پوران درخشنده: افزایش تعداد دختران پذیرفته‌شده در کنکور و پیشی‌گرفتن خانم‌ها از آقایان در قبولی دانشگاه، حالا دیگر دارد تبدیل به سنت می‌شود به‌طوری که چند سال پیاپی است که شاهد تکرار این اتفاق می‌شویم.

پوران درخشنده

اينكه دختران و زنان جامعه گرايش بيشتري به علم‌آموزي مي‌يابند اتفاق فرخنده‌اي است. در دوران جواني ما حتي تعداد خانم‌هايي كه در آزمون سراسري شركت مي‌كردند، از تعداد آقايان كمتر بود چه رسد به اينكه در عرصه رقابت، تعداد پذيرفته‌شدگان دختر از پسرها بيشتر باشد. نمي‌توان انكار كرد كه سهم و نقش زنان در جامعه پررنگ‌تر از سال‌هاي پيش شده و من در اين زمينه بيش از هر چيز، سهم تلاش فردي خانم‌ها را قابل ملاحظه و تأثيرگذار مي‌دانم. اينكه ما هر سال بخش زيادي از ورودي دانشگاه‌هايمان به زنان اختصاص مي‌يابد، اتفاق فرخنده‌اي است ولي وقتي اين نكته را در نظر بگيريم كه هنگام فارغ‌التحصيلي، در تخصيص امكانات شخصي چه اتفاقي رخ مي‌دهد، شايد لبخند بر چهره‌مان بخشكد.

من قائل به سهميه‌بندي براي زنان نيستم و دليلي هم براي اين كار وجود ندارد. زنان بايد بر مبناي شايسته‌سالاري از فرصت‌هاي شغلي بهره‌مند شوند. اگر ملاك واقعاً‌ شايستگي باشد، ديگر جنسيت اهميتي ندارد. وقتي درصد خانم‌هاي فارغ‌التحصيل از آقايان بيشتر است، يعني در حوزه نيروي متخصص و تحصيلكرده شاهد جهش زنان هستيم. اين جهش كه براساس شايستگي حاصل شده در فرصت‌هاي شغلي و مديريتي بايد ديده شود. متأسفانه همچنان در زمينه اشتغال نسبت به زنان تبعيض‌هايي صورت مي‌گيرد كه جاي تأسف دارد. هر چند زنان فرهيخته جامعه ايران با تلاش و پيگيري مي‌كوشند تا سهم خود را در عرصه اجتماع طلب كنند و در اين زمينه به موفقيت‌هايي هم مي‌رسند ولي هنوز با افق‌هاي مطلوب فاصله‌اي طولاني داريم.

به نظر مي‌رسد هنوز در نگاه برخي مسئولان، زن «جنس دوم» به‌شمار مي‌آيد. هنوز از نگاه‌هاي كليشه‌اي به زنان رنج مي‌بريم. هنوز براي برخي جدي گرفتن زنان دشوار است؛ اگر نخواهم بگويم پذيرش خانم‌ها را كسر شأن خود مي‌دانند. هنوز برخي از مديران كشورمان آمادگي پذيرش اين واقعيت مسلم را ندارند كه زنان هم مثل مردان مي‌توانند در پست‌هاي مهم و كليدي قرار گيرند و به كشورشان خدمت كنند. براي تصحيح نگاه‌هاي غلطي كه محصول سنت‌هاي غلط گذشته‌اند بايد تلاش كرد و از هر فرصت و تريبوني به مطالبه‌گري پرداخت. مطالبه‌گري به رسميت شناختن سهم زنان در جامعه را فقط زنان نبايد برعهده بگيرند و مردان هم بايد در اين زمينه پيشقدم شوند.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 383974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha