خبر > عروسک‌ها گاهی عروسک‌های آیینی هستند؛ مثل عروسک‌های باران و... که به نیت برآورده‌شدن آرزوها ساخته می‌شدند.

دوچرخه شماره ۸۹۵

گاهي عروسك‌ها نماد بهار بودند و نويددهنده‌ي شادي. گاهي براي يك نمايش ساخته مي‌شدند يا فقط براي سرگرمي. عروسك‌ها گاهي فقط بازيچه بودند براي درآغوش‌كشيدن كودكي. قصه‌هاي عروسك‌هاي اقوام ايراني هم كه قصه‌ا‌ي دراز و پرماجرا است.

اما اين‌روزها در موزه‌ي سينما در باغ‌فردوس تهران (خيابان ولي‌عصر‌(عج)، نرسيده به ميدان تجريش)، «اروسکخانه‌ي ماه‌گنج» افتتاح شده که در آن عروسک‌هاي بومي، آييني، سنتي و اقوام ايراني به‌نمايش در آمده‌اند. اين گالري به همت پوپک عظيم‌پور، پژوهشگر و استاد دانشگاه هنر و پرور قويدل، پژوهشگر و فعال حوزه‌ي كودك شكل گرفته است.

جنبش احياي عروسک‌هاي آييني و سنتي و ساخت آن‌ها، حرکت خوبي است که در اين‌سال‌ها آغاز شده است. شما اگر به اين گالري برويد؛ متوجه مي‌شويد كه مادران ايراني با چه عروسك‌هايي رؤياهاي كودكان خود را رنگين‌تر مي‌كردند. علاوه بر اين، در سال‌هاي اخير شاهد تأسيس موزه‌هاي عروسك‌هاي ملل، موزه‌ي عروسك‌هاي كاشان و... هم بوده‌ايم. 

به گزارش هفته‌نامه‌ي دوچرخه، پرور قويدل از دست‌اندركاران گالري «اروسكخانه‌ي ماه‌گنج» مي‌گويد: «پوپك عظيم‌پور سال‌هاست كه به پژوهش درباره‌ي عروسك‌هاي ايراني مي‌پردازد و كارگاه‌هاي متعددي در موزه‌هاي گوناگون با حضور ايشان برگزار كرده‌ايم.

اين عروسك‌ها نياز به جايي براي ارائه داشتند كه با همت محمد حيدري مدير موزه‌ي سينما اين اتفاق افتاد و ما هم‌اكنون مي‌توانيم در اين فضا به ارائه‌ي عروسك‌هاي آييني و سنتي و اقوام ايراني بپردازيم. اين عروسك‌ها دست‌ساز هستند و بازديدكنندگان مي‌توانند با حضور در اين گالري، با ساخت عروسك‌ها و تنوع عروسك‌هاي ايراني آشنا بشوند.»

حالا عروسك‌ها اين‌جا هستند و هركدامشان افسانه‌اي دارند. اين عروسك‌ها، اسم‌هاي جذابي دارند. اسم‌هايي كه شايد از قرن‌هاي دور به‌جا مانده‌اند. به آن‌ها سري بزن چون از راه‌هاي دوري آمده‌اند تا تو فرصت ديدار با آن‌ها را داشته باشي. خوب است ببيني كودكاني مثل تو در گذشته با چه بازي مي‌كردند و چگونه شاد مي‌شدند؟

 

 


عكس: پرور قويدل

 

کد خبر 384049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha