همشهری آنلاین: مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان اعلام کرد: تعدادی از فرش‌های باغی نفیس دوره قاجار برای نخستین‌بار در عمارت چادرخانه کاخ گلستان به نمایش گذاشته شده‌اند.

فرش

به گزارش ايسنا؛ مسعود نصرتی گفت: فرش یکی از عالی‌ترین جلوه‌های هنر ایران و بهترین تجسم باغ است، به طوری‌که در ایران، مفهومی نمادین از بهشت است و هندسه‌ای ویژه بود که در آن نهرها، گیاهان و کوشک‌ها به روش‌های گوناگونی تقسیم شده است.

وی افزود: شناسایی مفهوم هندسه در باغ و فرش ایرانی و چگونگی استفاده از این مفهوم برای ایجاد پیوند در ترکیب‌بندیِ آن، یکی از مهم‌ترین اهداف فرش‌بافی است و دارای معانی عمیق بوده که غنای یکی باعث تاثیر بر دیگری شده است .

مدیر پایگاه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار کرد: فرش و باغ ایران دو هنر کهن هستند که با هم پیوند دارند، نقش‌هایی مانند گل و مرغ در فرش‌های ایرانی باعث شده تا این هنر از طبیعت باغ سازی بهره مند شود.

وی در توضیح نقش باغ در بافت فرش‌های ایرانی گفت: باغ موضوع بسیاری از نقش‌های فرش ایرانی است، تا جایی که آرتور اپهام پوپ در این باره می نویسد: «باغ مهمترین موضوع مورد علاقه ایرانی‌ است و تقریبا در همه قالی‌های ایرانی به شکلی زنده به چشم می‌خورد. فرش ایرانی بیشتر باغ است تافرش، در کنار حوضچه‌های مرکزی، درختان در نهایت زیبایی کاشته شده و با گل ها تزیین گشته ، در ذهن ایرانی ، باغ تمثیل قطعه ایست از بهشت و از جهان بیرون خود دور است و آسایش چشم و آرامش روح را به همراه دارد.»

او از برپایی نخستین نمایشگاه فرش‌های باغی قاجاری کاخ گلستان خبر داد و افزود: کاخ گلستان گنجینه‌ای از فرش‌های باغی نفیس بوده که در این نمایشگاه ۹ تخته فرش با هفت تخته قالیچه و ۲ تخته قالی با طرح‌های درختی، محرابی، گلدانی ، لچک ترنج و ظل السلطانی از شهرهای اراک، فراهان، مشهد، اصفهان و کاشان به نمایش گذاشته شده است.  قدمت این فرش ها به اواخر دوره قاجار می‌رسد.

مدیر کاخ گلستان افزود: جنس این فرش‌ها از ابریشم، پشم و پنبه بوده و بافنده آن مشخص نیست، تنها یک فرش که متعلق به شهر مشهد است نام بافنده آن روی کتیبه فرش به نام اخوی مشخص شده است. در حال حاضر ۳۴۰ تخته فرش و قالیچه در گنجینه کاخ گلستان وجود دارد که قرار است در زمان های مختلف به نمایش گذاشته شود.

به گزارش ایسنا، امکان بازدید از این نمایشگاه تا پایان مهر و از ساعت ۹ تا ۱۶ امکان‌پذیر است.

کد خبر 383423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha