استاندار کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی که بیست و هفتم شهریورماه در اطراف روستای بهره عنا در شهرستان باشت به وقوع پیوست واکنش نشان داد و از پاسخ اداره کل حفاظت محیط‌زیست درخصوص نحوه تشخیص مرگ این پلنگ قانع نشد.

یوزپلنگ آسیایی

به گزارش همشهري، واكنش بالاترين مقام دولتي يك استان به مرگ يك پلنگ مي‌تواند الگويي براي ساير مسئولان دولتي در استان‌هاي كشور باشد. اين واكنش سبب مي‌شود تا مسئولان محلي محيط‌زيست بيش از پيش نسبت به حفاظت از گونه‌هاي حيات وحش به‌ويژه گونه‌هاي در خطر انقراض تلاش كنند. استاندار كهگيلويه و بويراحمد در حالي با حساسيتي قابل تحسين مرگ يك پلنگ را پيگيري مي‌كند كه سيزدهم شهريور ماه امسال كاركنان محيط‌زيست گلستان با ضرب و شتم، مرگ يك توله خرس را رقم زدند. اين واقعه تلخ نشان مي‌دهد حفاظت از حيات وحش و محيط‌زيست كشور نيازمند تدبير و سازوكاري جديد است.

به گزارش ايسنا، علي محمد احمدي با تأكيد براينكه هرگونه سهل‌انگاري و بي‌توجهي به اين موضوع و موارد مشابه غيرقابل گذشت خواهد بود، گفت: با وجود تأكيد مكرر بر پيگيري علت مرگ اين پلنگ كه از گونه‌هاي نادر و در معرض انقراض است تا‌كنون پاسخي روشن از سوي اداره كل محيط‌زيست استان ارائه نشده است.

استاندار كهگيلويه و بويراحمد تأكيد كرد: بايد در اسرع وقت علت مرگ اين پلنگ نادر بررسي شده و گزارش كارشناسي به اطلاع افكار عمومي برسد. به گفته وي، اعلام غيرقابل تشخيص بودن علت مرگ اين گونه جانوري نادر با وجود كالبدگشايي، غيركارشناسي و بدون مبناي علمي بوده و به نوعي ساده‌انگاري و عبور از بررسي دقيق اين موضوع مهم است.

پلنگ بزرگ‌ترين گربه سان ايراني از گونه هاي در معرض خطر انقراض است . بيمه پلنگ كه از سال گذشته اجرا شد يكي از راهكارهاي موثر براي حفاظت از اين گونه نادر حيات وحش است. باوجود اين، آموزش جوامع محلي به‌ويژه آموزش دامداران از ديگر راهكارهايي است كه مي تواند باعث ارتقاي حفاظت از پلنگ شود. بنا بر آمار هاي موجود هم‌اكنون حدود 500 پلنگ در زيستگاه‌هاي ايران باقي مانده است.

کد خبر 384141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha