چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

در روزهایی که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به بزرگ‌ترین آزمون و البته بزرگ‌ترین کابوس دولت ترزامی، نخست‌وزیر، تبدیل شده جرمی کوربین رهبر حزب مخالف او، دیروز در یک سخنرانی پرشور گفت که آماده است جای ترزا می ‌و حزبش را در قدرت بگیرد و اوضاع را سامان دهد.

رهبر حزب کارگر انگلیس ضمن انتقاد

كوربين كه در روز پاياني كنفرانس سالانه حزب كارگر سخنراني مي‌كرد، تعارفات معمول را كنار گذاشت و خطاب به خانم مي ‌گفت: «يا خودتان را جمع كنيد يا قدرت را ترك كنيد.» او با اشاره به بلاتكليفي اقتصاد و سياست در انگليس به‌خاطر بي‌نتيجه‌بودن مذاكرات خروج انگليس از اتحاديه اروپا موسوم به «برگزيت» گفت: «وضعيت كنوني نشان مي‌دهد كه حزب محافظه‌كار، قدرت اداره امور را ندارد. ما در حزب كارگر اما آماده آماده‌ايم.» او ترزا مي ‌و تيمش را به بي‌توجهي به وضعيت معيشتي مردم انگليس متهم كرد و گفت كه طي دوره حضور خانم مي ‌در قدرت تعداد بي‌خانمان‌ها بيشتر شده و فقر در جامعه انگليس رخنه كرده است.

با گذشت 15‌ماه از رأي مثبت مردم انگليس به خروج از اتحاديه اروپا، همچنان مذاكرات ميان دولت اين كشور و اروپايي‌ها به نتايج ملموسي نرسيده است؛ موضوعي كه ترزا مي ‌و حزب محافظه‌كار را با انتقادهاي شديدي روبه‌رو كرده است. كوربين با اشاره به حضور 3ميليون نفر از اتباع ديگر كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در انگليس، حفظ زندگي و كار آنها را كه با خروج اين كشور از اتحاديه اروپا شرايط مبهمي پيدا كرده، ضروري خواند و گفت كه حزب كارگر برخلاف حزب محافظه‌كار به ادامه حضور اين افراد در خاك انگليس اعتقاد دارد. كوربين در ميان تشويق‌هاي بي‌امان هواداران حزب كارگر موضوع مهاجران را هم مورد توجه قرار داد و گفت: «مي‌گويند حضور مهاجران باعث كاهش دستمزدها شده است؛ دليل، حضور مهاجران نيست، روساي پول‌دوست شركت‌ها هستند كه مانع افزايش دستمزد مي‌شوند.»

سخنراني ديروز جرمي كوربين فضاي انتخابات 3‌ماه پيش انگليس را تداعي مي‌كرد. در آن انتخابات كه پيش از موعد و باهدف يكدست‌كردن تركيب پارلمان به نفع حزب حاكم يعني حزب محافظه‌كار برگزار شد، اين حزب در نتايجي غيرمنتظره اكثريت مطلق خود در پارلمان را از دست داد و مجبور شد با حزب اتحادگراي دمكراتيك ايرلند براي تشكيل دولت ائتلاف كند. محافظه‌كاران 13كرسي خود را از دست دادند اما حزب كارگر با به‌دست آوردن 30كرسي جديد اگرچه پيروز انتخابات نبود اما در فضاي سياسي انگليس جان تازه‌اي گرفت؛ شرايطي كه آن‌را مديون درخشش رهبر حزب جرمي كوربين است.

بن‌بست ميان انگليس و اتحاديه اروپا بر سر نحوه خروج اين كشور باعث شده تا صداي حزب كارگر بلند‌تر از هميشه باشد. در تازه‌ترين اقدام، ترزا مي‌ پيشنهاد پرداخت 20ميليارد يورو به اروپا و تعيين مدت زمان دوساله براي خروج را داده است تا بتواند انگليس را در برخي سازوكارهاي تجاري و گمركي با كشورهاي اروپايي حفظ كند. كوربين اما سياست‌هاي اقتصادي محافظه‌كاران را به كلي زير سؤال برده و مي‌گويد: «مدل اقتصادي كنوني انگليس پاسخگوي نيازهاي اشتغال و مسكن مردم نيست و بايد مدل اقتصادي جديدي را وارد كار كرد.» او گفت كه تيم اقتصادي‌اش براي به‌دست گرفتن امور آماده است.

بسياري معتقدند كه جرمي كوربين تلاش دارد با استفاده از سياست‌هاي پوپوليستي به قدرت برسد. او ديروز هم گفت:‌ «آماده‌ايم قدرت را به‌دست مردم بدهيم»؛ جمله‌اي كه طي سال‌هاي اخير با قدرت گرفتن احزاب راست‌گرا در بسياري از كشورها ازجمله آمريكا بيش از پيش شنيده شده است. كوربين ديروز پيشنهاد مشخص اما بي‌سابقه‌اي داشت. او از ترزا مي‌خواست يك‌بار ديگر انتخابات پيش از موعد اعلام كند. اگر خانم مي‌ به اين پيشنهاد روي خوش نشان ندهد، كوربين بايد براي روزي كه بتواند قدرت را به‌دست مردم بسپارد، دست‌كم 5سال ديگر صبر كند.

  • كوربين و سياست خارجي

جرمي كوربين اگرچه بخش اعظم سخنراني ديروزش را به مسائل داخلي اختصاص داد، اما به موضوعات مهم سياست بين‌الملل هم اشاره‌هايي داشت:

دونالد ترامپ؛ سخنراني ترامپ در سازمان ملل واقعا آزاردهنده بود؛ پر از تهديد به جنگ و تهديد به پاره‌كردن يك توافقنامه بين‌المللي. او در قامت يك رهبر ظاهر نشد.

كره‌شمالي؛ بهتر است فضا را آرام كنيم و به مذاكره بپردازيم. سازمان ملل دخالت كند.

فلسطين؛ براي پايان دادن به ظلم به مردم فلسطين و 50سال اشغالگري در سرزمين آنها اقدام عملي لازم است. شهرك‌هاي اسرائيلي بايد برچيده شوند.

يمن؛ نمي‌توانيم در مقابل حملات ظالمانه سعودي‌ها به يمن ساكت بمانيم. فروش سلاح به عربستان بايد متوقف شود.

کد خبر 383732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha