همشهری آنلاین: معاون اجتماعی وزارت بهداشت، بر ضرورت مشارکت‌های بین‌بخشی میان سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با نظام سلامت تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت سازمان‌های دیگر به نفع حوزه سلامت استفاده کرد.

معاون وزیر بهداشت

به گزارش وبدا، دکتر سید محمد هادی ایازی در نشست تشکیل و انتخاب هیات مدیره شبکه ملی موسسات خیریه توانبخشی، با اشاره به محدودیت در منابع حوزه سلامت، گفت: اجتماعی شدن نظام سلامت می‌تواند راهکاری برای کاهش هزینه‌های حوزه سلامت باشد.

وي افزود: از طریق سلامت جامعه محور و مشارکت افراد، سمن‌ها و انجمن‌ها در مسائل سلامت، می‌توان هزینه‌های سلامت را کمتر کرد.

ايازي با بیان اینکه دولت با محدودیت در تامین منابع روبرو است، گفت: درست است که طرح تحول سلامت را در دولت یازدهم اجرا کردیم اما محدودیت‌هایی در تامین منابع داریم و میزان بدهی‌های ما زیاد است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت افزود: با اجرای این طرح، میزان پرداختی هزینه‌های درمانی از جیب مردم از ۵۴ درصد اجرای به ۳۸ درصد رسیده است و این رقم کاهش ۲۶ درصدی در هیچ کشوری از دنیا اتفاق نیفتاده است.

وی در ادامه با تاکید بر افزایش سطح سواد سلامت مردم، افزود: باید کانون‌های اجتماع محور سلامت در سطح محلات ایجاد شود و در حال حاضر این کانون‌ها در ۳ استان به صورت پایلوت در حال اجرا است.

ایازی با بیان این که سازمان‌های مردم نهاد ظرفیت‌های خوبی برای جلب مشارکت آحاد مردم در حوزه سلامت هستند، افزود: به طور مثال انجمن بیماران ای بی از طریق مشارکت مردم توانست طی یکسال ۱۳.۵ میلیارد تومان جمع آوری و برای درمان بیماران ای بی هزینه کند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه بر ضرورت مشارکت‌های بین‌بخشی میان سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با نظام سلامت تاکید کرد و افزود: باید از ظرفیت سازمان‌های دیگر به نفع حوزه سلامت استفاده کرد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر این که با فرهنگ‌سازی می‌توان جلوی بسیاری از حوادث ترافیکی را گرفت، گفت: دستگاه‌های فرهنگ‌ساز می‌توانند با فرهنگ‌سازی جلوی بسیاری از اشتباهات را بگیرند و دستگاه‌های بین بخشی می‌توانند بخشی از مشکلات را حل کنند.

وی با اشاره به آمار بالای مصدومان جاده ای گفت: سالانه حدود ۵۰۰ هزار نفر به دلیل تصادافات جاده ای بستری می‌شوند و اگر متوسط بستری را ۵ روز بگیریم حدود ۲.۵ میلیون روز در سال بستری به دلیل تصادفات جاده ای است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت بر لزوم ایجاد مجمع سلامت شهری و روستایی تاکید کرد و افزود: با پیگیری موضوع اجتماعی کردن سلامت و الکترونیکی کردن اقدامات نظام سلامت، میتوانیم ۲۰ درصد از هزینه های نظام سلامت را کاهش دهیم.

ایازی در ادامه با اشاره به حلقه مفقوده حوزه توانبخشی در درمان ، بر لزوم توجه به این حوزه و ضرورت سرمایه گذاری در حوزه توانبخشی به منظور حل مشکلات این حوزه تاکید کرد و افزود: انجمن‌ها و سمن‌های مرتبط با حوزه توانبخشی می‌توانند مطالبه گر مسائل و نیازهای درمانی بیماران در این حوزه باشند و بخشی از اقدامات را با مشارکت مردم انجام دهند و امیدواریم در این دوره بتوانیم در این بخش سرمایه گذاری کنیم.

کد خبر 383714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha