سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رونمایی از نسل جدید آی‌فون که به فناوری تشخیص چهره مجهز است،‌استفاده از فناوری امنیت بیومتریک را باری دیگر به مرکز توجه متخصصان تبدیل کرده‌است.

قلب

براساس گزارش گيزمگ، گروهي از محققان دانشگاه بافالو به تازگي ابزار بيومتريكي را ابداع كرده‌اند كه مي‌تواند ابعاد قلب فرد را براي بازكردن قفل گوشي يا ورود به رايانه ارزيابي كند.

رمزهاي عبور با چنان سرعتي قديمي شده‌اند كه حتي ديگر مي‌توان آنها را آثار باستاني قرن بيستم ناميد. اكنون به نظر مي‌آيد سيستم‌هاي امنيتي بيومتريك آينده امنيت گوشي‌هاي موبايل و رايانه‌ها باشند و سيستم‌هاي شناسايي اثرانگشت، شبكيه و صورت تنها ابتداي راه است. درحال حاضر هرنوع نشانگر زيستي موجودي، به عنوان شكلي از سيستم امنيتي مورد بررسي قرار دارد.

از سيستم هويت‌ياب مبتني بر بوي بدن گرفته تا اسكن رگ‌هاي دست و الگوي مغزي، بدن انسان مملو از نشانگرهاي زيستي منحصر به فرد است كه مي‌توان از آنها براي شخصي‌سازي كردن رمزهاي عبور بهره‌برداري كرد. در سال 2014 شركتي به نام Nymi سيستم بيومتريكي جديد و مبتني بر قلبي ابداع كرد كه با استفاده از دستبندي مي‌توانست امواج الكتروكارديوگرام قلب انسان را شناسايي كند.

اكنون محققان دانشگاه بافالو نشانگر زيستي قلب را يك قدم به پيش برده‌اند و سيستمي ايجاد كرده‌اند كه از رادار داپلري براي شناسايي شمل خاص قلب انسان استفاده مي‌كند.

به گفته ونيائو ژو، محقق ارشد اين پروژه،‌ هيچ دو انساني روي زمين وجود ندارند كه قلب‌هايي مشابه داشته باشند و شكل قلب انسان دچار تغيير نمي‌شود مگر اينكه وي به بيماري قلبي جدي مبتلا شود. اين سيستم جديد در عرض هشت دقيقه مي‌تواند ابعاد و ضربان قلب فرد را ارزيابي كرده و پس از آن به صورت لحظه‌اي حضور فرد را كنترل كند و به اين شكل فرد مي‌تواند بدون نياز به تاييد دوباره هويت تا زماني كه سيستم قلبش را شناسايي مي‌كند، از دستگاه استفاده كند.

توانايي اين سيستم در تاييد هويت لحظه‌اي و پنهاني هويت فرد آن را نسبت به سيستم‌هاي تاييد هويتي كه فرد با يكبار ورود به آن ديگر نيازي به تاييد هويت ندارد، ايمن‌تر مي‌سازد. سيستم‌هاي اعتبار‌سنجي يك بار ورود به راحتي قابل نفوذند اما سيستمي كه به صورت دائم درحال تاييد هويت كاربر خود باشد را نمي‌توان به راحتي مختل ساخت.

محققان مي‌گويند اين سيستم راداري از نيروي بسيار كمي برخوردار است و هيچ خطري براي سلامت انسان ندارند زيرا قدرت سيگنال‌هاي آن بسيار پايين‌تر از سيگنال‌هاي واي-فاي معمولي است. درواقع ميزان تشعشعات اين سيستم كمتر از يك درصد امواجي است كه از گوشي‌هاي موبايل تابيده مي‌شوند.

آزمايش اين سيستم امنيتي جديد روي 78 داوطلب نشان داد سيستم از دقتي 98.61 درصدي برخوردار است و درصد خطاي آن نيز 4.42 درصد برآورد شد. مرحله بعدي كوچك‌سازي فناوري است تا حدي كه بتوان آن را درون صفحه‌كليد رايانه‌ها يا اسمارت‌فون‌ها كارگذاشت. اين سيستم همچنين امكان رصد افراد را از فاصله 30 متري فراهم مي‌آورد از اين رو مي‌توان از آن براي تشخيص هويت‌ در فرودگاه‌ها استفاده كرد.

کد خبر 383516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha