اسدالله افلاکی: طرح تفکیک مدیریت آب از وزارت نیرو که طی سال‌های اخیر هر ازگاهی از سوی کارشناسان، صاحب‌نظران و نمایندگان مجلس مطرح شده بود اکنون به یکی از مباحث جدی مجلس تبدیل شده است.

منابع طبیعی

عباس پاپي‌زاده، نماينده مردم دزفول 12مهرماه گفت: ما به اتفاق ساير نمايندگان مجلس به اين جمع‌بندي رسيديم تا پيشنهاد طرح تشكيل 2وزارتخانه «آب، محيط‌زيست و منابع طبيعي» و «انرژي» را با محوريت فرار از بحران‌ها و چالش‌هاي زيست‌محيطي، مورد پيگيري قرار دهيم.

روز گذشته و 3روز پس از اين اظهارات، احمدعلي كيخا، عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس با اعلام اينكه در شرايط كنوني بستر مناسبي براي تفكيك يا ايجاد برخي وزارتخانه‌ها ازجمله وزارت آب، محيط‌زيست و منابع طبيعي فراهم شده است به خبرگزاري خانه ملت گفت: قبل از اين، اعضاي كميسيون‌هاي انرژي، اجتماعي و عمران در صحن پيگير ايجاد اين وزارتخانه بودند، اما تاكنون اين موضوع در كميسيون كشاورزي مطرح نشده بود.

كيخا كه در اواخر دولت دهم و چندي نيز در دولت يازدهم معاونت محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست را برعهده داشت، يادآورشد: هم‌اكنون بستري براي تفكيك يا ايجاد برخي وزارتخانه‌ها ازجمله وزارت آب، محيط‌زيست و منابع طبيعي فراهم شده است كه اگر موافقت دولت را هم بگيريم، زمان مناسبي است تا حوزه انرژي و نفت را در قالب وزارت انرژي در هم ادغام كنيم، در عين حال بهتر است با ادغام آب، محيط‌زيست و منابع طبيعي نيز يك وزارتخانه مستقلي ايجاد شود كه وظيفه حفاظت و صيانت از منابع طبيعي و آب كشور را داشته باشد.

  • ضرورت تشكيل وزارت منابع طبيعي

دكتر احمد رحماني، رئيس انجمن اعضاي هيأت علمي مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع اما درباره تشكيل وزارت آب، محيط‌زيست و منابع طبيعي به همشهري گفت: با توجه به شرايط فعلي منابع طبيعي كشور، بيش از هر زمان ديگر تشكيل وزارتخانه مستقل منابع طبيعي ضروري است. اين تجربه‌وجود دارد و طي سال‌هاي 46 تا 50 كه منابع طبيعي از وزارتخانه‌اي مستقل برخوردار بود منابع طبيعي وضعيت بسيار مناسبي داشت و به باور همه صاحب‌نظران منابع طبيعي اين دوره، دوره طلايي منابع طبيعي كشور بود. به گفته وي، در نبود وزارت مستقل منابع طبيعي، ساختار منابع طبيعي كشور (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور) زير مجموعه وزارت جهادكشاورزي قرار دارد و با توجه به اولويت‌هايي كه اين وزارتخانه دارد منابع طبيعي بسيار مظلوم واقع شده زيرا از نظر اين وزارتخانه، كشاورزي و توليد مواد غذايي در اولويت اول است و از نظر ساختاري در هيأت دولت حامي ندارد.

اين عضو هيأت علمي، تلفيق وزارت آب، محيط‌زيست و مجلس را در يك وزارتخانه مغاير با مصالح منابع طبيعي دانست و گفت: محيط‌زيست بايد با همين ساختار فعلي باقي بماند اما تقويت ساختار اين سازمان و ارتقاي بودجه آن ضروري است تا بتواند بر ساير وزارتخانه‌ها نظارت كند. رحماني تأكيد كرد: سازمان جنگل‌ها در نبود وزارتخانه مستقل از امكانات و بودجه لازم برخوردار نيست درحالي‌كه متولي صيانت از 90درصد عرصه‌هاي كشور است و بايد اين سطح گسترده را پشتيباني كند. به‌خصوص در شرايط كنوني كه تغيير اقليم، ريزگردها و تغيير كاربري‌هاي گسترده فشار مضاعفي را بر منابع طبيعي وارد مي‌كند ضروري است وزارتخانه مستقل منابع طبيعي تشكيل شود تا بتواند با اين معضلات مقابله كند .

دكتر حسين آخاني، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر منابع طبيعي هم درگفت‌وگو با همشهري تشكيل وزارت آب و منابع طبيعي را قابل دفاع دانست و افزود: اين طرح چند سال پيش هم مطرح شد و اخيرا هم دوباره شماري از كارشناسان ازجمله من اين طرح را مطرح كردند اما ضروري است سازمان محيط‌زيست به‌صورت يك سازمان كوچك كه وظيفه سياستگذاري و نظارتي داشته باشد حفظ شود تا به‌طور مستقل و بي آنكه تحت‌تأثير علايق محلي نمايندگان مجلس قرار بگيرد به‌كار خود ادامه دهد. آخاني با تأكيد بر ضرورت جدايي مديريت منابع آب از وزارت نيرو گفت: ايده‌آل آن است كه بخش مديريت آب، رودخانه‌ها، تالاب‌ها، درياچه‌ها و آب‌هاي زيرزميني با منابع طبيعي و محيط‌زيست ادغام شود.

  • ضرورت تغيير تفكر مديريت سازه‌اي آب

دكتر حسين آخاني، استاد دانشگاه تهران مي‌گويد: صرف تغيير و ادغام نمي‌تواند منجر به حل بحران‌هاي محيط‌زيستي موجود شود. بر اين اساس، حتي با ساختار فعلي هم اگر مديريت كلان كشور بپذيرد در حوزه محيط‌زيست، منابع طبيعي و آب كشور مسير اشتباه را طي كرده و مصمم به اصلاح اين مسير باشد مي‌توان در جهت رفع بحران‌ها اقدام كرد اما اگر قرار باشد وزارتي شكل بگيرد و سياست‌ها همان سياست‌هاي قبلي باشد و وزير از ميان حاميان قدرتمند تفكر مديريت سازه‌اي آب انتخاب شود، تغييري در روند كنوني ايجاد نخواهد شد.

کد خبر 384456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha