دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان‌ فرانکو رُزی مستندساز ایتالیایی داور بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» شد.

سینما

به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، جان‌ فرانکو رُزی مستندساز ایتالیایی داور بخش مسابقه بین‌الملل یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» شد.

وی از جمله فیلمسازانی است که در سال‌های اخیر با آثار مستندش، موفق به کسب جوایز جشنواره‌های سینمایی شده است.

جان‌ فرانکو رُزی فیلمنامه‌نویس، فیلمبردار، کارگردان و تهیه‌کننده ۵۳ ساله، متولد کشور اریتره، شهروند ایتالیا و فارغ‌التحصیل دانشکده سینمایی نیویورک است. وی از سال ۱۹۹۳ با فیلم مستند «قایقران» قدم به دنیای سینما گذاشت که در جشنواره‌هایی نظیر «لوکارنو»، «ایدفا» و «ساندنس» به نمایش درآمد.

رُزی با شروع سده جدید، آثاری چون «صحبت‌های بعدی»، «زیر سطح دریا» و «اتاق ۱۶۴» را کارگردانی کرد. این فیلمساز با مستند «زیر سطح دریا» موفق به دریافت جایزه Orizzonti جشنواره «ونیز» شد.

این مستندساز در سال ۲۰۱۶ با فیلم «آتش در دریا» که به موضوع مهاجران می‌پردازد، برنده خرس طلایی شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم «برلین» و نماینده سینمای ایتالیا در جایزه اسکار ۲۰۱۷ شد.

سال گذشته و در بخش مرور سینمای مستند ایتالیا دهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، سه فیلم جان فرانکو رُزی به نام‌های «آتش در دریا»، «زیر سطح دریا» و «ال‌سیکاریو اتاق ۱۶۴‌» در این جشنواره روی پرده رفت.

سال گذشته قرار بود این فیلمساز یکی از مهمانان این جشنواره باشد که به دلیل تداخل سفرهایش این اتفاق رخ نداد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶ با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است در شهر تهران برگزار می کند.

کد خبر 384624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha