضور داشت؟

بله. نامزد همدستم بود. براي اينكه كسي به ما شك نكند با ما مي‌آمد.

  • همدستانت هم دستگير شده‌اند؟

نه. فراري هستند.

  • سابقه داري؟

نه. اين نخستين بار بود كه دست‌به خلاف مي‌زدم. من در كار تعمير يخچال هستم اما وسوسه شدم كه به‌خاطر درآمد بيشتر وارد اين بازي شوم. حالا گير افتادم و مي‌بينم اصلا ارزشش را نداشت.

  • سرقت خودرو در 5ثانيه

«در عرض 5ثانيه در خودروها را باز مي‌كردم و دست به سرقت مي‌زدم». اين را متهمي به نام مجيد مي‌گويد كه در طرح پليس آگاهي دستگير شده است. او 2سابقه كيفري دارد؛ يكي درگيري و ديگري سرقت خودرو.

  • از سوابق قبلي‌ات بگو.

جريان درگيري‌ام شايد براي شما جالب باشد. يكي، دو سال پيش شخصي با برادرم درگير شد. براي دفاع از او سراغ آن شخص رفتم اما او را اشتباه گرفتم و مردي را به باد كتك گرفتم. بعد كه دستگير شدم فهميدم كه يك قاضي را كتك زده‌‌ام. تا مدت‌ها فكر مي‌كردند براي انتقام سراغش رفته‌ام. اما بالاخره متوجه شدند كه او را اشتباه گرفته‌ام.

  • اين بار به چه جرمي دستگير شده‌اي؟

سرقت خودرو. در عرض 5ثانيه ماشين‌ها را سرقت مي‌كنم. مثل پژو، پرايد، سمند و... به‌نظرم اين استعدادي است كه خدا در وجود من گذاشته است! اگرچه يكي از دوستانم سال‌ها پيش شگرد سرقت را به من ياد داد اما من به واسطه استعدادي كه داشتم در اين علم! حرفه‌اي شدم. كافي‌است شما اينجا ماشينتان را قفل كنيد و برويد. 50قدم كه برداريد وقتي برگرديد، من پشت فرمان ماشين‌تان نشسته‌ام و برايتان دست تكان مي‌دهم و آن را مي‌دزدم! آن هم با شاه كليدي كه خودم ساخته‌ام.

  • انگيزه‌ات از اين سرقت‌ها چه بود؟

اوايل فقط به‌خاطر هيجانش سرقت مي‌كردم. چون با دختري آشنا شده بودم و هر روز يك مدل ماشين سرقت مي‌كردم و مي‌رفتم سر قرار. به او گفته بودم در كار خريد و فروش خودرو هستم و نمايشگاه اتومبيل دارم اما بعد دستم رو شد و فهميد كه سارقم. با وجود اين عاشق هم بوديم و به‌خاطر او توبه كردم. حتي به تازگي با هم عقد كرديم اما به‌خاطر آن سرقت‌ها دستگير شدم.

  • تحصيلاتت چقدر است؟

فوق ليسانس برق دارم. من خودروها را سرقت مي‌كردم و پس از برداشتن لوازم آن، ماشين را رها مي‌كردم. لوازم را هم مي‌فروختم.

  • كلاهبرداري از زندان

حتما تا حالا اخبار مربوط به كلاهبرداري زندانيان از داخل زندان را شنيده‌ايد؛ همان‌هايي كه با پيامك برنده شدن در قرعه‌كشي، طعمه‌هاي خود را به مقابل عابربانك‌ها مي‌كشانند و از آنها مي‌خواهند براي دريافت جايزه‌شان كارتشان را داخل دستگاه قرار دهند و بعد حساب طرف مقابل را خالي مي‌كنند. محمد، جواني است كه با اين باند فعاليت داشت و حالا دستگير شده است.

  • چه شد وارد باند كلاهبرداري شدي؟

چند ماهي بود كه مشكل مالي داشتم تا اينكه دوستم مردي به نام احمد را به من معرفي كرد و گفت اگر برايش كار كني پول خوبي گيرت مي‌آيد. احمد به اتهام كلاهبرداري در زندان بود. به من زنگ زد و گفت بايد كارت عابربانك جور كني. من هم سراغ افراد معتاد مي‌رفتم و با پرداخت پول به آنها، راهي بانك مي‌شدم و آنها حساب باز مي‌كردند و كارتشان را به همراه رمزش در اختيار من قرار مي‌دادند. آنها به‌خاطر پول مواد حاضر بودند هركاري انجام بدهد.

  • با كارت‌ها چه كار مي‌كردي؟

شماره كارت‌ها را به احمد كه در زندان بود، مي‌دادم. او هم از داخل زندان و به‌صورت تلفني از طعمه‌هايش كلاهبرداري مي‌كرد. وقتي طعمه‌هاي فريب خورده به اميد دريافت جايزه پاي دستگاه عابربانك مي‌رفتند، احمد با شگردي كه داشت كاري مي‌كرد كه آنها دكمه‌هايي را كه او مي‌گويند فشار دهند و بعد موجودي حساب‌شان به همان كارتي واريز مي‌شد كه دست من بود.

من هم بلافاصله به مقابل صرافي مي‌رفتم و با پول آن سكه و طلا مي‌خريدم. در اين ميان سهم من 30درصد و سهم احمد كه كار اصلي را انجام مي‌داد 60درصد بود. دو همدست ديگر هم داشتم كه 10درصد سهمشان بود. در مدت 6ماهي كه فعاليت داشتم 300ميليون تومان پول گيرمان آمد كه سهم من 90ميليون تومان شد.

  • يك‌ماه 10سرقت

ماموران در اين عمليات، 2 جوان 20ساله را دستگير كردند كه در پوشش مسافركشي، دست به زورگيري از طعمه هايشان مي‌زدند. يكي از آنها جواني 20ساله‌است كه تمام صورت و بدنش خالكوبي است.

  • با اين سن و سال چرا سرقت مي‌كردي؟

من بچه طلاقم و از كودكي مشكل مالي داشتيم. بزرگ‌تر كه شدم معتاد به قرص، مرفين و حالا شيشه شدم. براي تأمين هزينه مواد با دوستم، نقشه سرقت و زورگيري كشيديم.

  • طعمه‌هايتان را چطور شناسايي مي‌كرديد؟

دوستم پرايد داشت و با آن راهي خيابان‌ها مي‌شديم و مسافر سوار مي‌كرديم. بعد هم با تهديد چاقو از مسافران سرقت مي‌كرديم.

  • از چند نفر سرقت كرديد؟

در مدت يك‌ماه 10سرقت انجام داديم كه 9نفر از طعمه‌هايمان مرد و يك زن بود كه تمام طلاهايش را دزديديم اما خيلي زود دستگير شديم.

کد خبر 384641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha