همشهری آنلاین: معاون اول مجلس ملی جمهوری آذربایجان با بیان اینکه انتظارات ما از شورای اروپا برآورده نشده است، گفت: کشور ما پس از درآمدن به عضویت شورای اروپا در سال ۲۰۰۱ میلادی تا امروز متحمل فشارهای مرتب این شورا شده است.

 انتقاد مقام مجلس جمهوری آذربایجان از شورای اروپا

به گزارش روز شنبه ایرنا ، ضیافت عسگراف در گفت و گو با خبرگزاری ' آپا' افزود: با وجود اینکه جمهوری آذربایجان همزمان با ارمنستان عضو شورای اروپا شد ولی این نهاد اروپایی نسبت به ارمنستان که بخشی از سرزمینهای جمهوری آذربایجان را اشغال کرده موضعگیری متفاوت دارد .

وی تصریح کرد: شورای اروپا در مقایسه با ارمنستان نسبت به ما اعمال فشار می کند که این هم نشانه سیاست های دوگانه شورای اروپاست.

عسگراف با تاکید بر این که بی عدالتی بزرگ در شورای اروپا حاکم است ، افزود: ارمنستان بخشی از سرزمینهای جمهوری آذربایجان را اشغال کرده و بر اثر آن یک میلیون آذربایجانی از خانه و کاشانه خود اخراج شده اند ولی هیچ مجازاتی علیه ارمنستان اعمال نمی شود .

معاون اول مجلس ملی سخنان رییس جمهوری آذربایجان با بیان اینکه اگر از عضویت شورای اروپا خارج شویم چیزی در زندگی ما تغییر نخواهد یافت ، خاطر نشان کرد: این شورا انتظارات ما را برآورده نکرده است و از سوی دیگر هم نارضایتی بزرگ علیه شورای اروپا و مجمع پارلمانی آن در جامعه جمهوری آذربایجان وجود دارد .

ضیافت عسگراف یادآور شد : شورای اروپا چند سند در حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان صادر کرده است ، ولی در راستای برقراری تمامیت ارضی کشورمان هیچ اقدام عملی تا به حال صورت نگرفته است .

عسگراف در باره فعالیت گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ گفت ، با وجود این که این گروه میانجی در حال حاضر تنها ابزاری در حل این مناقشه به شمار می رود ولی فعالیت آن تا به حال نتیجه ای نداشته است .

معاون مجلس ملی افزود: رییس جمهوری آذربایجان نیز بی نتیجه بودن فعالیت این گروه را مورد تاکید قرار داده است و با وجود این که روسای گروه میانجی مینسک سفر های مرتب به منطقه دارند ولی فعالیت آنها اثر بخش نمی باشد .

ضایت عسگراف گفت ، گروه مینسک باید موضع خود را به صراحت اعلام و ارمنستان را به عنوان کشور اشغالگر معرفی کند .

وی افزود: آنها بیانیه های واهی مطرح می کنند و حل مناقشه قره باغ را بسیار سخت و پیچیده عنوان می کنند . این در حالی است که عامل اصلی پیچیده شدن حل این مناقشه خود روسای گروه مینسک است و آن را باید به صراحت اعلام کرد .

آمریکا ، فرانسه و روسیه از سال 1997 میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را بر عهده دارند .

معاون مجلس ملی جمهوری آذربایجان ابراز عقیده کرد ، مجامع بین المللی اگر چه در زمان خود در خصوص جلوگیری از تجزیه طلبی در قره باغ کوهستانی جلوگیری می کردند ، امروزه شاهد جریانات تجزیه طلبی در اقلیم کردستان عراق و کاتالونیای اسپانیا نمی شدیم .

معاون اول مجلس ملی جمهوری آذربایجان افزود: در حال حاضر خود کشورهای اروپایی با تهدیدات تجزیه طلبی و نقض تمامیت ارضی آنها روبرو شدند که آن هم نتیجه سیاست های نادرست آنها می باشد.

وی در پاسخ به سووالی در باره وجود تهدید افراطی گری دینی در جمهوری آذربایجان گفت، در برخی موارد این موضوع از سوی رسانه ها در جمهوری آذربایجان بزرگ نشان داده می شود و من تهدیدی ناشی از افراطگری دینی در کشورمان را نمی بینم .

عسگراف با اشاره به این که تعدادی از شهروندان جمهوری آذربایجان برای شرکت در درگیری های نظامی عازم سوریه شدند ، گفت ، ولی این به آن معنی نیست که در کشورمان جو افراطگری دینی حاکم است .

به گفته وی ، مجلس ملی جمهوری آذربایجان با هدف انجام اقدامات لازم علیه آن عده از افراد که با سفر به خارج از کشور در درگیری های نظامی مشارکت دارند ، برخی قوانین را اصلاح و تکمیل کرد.

عسگراف در باره نگرانی های از برگزاری مراسم های عاشورا در جمهوری آذربایجان گفت ، من هیچ تهدیدی از عاشورا برای کشورمان نمی بینم ولی در صورت بروز موردی علیه قانون اساسی جمهوری آذربایجان از آن جلوگیری خواهد شد.

کد خبر 384397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha