همشهری آنلاین: کتاب آرامگاه‌های جنوب غرب ایران، خوزستان و مناطق همجوار به قلم علی سجادی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

کتاب آرامگاه‌های جنوب غرب ایران، خوزستان و مناطق همجوار منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در مقدمه کتاب آمده است در استان خوزستان 308 بنای آرامگاهی در بررسی اولیه شناسایی شدکه شماری از آنها به صورت برج‌های آرامگاهی منفرد و برخی دیگر در مناطق روستایی و شهری به صورت مجموعه‌ی ساخته شده‌‌‌اند.

این در حالی است که از میان 308 بنای آرامگاهی شناسایی شده در این استان، تعداد 30 بنای آرامگاهی که دارای مشخصه‌های معماری دوره‌های ایلخانی و تیموری و صفوی هستند انتخاب و مورد بررسی و مطالعه از لحاظ پلان، نوع پوشش و ویژگی‌های معماری ملی و بومی، نوع مصالح و تزیینات قرار گرفتند.

در ادامه آمده است؛ همه آثار یاد شده با بنای آرامگاهی هم عصر از استان لرستان و 6 بنای آرامگاهی از استان اصفهان و 4 بنای آرامگاهی از استان ایلام و 4 بنای آرامگاهی از استان چهارمحال و بختیاری مورد مقایسه تطبیقی واقع شدند.

این کتاب دارای چهار فصل است که در فصل نخست آن جغرافیای طبیعی و پیشینه تاریخی خوزستان و در فصل بعدی معماری بناهای آرامگاهی خوزستان و خاستگاه تاریخی بناهای آرامگاهی در دوره اسلامی توضیح داده شده است.

فصل سوم کتاب به بررسی بناهای آرامگاهی دوره ایلخانی و صوفی استان خوزستان و مناطق همجوار به تفکیک شهرستان پرداخته است.

فصل چهارم با عنوان تحلیل یافته ها و نتیجه گیری ضمن طرح مباحث فنی ساخت بناهای آرامگاهی نظیر گونه شناسی گنبد، نوع شناسی پلان و نقشه و روش‌های مختلف اجرای گنبد، به تحلیل یافته ها پرداخته و به این نتیجه رسیده است که معماری اسلامی خوزستان با حفظ اصول کلی معماری اصیل ایرانی، در طراحی پلان ها و فضای بناهای آرامگاهی و نوع گنبد و مصالح، تحت تاثیر عوامل زیست محیطی قرار گرفته است.

کد خبر 384543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha