چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی: ماه محرم ‌ماه ادب و احترام است و از ابتدای حرکت امام حسین(ع) به سمت کربلا همین آداب و ادب عاشورایی موج می‌زند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی

ايام محرم خصوصا روزهاي عاشورا و تاسوعا منشأيي براي رواج معنويت، صفا و صميميت بين مردم است و اين ايام مي‌تواند باعث رشد معنوي مردم شود و هركس مي‌تواند راه خود را در اين ايام پيدا كند. همانطور كه در روايات داريم كه خواندن زيارت عاشورا اثرات رواني بسياري را بر جاي مي‌گذارد و مداومت در خواندن آن مي‌تواند اخلاق افراد را تغيير دهد اما داشتن خلوص نيت شرط اصلي براي قبولي تمام عزاداري‌ها و اعمال انسان‌هاست.

خلوص نيت به اين معني كه سخنرانان مراسم مذهبي و مردمي كه براي شركت در اين مراسم‌ها ساعت‌ها وقت صرف مي‌كنند فقط به فكر نشان دادن و مطرح كردن خودشان نباشند و دغدغه سخنرانان و مداحان، مطرح كردن دين خدا و پر رنگ‌تر كردن اهداف امام حسين(ع) باشد.

متأسفانه در سال‌هاي قبل شاهد اين بوديم كه در برخي مداحي‌ها و سخنراني‌ها مواردي درخصوص وقايع عاشورا مطرح مي‌شد و نوع مداحي‌هاي آنها به‌گونه‌اي بود كه در شأن قيام امام حسين(ع) و فلسفه قيام ايشان نبود كه همين مسئله مي‌تواند از آسيب‌هاي اين مراسم‌ها باشد و بايد دقت كرد كه براي جلب نظر عزاداران به هر سخن و شعري متوسل نشويم و صداقت به اصل ماجرا را در سخنراني‌ها و مداحي‌ها رعايت كنيم. اگر فردي از قيام امام حسين(ع) صحبت مي‌كند بايد تمام تلاشش براي كسب رضايت خدا و آن حضرت و بيان فضايل و اخلاقيات ايشان و فلسفه قيام كربلا باشد، چرا كه مردم به خوبي تشخيص مي‌دهند كه كدام مجلس عزاداري با خلوص برپا نشده و كدام براي مطرح شدن فرد است.

يكي از آثاري كه ‌ماه محرم به‌دنبال خود دارد اين است كه شاهد كاهش آمار جرم و جنايت و خشونت در اين ‌ماه هستيم؛ به اين معني كه حتي افراد خلافكار هم سعي مي‌كنند كه حرمت اين ايام را نگاه دارند و حداقل در مدت كوتاهي به سمت كارهاي خلاف نروند. همين مسئله نشان از آثار مثبت قيام امام حسين(ع) دارد.

در ايام عادي سال هيچ‌گاه شاهد اين همه جوش و خروش مردم نيستيم؛ مردمي كه از هر صنف و رده‌اي لباس عزاي امام حسين(ع) را به تن مي‌كنند و بدون هيچ چشمداشتي در هيئت‌ها كارهايي مثل شستن ظرف، جارو كردن هيأت و... را انجام مي‌دهند كه ممكن است در طول سال حتي در منزل شخصي خود نيز حاضر نباشند آن كار را انجام دهند. اما به عشق امام‌حسين(ع) بدون اينكه به مقام، شغل و رتبه ‌خود توجهي كنند در عزاي سرور شهيدان شركت مي‌كنند تا هر چه دارند در طبق اخلاص بگذارند.

همين ارتباطي كه بين اقشار مختلف مردم وجود دارد در اين ايام باعث الفت بيشتر بين مردم مي‌شود. همين ارتباطات مذهبي بين مردم سر‌فصل مهمي براي مسائل اجتماعي است و مي‌توان از اين ظرفيت براي وحدت هر چه بيشتر مردم، همدلي بين آنها و امور خيريه استفاده كرد.

  • استاد اخلاق
کد خبر 383723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha