همشهری آنلاین: سینمای افغانستان که از ۲۰۰۲ همزمان با سرنگونی طالبان نمایندگان خود را به آکادمی اسکار معرفی کرده، امسال بخت خود را برای کسب نخستین نامزدی با «نامه‌ای به رئیس جمهوری» می‌آزماید.

Afgghan

به گزارش همشهري آنلاين، اين فيلم 90 دقيقه‌اي اولين تجربه كارگرداني رويا سادات است كه در كره‌جنوبي درس سينما خوانده و سابقه‌اي درخشان در ساختن مجموعه‌هاي تلويزيوني دارد. «نامه‌اي به رئيس جمهوري» داستان يك بانوي افغانستاني را روايت مي‌كند كه در تلاش براي رها كردن زني از مجازات‌هاي قبيله‌اي، چاره‌اي جز نوشتن نامه به رئيس دولت و چنگ زدن به ريسمان عدالت پيش روي خود نمي‌بيند.

Afghan

نماينده افغانستان در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان نودمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار تابستان امسال در بخش درهاي باز جشنواره لوكارنو در سوئيس به نمايش درآمد و قرار است ماه آينده ميلادي در بخش مسابقه رسمي جشنواره بوسان در كره‌جنوبي روي پرده برود. سادات كه دانش‌آموخته حقوق هم هست، مستند «سه نقطه» را در زمان حكومت طالبان بر افغانستان ساخت و در 2003 خانه فيلم رويا را با همكاري خواهرش راه انداخت.

در كارنامه فيلمساز جوان كارگرداني 50 قسمت سريال «رازهاي خانه ما» و ساختن سه فصل از درام تلويزيوني «بهشت خاموش» به چشم مي‌خورد. او براي توليد «نامه‌اي به رئيس جمهوري» دو سال وقت صرف كرده است. سال گذشته «رفتن» ساخته نويد محمودي به نمايندگي از افغانستان راهي اسكار شد كه افتخاري نصيب سينماي اين كشور نكرد. مهلت شركت در اسكار2018 براي كشورهاي خارجي‌زبان 10 مهرماه به پايان مي‌رسد.

کد خبر 383720

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha